Yrityksen tuloskehitys on yksi näkyvimmistä mittareista, joilla toimitusjohtajan onnistumista arvioidaan. Kuitenkaan pelkkä tulos ei kerro koko totuutta – eikä yksittäinen huono vuosi ole automaattinen syy ylimmän johdon vaihtoon.
Toimitusjohtajan vaihdon tarpeellisuus on monisyinen kysymys, joka vaatii strategista, taloudellista ja inhimillistä harkintaa.
Tulos on seuraus, ei syy – analyysi on avainasemassa
Yrityksen tulos on seurausta monista tekijöistä: markkinatilanteesta, kilpailuasetelmista, sisäisistä prosesseista ja ennen kaikkea strategiasta. Hallituksen tehtävänä on erottaa, onko huono tulos seurausta ulkoisista olosuhteista vai toimitusjohtajan päätöksenteosta ja johtamistavasta.
- Asiantunteva hallitus tarkastelee esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- Onko strategia ollut realistinen ja markkinalähtöinen?
- Onko toimitusjohtaja reagoinut ajoissa muuttuviin olosuhteisiin?
- Onko organisaatiossa ollut selkeitä viestinnällisiä tai kulttuurisia ongelmia strategian toimeenpanossa?
Jos analyysi osoittaa, että toimitusjohtajan päätökset ovat olleet johdonmukaisesti virheellisiä tai että hän ei ole kyennyt johtamaan muutosta, voi vaihto olla perusteltu.
Strateginen ketteryys ja muutosjohtaminen
Nykyisessä liiketoimintaympäristössä strateginen ketteryys on keskeinen kilpailuetu. Toimitusjohtajan on kyettävä paitsi rakentamaan pitkän aikavälin strategia, myös mukauttamaan sitä nopeasti muuttuvassa maailmassa. Jos toimitusjohtaja ei kykene johtamaan organisaatiota läpi murrosten – kuten digitalisaation, vastuullisuusvaatimusten tai geopoliittisten riskien – hallitus voi joutua arvioimaan, onko nykyinen johtaja oikea henkilö viemään yritystä eteenpäin.
Muutosjohtaminen ei tarkoita vain rakenteellisia uudistuksia, vaan myös kykyä luoda psykologista turvallisuutta, sitouttaa henkilöstöä ja rakentaa luottamusta sidosryhmiin. Huono tulos voi olla oire siitä, että nämä osa-alueet eivät ole kunnossa.
Hallituksen rooli ja vastuu
Toimitusjohtajan arviointi on yksi hallituksen keskeisimmistä tehtävistä. Hyvin toimiva hallitus ei reagoi pelkästään tuloslaskelmaan, vaan seuraa jatkuvasti toimitusjohtajan toimintaa suhteessa asetettuihin tavoitteisiin ja strategisiin mittareihin.
Hallituksen tulisi:
- Asettaa selkeät KPI:t ja seurata niiden kehitystä.
- Käydä säännöllistä ja avointa keskustelua toimitusjohtajan kanssa.
- Arvioida toimitusjohtajan kykyä rakentaa johtoryhmää ja kehittää organisaatiota.
Jos hallitus huomaa, että toimitusjohtaja ei enää nauti henkilöstön, asiakkaiden tai sijoittajien luottamusta, on vaihdos usein väistämätön – vaikka tulos ei vielä näyttäisi kriittiseltä.
Ajoitus ja seuraajasuunnittelu
Toimitusjohtajan vaihdos on aina strateginen päätös, jonka ajoitus on ratkaiseva. Liian aikainen vaihto voi katkaista keskeneräisen muutoksen, kun taas liian myöhäinen reagointi voi syventää ongelmia. Siksi hallituksen tulisi ylläpitää jatkuvaa seuraajasuunnittelua (succession planning), jotta vaihdos voidaan toteuttaa hallitusti ja ilman operatiivista tyhjiötä.
Hyvä seuraajasuunnittelu sisältää:
- Sisäisten kykyjen tunnistamisen ja kehittämisen.
- Ulkoisten kandidaattien kartoittamisen.
- Siirtymävaiheen suunnittelun ja viestinnän.
Kulttuurinen ja symbolinen ulottuvuus
Toimitusjohtaja ei ole vain operatiivinen johtaja, vaan myös symbolinen hahmo, joka edustaa yrityksen arvoja ja suuntaa. Huono tulos voi heikentää tämän symbolisen roolin uskottavuutta. Jos toimitusjohtaja ei enää kykene inspiroimaan organisaatiota tai vakuuttamaan markkinoita, voi vaihto olla myös kulttuurinen uudelleenkäynnistys.
Toimitusjohtajan arviointiprosessi
Alla oleva kaavio havainnollistaa toimitusjohtajan arviointiprosessin vaiheet tilanteessa, jossa yrityksen tulos on heikko:

Yhteenveto: Vaihto on viimeinen, mutta joskus välttämätön askel
Toimitusjohtajan vaihto huonon tuloksen jälkeen ei ole yksinkertainen ratkaisu, vaan monivaiheinen prosessi, jossa yhdistyvät taloudellinen analyysi, strateginen arviointi ja inhimillinen harkinta. Hallituksen tehtävänä on varmistaa, että yrityksellä on oikea johtaja oikeaan aikaan – ja että vaihdos tehdään harkitusti, ei reaktiivisesti.

marita.vuorinen@inhunt.fi
+358 50 486 3848
Verkostoidu kanssani LinkedIn-palvelussa: maritavuorinen
Lue myös Maritan blogi: Headhunterin vinkit – näillä sinut löydetään LinkedInistä>>