Siirrymme tästä itse kukin kesälaitumille, kuka minnekin. Aika usein Headhunterin kesä kuluu laiturin nokassa, muttei suinkaan omassa. Kesä on Headhunterin ns. hot season eikä kyse ole vain säästä tai laiturista, vaan siitä että soitto mielenkiintoiselle ehdokkaalle on vain niin eri juttu kun ehdokas istuu laiturin nokassa, heinä suussa ja katselee rauhallisena kauas. Tulevaisuuteenko? Kyllä vain, mikäli minulta kysytään.
Kesälomalla on aikaa rentoutua, eikä tarvitse joka päivä juosta agendan mukaan. Kesällä mieli lepää ja on aikaa miettiä paitsi mennyttä, myös tulevaa. Silloin Headhunter soittaa: ”… kiitos ihan hyvää kuuluu, juu olen ihan tyytyväinen – mutta siis kerro nyt kuitenkin, mitä sinulla olikaan mielessä?… ”
And this is when the magic happens
On ihan eri asia etsiä uutta työtä, kuin tulla houkutelluksi sellaiseen. Luottamuksellisuudella on iso rooli, sillä on luontevaa aloittaa uuden uravaiheen suunnittelu, kun asian nostaa keskusteluun Headhunter: paitsi että sen imarteleva fiilis nostaa tunnelmaa, luottamuksellinen keskustelu Headhunterin kanssa luo turvallisen hetken aidosti pohtia omaa tulevaisuutta ja omia unelmia. Unelmat on ihana aihe, kun mieli lepää ja voi nauttia olostaan. Laiturilla, heinä suussa, katse rauhallisesti kaukaisuudessa…”kuui-ko-kuui-ko”.
Sinun kannaltasi on äärimmäisen myönteistä, että yhteyttä ottava Headhunter tuntee toimialasi ja puhuu kanssasi samaa kieltä. Hänellä on kokemustaustaa tehtäväalueeltasi ja lisäksi hän tietää, mitkä erityisosaamiset juuri nyt ovat kysyttyjä ja arvokkaita. Voit samalla tunnistaa itsellesi tulevaan syksyyn päivitettäviä kompetensseja – ja innostua niistä! Esimerkkinä vaikkapa talousjohtajan tehtävät, jotka olivat ennen – noh – talouspainotteiset, mutta nyt ja jatkossa profiilissa on vahvassa roolissa myös regulaatio ja direktiivien raportointivaateet ennakoivasta mittaamisesta puhumattakaan.
Suorahaku on proaktiivinen tapa rekrytoida, ja se tuottaa parempia tuloksia kuin hakemusten odottaminen
Tänä päivänä yritykset saavat entistä vähemmän spontaaneja hakemuksia. Syytkin ovat ilmeiset, eli yritysten hämmentävän huono viestintä hakemuksen jättäneitä ihmisiä kohtaan. Ehdokkaat puhuvat jopa ”mustista laatikoista”.
Kyse on paitsi työnantajakuvasta, myös yrityksen brändistä laajemminkin: hakemuksensa laatinut ja teille jättänyt henkilö voi hyvin olla myös asiakkaanne tänään tai huomenna. Eikä kukaan meistä ole vain työnhakija, vaan olemme aidosti laajoja kokonaisuuksia ja elinpiirissämme vaikuttavia henkilöitä.
Parhaat työnantajat haluavat laadukkaan ja proaktiivisen prosessin ja sanovat sen ääneen: ”ota yhteyttä käyttämäämme Headhunteriin”. Nämä yritykset haluavat, että henkilöllä on mahdollisuus työstää ajatuksiaan ammattilaisen kanssa ja pohtia tehtävän sopivuutta. Tähän mahdollisuuden tarjoaminen on vastuullisen työnantajan toimintaa – ja se houkuttelee.
Toki Headhunterin käyttö myös säästää yrityksen omia resursseja: kukaan ei tiedä etukäteen, paljonko myös spontaaneja hakemuksia tulee. On vain järkevää ohjata valtavan hakijajoukon tyylikäs kontaktointi ammattilaisen hoidettavaksi.
Omien resurssien järkevämpää kohdentamista on panostaa finaalihaastatteluihin: ei Headhunter vie työtäsi, vaan jättää sinulle aikaa priorisoida oma työsi oikein eli kohdata vain aidosti parhaat ehdokkaat.
Headhunter on kuin tekoäly, se ei ole riski vaan mahdollisuus
Headhunterin monet roolit: kukkalähetti, hedari vai selleri?
Olemme kuin ”kukkalähettejä”, joiden yhteydenotto on mieltä ilahduttava, ehkä jopa mairitteleva juttu. Siitä on hyvä jatkaa.
Toisaalta joskus HR kokee meidät ”hedareina”, päänsärkynä ja kipuilee, ettei meidän henkilöille saa soittaa. Mutta oikeasti kun soitamme, ja henkilö päättää jäädä nykyisen työnantajansa palvelukseen, yhteydenottomme on saanut aikaan valtavan sitoutumisen tunteen henkilön sanoittaessa motivaatiotaan ja paloa nykyiseen työnantajaan Headhunterille – ja itselleen.
Näin loistavia yrityksesi myyjiä et löydä muista ammattikunnista
Olemme ”sellereitä”: me teemme läksymme, tunnemme yrityksenne, puhumme kieltänne ja tunnemme arvonne. Me haastamme sinua ja ennakoimme keskusteluja selvittämällä vastaukset tuleviin kysymyksiin. Ja kun lähestymme ehdokkaita, hyvää päivää sitä fiilistä minkä saamme aikaan. Että semmoinen selleri tarjolla tänä kesänä. Maistuisko?
Artikkelin kirjoittaja
Tarja Ilvonen Johtaja, Board Competencies
Senior Headhunter