Kilpailuetu osana strategiaa on yrityksesi turbomoottori!

Jaa somessa:

Olen urani aikana nähnyt paljon pk-yrityssektorin strategioita ja mukaan mahtuu monenlaisia malleja. Osaa voi kutsua enemmänkin suunnitelmiksi ja osaa voi aidosti kuvata strategiaksi. Isoin ero näillä on, että suunnitelma on melko lavea esitys siitä, mitä kaikkea aiotaan tehdä. Strategiassa taas on tehty riittävästi rajauksia, se on selkeämpi ja tähtää perustellummin tavoitteeseen, joka on määritelty ymmärrettävästi.

Yksi osa, mitä nykyisessä kilpailutilanteessa strategiatyöhön pitää lisätä, ja uskon että sen rooli vahvistuu, on kilpailuedun kuvaaminen. On hyvä huomata, että kilpailuetu on aina yksikkömuodossa. Se kuvataan lopulta niin, että yrityksen kilpailuetu on määritelty sekä sisäisestä näkökulmasta että asiakasymmärryksen kautta. Kyse on siitä, mikä erottaa meitä vastaavista palveluntarjoajista siten, että se tuo asiakkaillemme konkreettista hyötyä, jota he eivät saa muualta.

Seuraavat esimerkit havainnollistavat, millainen kilpailuetu voi olla:

Rajapinta asiakkaan järjestelmiin

Alihankintakonepajalla voi olla vaikka rajapinta asiakkaan järjestelmiin, josta saadaan suoraan koneistettavien kappaleiden mitat ja mallikuvat. Tähän väliin on vaikea jonkun toisen päästä hinnalla, koska prosessista tulisi asiakkaalle raskaampi hallinnoida ja virheiden määrä kasvaisi. Tätä kilpailuetua yrityksen pitää kehittää ja vaalia sekä koettaa tuoda esiin samankaltaisille asiakkuuksille, jotta uusia asiakkaita saadaan.

Ketteryys TikTok-videotuotannossa

Markkinointialan yritys, joka on erikoistunut vaikkapa TikTok-videotuotantoon ja tuottaa niitä kilpailijoita ketterämmällä mallilla, mm. opiskelijoita hyödyntäen, pystyy tarjoamaan yrityksille matalan kynnyksen kokeiluväylän TikTokiin. Samalla tekijäporukka on sellaista, joka ymmärtää kyseisen kanavan maailmaa.

Uuden markkinan avaavat innovaatiot

Kaikki sellaiset innovaatiot, jotka avaavat uutta markkinaa (sininen meri!) ja joista asiakas kokee saavansa arvoa uudella tavalla, ovat sellaisia, joista hän on valmis maksamaan.

Kilpailuedun määritelmä usein puuttuu strategiasta – miksi?

Kilpailuetu on abstrakti termi, ja koen, että siksi sen kuvaaminen loistaa poissaolollaan strategioista.

Olisi kuitenkin kasvun kannalta keskeistä, että kilpailuetu on kuvattu, jotta sitä osataan vaalia!

Yllä olevista esimerkeistä vaikkapa konepajan tapauksessa yritys itse voi pitää asiaa ihan vain yhtenä osana palveluprosessiaan, mutta ei huomaa panostaa siihen eikä jatkokehitä järjestelmien yhteensopivuutta. Tällöin on vaarana, että se menettää kilpailuetunsa ja sitä kautta asiakkaansa, vaikka itse koneistamisosaaminen olisikin hyvällä tasolla.

Kannustan strategiaprosessin yhteydessä viemään yhteen niin oman henkilöstön kuin asiakkaidenkin mainitsemat vahvuustekijät ja sanoittamaan kilpailuedun yrityksen strategiaan sitä kautta. Kilpailuedun määritys voidaan liittää osaksi strategiaa oikeastaan milloin vain – se ei ikinä ole työn alla väärään aikaan!

Jutellaanko tästä lisää ja kirkastetaan kilpailuetunne?

Kuvassa Katri Tanni, InCrest Oy, InHunt Group

Katri Tannin mielestä kilpailuetu täytyy tuoda näkyväksi, jotta sitä voidaan vaalia.

InCrest_Katri_Tanni
Katri Tanni
strategiakonsultti, InCrest Oy, InHunt Group
Info
LinkedIn
Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Toimitusjohtaja
Förvaltningsdirektör
Hallintojohtaja
Toimitusjohtaja
Head of Claims, Protector
Uusimmat

Blogista

InHuntGroup_DEN_Finland_AsiakasQuote_1200px_2
Yhä useammin InHunt
Ulkoistettu rekrytointi säästää aikaa ja tuo parempia tuloksia. DEN Finland kertoo, miksi InHunt on heidän luottokumppaninsa.
Kuvassa iloinen tiimi juhlii hyvin onnistunutta strategiaa. Istuvat kokoustilassa.
Strategia, joka tuottaa vaikuttavia tuloksia
Strategia, joka tuottaa tuloksia, ei jää paperille. Se ohjaa päätöksiä, yhdistää ihmiset ja datan sekä elää arjessa muuttuvan maailman mukana.
InHuntWorld_hallitusten suunnanmuutos_1200x630px_plain
Hallitusten uudistumisen aika: Miksi kansainvälinen osaaminen on avain pohjoismaisten yritysten menestykseen?
Pohjoismaiset yritykset tunnetaan innovatiivisuudesta ja kansainvälisistä menestystarinoista. Silti monien hallituksista puuttuu kansainvälinen osaaminen – ja...
Kuvassa mies miettii uutta innovaatiota ja pitää ipadia kädessään. Blogin kuvitus.
Innovaatioiden puute – perusteltu syy toimitusjohtajan vaihtoon?
Innovaatioiden hiipuminen on yksi vakavimmista varoitusmerkeistä, jonka yrityksen hallitus voi kohdata. Kun kasvu pysähtyy, kulttuuri jähmettyy ja asiakastarpeet...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.