Smart Original Oy halusi varmistaa, että tieto avoimesta key account managerin tehtävästä tavoittaisi mahdollisimman monen potentiaalisen hakijan – ja siksi mukaan pyydettiin InHunt.
Smart Original Oy on kotimainen perheyritys, joka on erikoistunut työvaatteiden, työ- ja turvajalkineiden sekä suojainten myyntiin yritysasiakkaille. Vuosikymmenten pitkäjänteisen työn ansiosta yritys on noussut alalla arvostettuun ja tunnettuun asemaan, mikä on ollut valtti rekrytoitaessa.
Uuden key account managerin rekrytointi kuitenkin huoletti; mahtaisimmeko omin voimin saada tehtävään riittävän monipuolisesti hakijoita, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Mari Taskinen.
Tunnettuudesta huolimatta yritys on melko pieni verrattuna alan kookkaisiin ketjuliikkeisiin. Haasteena oli myös Smart Originalin keskittyminen ketjuja kapeampaan tuotesektoriin.
– Tavoitteena oli löytää juuri niiden tuotteiden myyntiin motivoitunut henkilö – eikä sellaisia hakijoita ole liikkeellä liiaksi, Taskinen lisää.
Ammattimaisesti hoidettu prosessi toi näkyvyyttä ja laatua
Katseet kääntyivät suorahakutoimija InHuntin puoleen, joka ei ollut Taskiselle entuudestaan tuttu, mutta oli pistänyt useamman kerran silmään vahvalla näkyvyydellään ja ammattimaisella otteellaan. Positiivinen mielikuva sai vahvistuksen neuvottelujen edetessä.
InHunt esitteli prosessinsa, joka oli todella vaikuttava, ja jonka kautta me saatoimme odottaa lopputulokselta melkoisen paljon enemmän, kuin jos olisimme ryhtyneet urakkaan itse. InHunt toi rekrytointiin ikään kuin “leveämmät hartiat”, joiden avulla uutta tekijää etsittiin laajalta rintamalta, Taskinen kertoo.
Avoin tehtävä herättikin kiinnostusta, mikä oli odotettua, mutta ehdokkaiden määrä yllätti silti. Runsaan huomion Taskinen arvioi johtuvan siitä, että suorahaun hoiti juurikin niin kokenut ja laajat verkostot omaava toimija.
– Myös ehdokkaat luottavat InHuntiin, Taskinen täsmentää.
Vaikuttava ehdokaskaarti
Vaikutuksen teki myös InHuntin osumatarkkuus.
– Se oli huikea. Haastatteluun saapui todella kovia tekijöitä, joista jokainen olisi ansainnut tulla valituksi. Kaikki olivat tietysti erilaisia persooniltaan ja omasivat erilaisen kokemuksen, mutta yhdistävänä tekijänä oli syvä täsmäosaaminen juuri niistä tuotteisia, joihin me olemme keskittyneet. InHunt oli onnistunut löytämään juuri oikeat henkilöt prosessiin mukaan, Taskinen lisää.
Niin vahvaan onnistumiseen yltää Taskisen mukaan vain todella vahvalla ihmis- ja toimialatuntemuksella.
– Eikä sellainen tulos synny ilman valtavaa määrää työtä. Siksi olikin helpottavaa, että ammattilaiset hoitivat sen; itse en olisi millään ehtinyt tehdä sitä oman työni ohessa. Nyt omaa panostani tarvittiin vain alun profiilin määrittelyssä ja lopun haastatteluissa, ja ne hetket asiaa edistettiin todella tehokkaasti. Se prosessi eteni alusta loppuun kuin unelma, Taskinen kiteyttää.