Innovaatioiden puute – perusteltu syy toimitusjohtajan vaihtoon?

Kuvassa mies miettii uutta innovaatiota ja pitää ipadia kädessään. Blogin kuvitus.
Jaa somessa:

Yrityksen hallitus toimii strategisena ohjaajana, jonka tehtävänä on varmistaa organisaation kilpailukyky, kasvu ja kyky uudistua. Yksi keskeisimmistä kysymyksistä hallitustyössä on: onko toimitusjohtajalla riittävä kyky ja näkemys johtaa yritystä tulevaisuuteen? Kun innovaatiot hiipuvat, markkina-asema heikkenee ja organisaatio menettää ketteryytensä, hallituksen on syytä arvioida ylimmän johdon toimivuutta kriittisesti.

Innovaatio on strateginen kyvykkyys, ei pelkkää tuotekehitystä

Innovaatioiden puute ei tarkoita pelkästään uusien tuotteiden tai palveluiden puuttumista. Se voi ilmetä monin tavoin:

Strategisen uudistumiskyvyn heikkenemisenä:

Yritys ei reagoi ajoissa markkinamuutoksiin tai teknologisiin murroksiin.

Kulttuurisena jähmeytenä:

Organisaatio ei rohkaise kokeiluun, oppimiseen tai riskinottoon.

Asiakastarpeiden ohittamisena:

Palvelut eivät enää vastaa asiakkaiden muuttuneisiin odotuksiin.

Harvard Business Reviewin mukaan yritykset, jotka panostavat systemaattisesti innovaatioihin, kasvavat keskimäärin 2,6 kertaa nopeammin kuin kilpailijansa.

Samalla tutkimukset osoittavat, että toimitusjohtajan rooli on ratkaiseva innovaatiokulttuurin rakentamisessa – erityisesti silloin, kun organisaatio kohtaa epävarmuutta tai murrosvaiheita.

Signaalit, jotka hallituksen tulisi tunnistaa

Hallituksen tehtävänä on tunnistaa ajoissa ne merkit, jotka viittaavat strategisen uudistumiskyvyn heikkenemiseen. Näitä voivat olla:

Liikevaihdon tai markkinaosuuden jatkuva lasku ilman selkeää korjaussuunnitelmaa.

Johtoryhmän kyvyttömyys tuottaa uusia strategisia avauksia tai innovatiivisia ratkaisuja.

Organisaation sisäinen tyytymättömyys, joka heijastuu henkilöstön vaihtuvuuteen ja motivaation laskuun.

Sidosryhmien, kuten asiakkaiden ja sijoittajien, luottamuksen heikkeneminen.

McKinseyn tutkimus vuodelta 2022 osoitti, että yritykset, jotka eivät investoi innovaatioihin taantuman aikana, menettävät keskimäärin enemmän markkina-arvoaan.

Heikompien panostajien tappiot olivat jopa 30 % suuremmat kuin kehitystä jatkaneilla yrityksillä.

Toimitusjohtajan vaihto on strateginen uudelleenkalibrointi

Toimitusjohtajan vaihtaminen ei ole pelkkä reaktiivinen toimenpide, vaan strateginen uudelleenkalibrointi. Se voi olla perusteltua, kun:

  • Yrityksen kasvu on pysähtynyt eikä uudistumista tapahdu.
  • Johtajuus ei kykene rakentamaan innovaatiomyönteistä kulttuuria.
  • Organisaation suunta on epäselvä tai ristiriidassa markkinan kehityksen kanssa.

Case-esimerkki: Nokia koki 2010-luvun alussa merkittävän strategisen murroksen, kun älypuhelinmarkkina muuttui nopeasti. Yrityksen kyvyttömyys innovoida riittävän nopeasti johti toimitusjohtajan vaihtoon ja lopulta koko liiketoimintamallin uudelleenrakentamiseen. Vaikka muutos oli kivulias, se mahdollisti uuden fokuksen verkkoinfrastruktuuriin ja pelasti yhtiön pitkällä aikavälillä.

Uuden johtajan valinta: mitä hallituksen tulisi painottaa?

