Milloin yrityksen huono tulos on merkki toimitusjohtajan vaihdon tarpeesta? 

Nainen tähyilee ikkunasta korkeassa toimistorakennuksessa.
Jaa somessa:

Yrityksen tuloskehitys on yksi näkyvimmistä mittareista, joilla toimitusjohtajan onnistumista arvioidaan. Kuitenkaan pelkkä tulos ei kerro koko totuutta – eikä yksittäinen huono vuosi ole automaattinen syy ylimmän johdon vaihtoon.

Toimitusjohtajan vaihdon tarpeellisuus on monisyinen kysymys, joka vaatii strategista, taloudellista ja inhimillistä harkintaa.

Tulos on seuraus, ei syy – analyysi on avainasemassa

Yrityksen tulos on seurausta monista tekijöistä: markkinatilanteesta, kilpailuasetelmista, sisäisistä prosesseista ja ennen kaikkea strategiasta. Hallituksen tehtävänä on erottaa, onko huono tulos seurausta ulkoisista olosuhteista vai toimitusjohtajan päätöksenteosta ja johtamistavasta.

  • Asiantunteva hallitus tarkastelee esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
  • Onko strategia ollut realistinen ja markkinalähtöinen?
  • Onko toimitusjohtaja reagoinut ajoissa muuttuviin olosuhteisiin?
  • Onko organisaatiossa ollut selkeitä viestinnällisiä tai kulttuurisia ongelmia strategian toimeenpanossa?

Jos analyysi osoittaa, että toimitusjohtajan päätökset ovat olleet johdonmukaisesti virheellisiä tai että hän ei ole kyennyt johtamaan muutosta, voi vaihto olla perusteltu.

Strateginen ketteryys ja muutosjohtaminen

Nykyisessä liiketoimintaympäristössä strateginen ketteryys on keskeinen kilpailuetu. Toimitusjohtajan on kyettävä paitsi rakentamaan pitkän aikavälin strategia, myös mukauttamaan sitä nopeasti muuttuvassa maailmassa. Jos toimitusjohtaja ei kykene johtamaan organisaatiota läpi murrosten – kuten digitalisaation, vastuullisuusvaatimusten tai geopoliittisten riskien – hallitus voi joutua arvioimaan, onko nykyinen johtaja oikea henkilö viemään yritystä eteenpäin. 
 
Muutosjohtaminen ei tarkoita vain rakenteellisia uudistuksia, vaan myös kykyä luoda psykologista turvallisuutta, sitouttaa henkilöstöä ja rakentaa luottamusta sidosryhmiin. Huono tulos voi olla oire siitä, että nämä osa-alueet eivät ole kunnossa. 

Hallituksen rooli ja vastuu

Toimitusjohtajan arviointi on yksi hallituksen keskeisimmistä tehtävistä. Hyvin toimiva hallitus ei reagoi pelkästään tuloslaskelmaan, vaan seuraa jatkuvasti toimitusjohtajan toimintaa suhteessa asetettuihin tavoitteisiin ja strategisiin mittareihin.

Hallituksen tulisi:

  • Asettaa selkeät KPI:t ja seurata niiden kehitystä.
  • Käydä säännöllistä ja avointa keskustelua toimitusjohtajan kanssa.
  • Arvioida toimitusjohtajan kykyä rakentaa johtoryhmää ja kehittää organisaatiota. 
     

Jos hallitus huomaa, että toimitusjohtaja ei enää nauti henkilöstön, asiakkaiden tai sijoittajien luottamusta, on vaihdos usein väistämätön – vaikka tulos ei vielä näyttäisi kriittiseltä. 

Ajoitus ja seuraajasuunnittelu

Toimitusjohtajan vaihdos on aina strateginen päätös, jonka ajoitus on ratkaiseva. Liian aikainen vaihto voi katkaista keskeneräisen muutoksen, kun taas liian myöhäinen reagointi voi syventää ongelmia. Siksi hallituksen tulisi ylläpitää jatkuvaa seuraajasuunnittelua (succession planning), jotta vaihdos voidaan toteuttaa hallitusti ja ilman operatiivista tyhjiötä.

