DEN Finland ulkoistaa yhä useammin rekrytointinsa, ja syyt siihen ovat selvät: ammattilaisen toteuttama prosessi tuottaa laadukkaamman tuloksen ja vie vähemmän aikaa.
Suomen suurimman pientalorakentajan ja alan markkinajohtajan, DEN Finlandin, Markku Uotisen (kaupallinen johtaja, CDO) mukaan ulkoistettu rekrytointi ja erityisesti suorahaku on heidän yrityksessään yhä keskeisempi tapa vastata henkilöstötarpeisiin.
Rekrytointi vaatii valtavasti osaamista ja aikaa, ja on parempi, että se tehdään ammattimaisesti kuin oman työn ohella, Uotinen kertoo.
Perinteinen tapa julkaista työpaikkailmoitus ja kahlata läpi valtava määrä vaihtelevan laatuisia hakemuksia ei tunnu Uotisen mukaan perustellulta suorahakukumppanin etsiessä, seuloessa ja esiintuodessa täsmällisesti tehtävään ja profiiliin sopivat kandidaatit laajoista verkostoistaan.
– Se yksinkertaisesti tuottaa laadukkaamman tuloksen ja säästää meiltä aikaa, Uotinen täsmentää.

DEN Finlandin Markku Uotinen (kaupallinen johtaja, CDO) näkee ulkoistetun rekrytoinnin tehokkaana tapana löytää oikeat osaajat.
Hyvä pohjatyö lisää osumatarkkuutta
Yhä useammin, etenkin toimihenkilö- ja esihenkilötason hauissa, DEN Finland valitsee rekrytointikumppanikseen InHuntin – niin ikään selkeistä syistä.
InHunt erottuu edukseen laadukkaalla ja johdonmukaisella rekrytointiprosessillaan, joka lähtee liikkeelle tavallista perusteellisemmalla alkumäärittelyllä, Uotinen kertoo.
Toki yrityksissä tiedetään, ketä ja mitä milloinkin haetaan, mutta InHuntin taitavasti ohjattu aloitus ohjaa miettimään tulevan työntekijän profiilia tarkemmin.
– Ei pelkästään mitä, vaan miksi; minkälainen osaaminen, kokemus ja olemus tehtävässä on olennaisinta ja miksi. Se on valtavan hyvä pohdinta, mikä lisää osumatarkkuutta ja säästää aikaa, koska haku ohjautuu saman tien oikeaan suuntaan. Näin huolelliseen pohjatyöhön emme ole tässä muodossa aiemmin törmänneet, Uotinen lisää.
Erityiskiitoksen saa myös prosessin sujuvuus.
– Kaikki vaiheet on aikataulutettu valmiiksi – haastattelut, mahdolliset soveltuvuusarviot, päätökset ja loppulausunnot. Ja se aikataulu pitää minuutilleen.
Hyvä rekryprosessi rakentaa myös työnantajamielikuvaa
Yritys on mielissään myös siitä, että ehdokkaat sekä valituksi tulleet ovat kokeneet kokonaisuuden positiiviseksi; ehdokkaat ovat olleet hyvin perillä siitä, millaiseen organisaatioon he ovat mahdollisesti liittymässä.
– Suuri osa siitä arvosta, jonka asiakkaillemme tuotamme, syntyy kumppaneidemme kautta – olipa kyse tavaroista, työsuorituksista tai palveluista. Eikä rekrytointi ole poikkeus; myös siinä on kyse kumppanin valinnasta. Se, miten rekrytoinnit hoidetaan, heijastuu suoraan yrityksestä heijastuvaan työnantajamielikuvaan – se kertoo, miten meillä on tapana toimia, Uotinen täsmentää.
Ja kuten muissakin kumppanuuksissa, myös rekrytoinnissa pitkä yhteistyö tuo lisäarvoa; kun suorahakutoimija tuntee yrityksen toimintakulttuurin, osumatarkkuus paranee entisestään ja ehdokkaat sopivat aidosti joukkoon.
Viimeisimpänä, vaan ei vähäisimpänä Uotinen nostaa esiin InHuntin ripeyden.
Emme ehdoin tahdoin ole halunneet kiirehtiä rekrytoinneissa, mutta jos on mahdollista saada sekä nopeutta että laatua, miksemme valitsisi palveluntarjoajaa, joka tarjoaa ne kummatkin, Uotinen kiteyttää.