Uuden toimitusjohtajan valinnassa hallituksen tulisi painottaa erityisesti:

  • Kykyä johtaa strategista muutosta ja innovaatioprosesseja.
  • Näkemystä tulevaisuuden asiakastarpeista ja teknologisista mahdollisuuksista.
  • Kokemusta organisaatiokulttuurin uudistamisesta ja henkilöstön sitouttamisesta.

On tärkeää, että uusi johtaja ei ainoastaan tuo mukanaan uusia ideoita, vaan kykenee rakentamaan rakenteet ja toimintamallit, jotka mahdollistavat jatkuvan uudistumisen. Hallituksen rooli tässä prosessissa on kriittinen – ei vain valinnassa, vaan myös strategisessa tuessa ja seurannassa.

Yhteenveto hallitukselle

Innovaatioiden puute on vakava signaali, joka voi heikentää yrityksen kilpailukykyä, arvoa ja tulevaisuuden potentiaalia. Hallituksen vastuulla on tunnistaa nämä merkit ajoissa ja arvioida toimitusjohtajan kykyä vastata niihin. Johtajan vaihto ei ole vain reaktio ongelmiin – se on strateginen päätös, joka voi avata tien uudelle kasvulle, kulttuurille ja kilpailuedulle.

Marita-Vuorinen_upd
Marita Vuorinen
Aluejohtaja, Senior Headhunter, Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa ja Pohjanmaa
marita.vuorinen@inhunt.fi
+358 50 486 3848
Verkostoidu kanssani LinkedIn-palvelussa: maritavuorinen

Lähteet:

  1. Harvard Business Review, ”The Innovation Premium”, 2021
  2. McKinsey & Company, ”Innovation in Crisis”, 2022
Nainen tähyilee ikkunasta korkeassa toimistorakennuksessa.
Milloin yrityksen huono tulos on merkki toimitusjohtajan vaihdon tarpeesta? 
Toimitusjohtajan vaihdon tarpeellisuus on monisyinen kysymys, joka vaatii strategista, taloudellista...
Lue lisää
Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
TALOUSJOHTAJA | CFO | CHIEF FINANCIAL OFFICER
Headhunteriksi InHunt Groupille
Tekninen johtaja
Toimitusjohtaja
Förvaltningsdirektör
Uusimmat

Blogista

Kolme yrittäjää juhlimassa omistajanvaihdoksen onnistunutta strategiaa kokoustilassa, kaksi miestä lyö ylävitosen ja nainen taputtaa.
Uutta kohti – omistajan vaihdos mahdollisuutena
Omistajanvaihdos ja yrityksen myynti voivat olla yrittäjälle uusi alku – ja yritykselle kasvun mahdollisuus. Hyvä valmistautuminen lisää arvoa ja houkuttelee...
InHunt Group toimi kumppanina Finnish Consulting Groupin hallituksen jäsenen haussa. Hallituksen puheenjohtaja Minna Karhusen pikkukuva bannerissa ja nostoteksti: "hallitusprosessi oli paitsi antoisa, myös oivalluttava."
Kun hallitukseen tulee uusi jäsen, uudistuu myös koko tiimi – FCG:n kokemus hallitushausta
Kun hallitukseen valitaan uusi jäsen, uudistuu koko tiimi. FCG:n hallitushaku toteutettiin yhteistyössä InHunt Groupin kanssa, ja prosessi toi esiin, miten hallituksen...
Yritysjohtaja pohtii strategian toteutusta kokoushuoneessa – InCrestin blogi.
Strategia oli hyvä, mutta jäi tekemättä
Hyväkin strategia jää helposti ajatukseksi, jos pienet yksityiskohdat eivät ole linjassa. Juuri ne ratkaisevat, toteutuuko strategia vai ei.
InHuntWorld_iStock_ 904041428
Tehtävän profilointi Suomessa ja Ruotsissa – miksi onnistuminen edellyttää paikallista asiantuntemusta?
Suomi ja Ruotsi ovat toistensa luontaisimmat kasvumarkkinat, mutta rekrytointikulttuurit eroavat yllättävän paljon. Tässä artikkelissa vertailemme, miten tehtävän...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.