Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa?

Mies miettii toimistossa yhtälöitä.
Jaa somessa:

Strateginen epäselvyys on termi, joka kuuluu nykyisin yhä useammin keskusteluun yritysmaailmassa. Se kuvaa tilannetta, jossa organisaatio ei ole täysin varma strategiastaan tai suuntaviivoistaan, mutta silti se sallii itselleen joustavuutta ja avoimia vaihtoehtoja. Se kuulostaa houkuttelevalta, sillä epäselvyys voi viestiä joustavuudesta, mukavuudesta ja kyvystä sietää epävarmuutta. Mutta entä jos tämä strateginen epäselvyys ei olekaan oikeasti harkittua epävarmuutta, vaan se johtuu kyvyttömyydestä tulkita ja yhdistellä dataa?

Datan merkitys nykyajan päätöksenteossa

Tänä päivänä organisaatiot keräävät tekoälyn avulla valtavia määriä tietoa eri lähteistä: asiakastietokannoista, markkinatutkimuksista, some-analytiikasta, myynnistä, talousraporteista ja monesta muusta. Tiedon määrä on kasvanut räjähdysmäisesti, mutta samalla käsittely ja hyödyntäminen ovat nousseet suuriksi haasteiksi. Haaste ei ole enää datan saaminen tai saatavuus, vaan siinä, kuinka se yhdistetään päätöksentekoon ja miten dataa osataan tulkita.

Kun dataa ei osata lukea oikein tai sitä ei osata yhdistellä järkevästi, syntyy strategista epäselvyyttä, ei harkittua epävarmuutta. Tällöin organisaatiot voivat jäädä jumiin tekemään päätöksiä, jotka perustuvat vain intuitioon tai varovaisuuteen sen sijaan, että ne perustuisivat vahvaan analyysiin ja ymmärrykseen.

Datan tulkinnan merkitys

Data itsessään ei ole itseisarvo. Sen sijaan data on vain väline, jonka avulla organisaatiot voivat tehdä parempia päätöksiä, parantaa toimintaansa ja kehittää strategiaansa. Datan tulkinta on siis avainasemassa. Jos organisaatiot eivät pysty lukemaan tai ymmärtämään kerättyä tietoa, niiden strateginen suunta voi jäädä epäselväksi. Tämä ei ole ainoastaan yksittäisten organisaatioiden ongelma, vaan se on globaali haaste.

Useat tutkimukset (mm. VM 2022:50, Böhm 2023, Kurki 2024) osoittavat, että tiedolla johtaminen horjuu, jos dataa ei osata yhdistellä tai lukea. Tämä puolestaan johtaa siihen, että päätöksenteko nojaa intuitioon, varovaisuuteen tai jopa pelkoon, eikä perustu ymmärrykseen ja oikea-aikaiseen reagointiin. Kun data jää ymmärtämättömäksi, syntyy epäselvyyttä eikä aitoa strategista epävarmuutta.

Mikä erottaa strategisen epäselvyyden ja datan puutteen?

Strateginen epäselvyys on osa monimutkaisempaa ja jännittävämpää prosessia, jossa organisaatio kykenee käsittelemään epävarmuutta ja tekemään päätöksiä vaativissa olosuhteissa. Mutta todellinen strateginen epäselvyys perustuu vahvaan analyysiin, ei sen puutteeseen.

Mikä siis erottaa strategisen epäselvyyden kyvyttömyydestä tulkita ja yhdistellä dataa?

Kyky tunnistaa signaaleja, vaikka suunta ei olisi selvä. Todellinen strateginen epäselvyys tarkoittaa, että organisaatio pystyy havaitsemaan merkittäviä signaaleja ympäristöstään, vaikka suunta ei ole vielä kirkas. Tämä edellyttää vahvaa analyysikykyä ja kykyä yhdistää eri tietolähteistä saatuja havaintoja. Sen sijaan, että organisaatio kieltäytyisi toimimasta epäselvyyksien keskellä, se toimii keskeneräisyyden hyväksyen.

Valmius toimia keskeneräisyyden keskellä. Strateginen epäselvyys voi olla sekä haaste että mahdollisuus. Se, että organisaatio ei ole täysin varma seuraavasta askeleestaan, ei tarkoita, etteikö se voisi toimia tehokkaasti. Oikealla strategisella ajattelulla organisaatio voi tehdä valintoja ja edetä pienin askelin kohti tavoitetta, vaikka suuri kuva ei olisikaan vielä täysin selvä.

Taito yhdistää havaintoja – ei vain reagoida niihin. Strateginen epäselvyys edellyttää kykyä yhdistää eri havaintoja ja tietoja, ei vain reagoida niihin. Se on eräänlaista proaktiivista ajattelua, jossa yhdistellään aiempaa tietoa uusien signaalien kanssa ja pohditaan, mikä voi olla seuraava oikea askel. Tämä eroaa reaktiivisesta päätöksenteosta, jossa keskitytään vain siihen, mitä tapahtuu nyt, ilman pitkän aikavälin näkemystä.

Miksi strateginen epäselvyys on tärkeää?