Hyvä seuraajasuunnittelu sisältää:

  • Sisäisten kykyjen tunnistamisen ja kehittämisen.
  • Ulkoisten kandidaattien kartoittamisen.
  • Siirtymävaiheen suunnittelun ja viestinnän.

Kulttuurinen ja symbolinen ulottuvuus

Toimitusjohtaja ei ole vain operatiivinen johtaja, vaan myös symbolinen hahmo, joka edustaa yrityksen arvoja ja suuntaa. Huono tulos voi heikentää tämän symbolisen roolin uskottavuutta. Jos toimitusjohtaja ei enää kykene inspiroimaan organisaatiota tai vakuuttamaan markkinoita, voi vaihto olla myös kulttuurinen uudelleenkäynnistys.

Toimitusjohtajan arviointiprosessi

Alla oleva kaavio havainnollistaa toimitusjohtajan arviointiprosessin vaiheet tilanteessa, jossa yrityksen tulos on heikko:

Yhteenveto: Vaihto on viimeinen, mutta joskus välttämätön askel

Toimitusjohtajan vaihto huonon tuloksen jälkeen ei ole yksinkertainen ratkaisu, vaan monivaiheinen prosessi, jossa yhdistyvät taloudellinen analyysi, strateginen arviointi ja inhimillinen harkinta. Hallituksen tehtävänä on varmistaa, että yrityksellä on oikea johtaja oikeaan aikaan – ja että vaihdos tehdään harkitusti, ei reaktiivisesti.

Marita-Vuorinen_upd
Marita Vuorinen
Aluejohtaja, Senior Headhunter, Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa ja Pohjanmaa
marita.vuorinen@inhunt.fi
+358 50 486 3848
Verkostoidu kanssani LinkedIn-palvelussa: maritavuorinen
InHuntBlogi_Marita_Vuorinen_1200x630px_plain
Headhunterin vinkit – näillä sinut löydetään LinkedInistä
Kokenut headhunter Marita Vuorinen vinkkaa, kuinka voit parantaa mahdollisuuksiasi osua headhunterin...
Lue lisää
Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
TALOUSJOHTAJA | CFO
Chief Technology Officer
Konttorinjohtaja
FläktGroupFinland_Executive_Headhunter_Harri_Knaapi_358458698228
TALOUSJOHTAJA | FINANCE DIRECTOR
TALOUSJOHTAJA | CFO | CHIEF FINANCIAL OFFICER
Uusimmat

Blogista

kuvabanner blogille: Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Toimitusjohtajan valinta on yksi hallituksen tärkeimmistä ja strategisimmista päätöksistä. Blogissamme InHunt Groupin Marita Vuorinen kertoo, miten hallitus...
banneri blogille: Kenelle strategiasta kannattaa viestiä – ja miksi myös ulospäin? Henkilöt keskustelevat strategiasta kokoustilassa.
Kenelle strategiasta kannattaa viestiä – ja miksi myös ulospäin?
Strategia elää vasta, kun siitä puhutaan. Avoin strategiaviestintä vahvistaa sitoutumista, rakentaa luottamusta ja tekee yrityksen suunnasta yhteisen. Lue, miksi...
Energiatoimiala_toimialapooli_Aki-Alho_InHuntGroup_plain2
Energia-alan osaajien kysyntä kasvaa – varmista parhaat osaajat
Energiamurros lisää kysyntää osaavista ammattilaisista. InHunt Group tukee yrityksiä löytämään oikeat ihmiset ja rakentamaan kestävää kasvua energia-alalla.
Kolme henkilöä tarkastelee datagraafeja yhdessä. Strateginen sujuvuus ja kestävä kasvu datan ohjaamassa johtamisessa.
Strateginen sujuvuus – Uusi kilpailukyky rakentaa kestävää kasvua
Strateginen sujuvuus on johtamisen uusi kilpailukyky. Se kääntää ajan, pääoman ja ihmisten energian elinvoimaksi – rytmiksi, jossa arvo syntyy oikealla hetkellä....
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.