Strateginen epäselvyys ei tarkoita pelkästään kyvyttömyyttä tehdä päätöksiä. Se voi myös viitata siihen, että organisaatio on valmiimpi ottamaan riskejä ja hyväksymään epävarmuuden osaksi päätöksentekoa. Tämä on erityisen tärkeää nopeasti muuttuvilla markkinoilla, joissa perinteiset strategiat eivät aina toimi. Kyky toimia epäselvyyksien keskellä voi tehdä organisaatiosta ketterämmän ja reagoivamman muuttuviin olosuhteisiin.

On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että strateginen epäselvyys ei ole synonyymi tietämättömyydelle tai huonolle analyysille. Se on tietoista epävarmuuden sietämistä ja kykyä navigoida muutoksessa. Mutta jos organisaatio ei osaa yhdistää ja analysoida dataa, strateginen epäselvyys ei ole enää etu, vaan riski.

Strateginen epäselvyys ja datan hallinta

Datan hallinta on nykyään elintärkeää. Se, kuinka organisaatio hallitsee keräämänsä datan, määrittää sen kyvyn toimia epäselvyyksissä. Jos data jää analysoimatta, organisaatio menettää kilpailuetunsa. Datan hyödyntäminen vaatii systemaattista lähestymistapaa ja kykyä tunnistaa, mitkä tiedot ovat relevantteja ja miten niitä voidaan käyttää päätöksenteossa.

Datan yhdistämistä ei pidä käsittää vain teknologisena tai tilastollisena prosessina. Se on osa organisaation kulttuuria ja johtamista. Jos organisaatiossa ei ole riittävää kykyä yhdistää eri tietolähteitä, syntyy organisaation sisällä tilanne, jossa kaikki tiedot jäävät hajalleen ja strateginen suunta ei ole enää selvä.

Päätöksenteko ja strateginen epäselvyys

Hyvin johdetuissa organisaatioissa päätöksenteko nojaa vahvaan analyysiin. Tässä ei ole kyse pelkästään siitä, että organisaatio osaa lukea dataa, vaan myös siitä, kuinka se osaa yhdistellä ja tulkita sen tarjoamat signaalit. Kun dataa osataan tulkita oikein, päätöksenteko on tarkempaa ja perustuu syvempään ymmärrykseen.

Strateginen epäselvyys voi siis olla seurausta siitä, että organisaatiot eivät osaa yhdistää kaikkea tätä tietoa tehokkaasti. Ilman oikeanlaista datan hallintaa organisaatio voi jäädä sokeaksi tärkeille signaaleille ja ajautua strategiseen epäselvyyteen. Tämä ei kuitenkaan ole ainoastaan ongelma, vaan mahdollisuus: jos organisaatio osaa yhdistellä ja tulkita dataa oikein, se voi tehdä kestävämpiä ja tarkempia päätöksiä.

Strateginen epäselvyys voi olla voimavara, kunhan se pohjautuu oikeaan analyysiin ja kykyyn yhdistellä tietoa. Organisaatiot, jotka osaavat tulkita ja yhdistellä dataa, voivat hallita epävarmuutta ja tehdä parempia päätöksiä epäselvissä olosuhteissa. Jos data jää ymmärtämättömäksi tai jää yhdistämättömäksi, syntyy epäselvyyttä, joka voi hidastaa päätöksentekoa ja johtaa huonoihin strategisiin valintoihin.

Kysymys ei ole pelkästään siitä, pystyykö organisaatio elämään epäselvyydessä, vaan siitä, onko se valmis käsittelemään sen luomaa dataa ja analysoimaan sitä tehokkaasti. Tässä piilee oikean strategisen epäselvyyden salaisuus.

Harri-Turunen_InHuntGroup
Harri Turunen
CEO ja Partner, InCrest Oy, InHunt Group
harri.turunen@inhunt.fi
+358 40 141 2342
LinkedIn

Lisätietoa InCrestin palveluista ja konsulteista löydät täältä>>

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Teknisk direktör
Näringslivsdirektör
Tekninen johtaja
Elinkeinojohtaja
Intendentti
Uusimmat

Blogista

InHuntGroup_SmartOriginal_AsiakasQuote_1200px_1
InHuntin kautta varmistettiin laaja ja laadukas hakijajoukko
Uuden key account managerin rekrytointi herätti Smart Originalilla huolta: olisiko omilla resursseilla mahdollista tavoittaa riittävän laajasti ja laadukkaasti...
InCrest Oy - Strateginen kumppani, joka ymmärtää suomalaista yritystä ja arkea_plain4
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten Pk-yritysten kriisit eivät ratkea eri toimijoiden yksittäisillä toimenpiteillä. InHunt...
Kuvassa Tiina Mikkola -Interim-juristi.
Interim-juristi hoksauttaa tavalla, jota et odottanut
Interim-ratkaisut eivät ole vielä arkipäivää Suomessa, mutta niiden arvo kasvaa, myös juridiikassa. Tiina Mikkola on kokenut juristi, joka kokee interim-roolit...
Kuvassa Timo Lappi, hallitusammattilainen.
Vinkit kasvuyrityksen hallitustyöhön
Timo Lapin keynote InHuntin hallitusvalmennuksessa sai kiitosta konkreettisuudestaan ja inspiraatiostaan. Hän puhui kasvuyritysten hallitustyöstä kokemuksen...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.