Ei varmasti kuole, mutta se mikä tulee (toivottavasti) kuolemaan on, että eri kanaviin julkaistaan ilmoituksia, joissa on pelkkä kuiva kuvaus yrityksestä sekä vieläkin kuivempi listaus vaadittavista ominaisuuksista. Kun talous tästä vielä hivenen kiihtyy, nämä kyseiset työpaikkailmoitukset eivät kerää enää yhden yhtä kelvollista hakijaa ja silloin yritykset joutuvat heräämään siihen todellisuuteen, että joko heillä ei kohta ole työntekijöitä tai sitten pitää jotain muuttaa.
Helsingin Sanomissa oli juttu otsikolla: Työpaikat piileskelevät nyt monissa eri palveluissa – Asiantuntija kertoo, mistä sovelluksista töitä kannattaa metsästää
Mikäli juttua luki tarkasti, niin sen alussa oli kaksi kappaletta, joissa kiteytyi koko työpaikkailmoitteluun liittyvä problematiikka:
”Tietyn alan osaajista, esimerkiksi koodareista, on niin kova pula, että etenkin vanhat yritykset haluavat luoda itsestään heille hyvän mielikuvan työnantajana. Sovellukset antavat yrityksille työkaluja rakentaa houkuttelevuutta.”
”Tosin juuri koodareiden ei tarvitse sovelluksia välttämättä käyttää, koska töitä riittää muutenkin. Muiden työnhakijoiden taas kannattaa etsiä töitä mahdollisimman monesta eri sovelluksesta.”
Aivan. Eli tietyn alan osaajista on huutava pula, mutta näitä ei tavoiteta millään työpaikkasovelluksella tai sivustolla. Sellaista henkilöä, joka ei juuri nyt ole uuden työn tarpeessa, ei yksinkertaisesti voisi vähempää kiinnostaa vaikka olisi miten hieno uusi äppi olemassa. Tästä kertoo HS:n artikkelissa myös omaa kieltään Tom Laineen kommentti: ”Mikään yksittäinen työnhakusovellus ei ole onnistunut tekemään läpimurtoa.”
Syykin tuli jo mainittua, eli nämä palvelut toimivat ainostaan niiden kohdalla joiden tarvitsee löytää töitä tai haluavat jostain syystä vaihtaa työpaikkaa. Mutta yksikään näistä palveluista ei tule lyömään läpi niin kauan, kun niissä ei ole jotain muutakin kulmaa, miksi joku palaisi sinne päivittäin tai ainakin tekisi sen epäsäännöllisen säännöllisesti.
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että kansainvälisesti on kaksi palvelua ja esimerkkiä, joissa työpaikkailmoittelu toimii ja sillä on tulevaisuutta: Glassdoor ja Linkedin. Yhtenäistä näille on, että molemmilla on paljon muutakin annettavaa kuin ainoastaan työpaikat ja monelle käyttäjistä avoimet työpaikat eivät ole se syy, miksi he ovat rekisteröityneet palveluun tai vierailevat siellä säännöllisesti.
Työpaikkailmoittelun tulevaisuus niin Suomessa kuin kansainvälisestikin on siinä, että joku pystyy kehittämään sovelluksen tai palvelun, jolla saadaan tehokkaimmin kiinni passiiviset työnhakijat. Itse headhunterina tiedän, että jos lähestyy henkilöä oikealla tavalla ja oikealla tehtävällä, niin yllättävän moni onkin kiinnostunut ainakin kuulemaan lisää, vaikka olisi missä duunissa juuri sillä hetkellä.
Kaikista kanavista on LinkedInillä tähän parhaat avut, koska ihan pelkästään vaikka Suomesta sieltä löytyy jo kattavasti n. miljoonan suomalaisen työhistoria, osaaminen, suosittelijat, mielenkiinnon kohteet jne. Nyt onkin suurempi kysymys, että miten LinkedIn pystyy A) Rakentamaan algoritminsä niin, että se yhdistää paremmin ja tehokkaammin sopivat työntekijät sekä heitä kiinnostavat avoimet työpaikat ja B) Tuomaan ne vielä houkuttelevasti jokaisen silmien eteen esim. suoraan meidän jokaisen omaan home feediin. Näin esimerkiksi Facebook on uhonnut sen tehdä, kun se lähtee jälleen kerran tekemään tuloa ja yrittää rakentaa itsestään myös kanavan, josta yritykset löytävät tehokkaasti työntekijöitä.
Tällä tavalla liikutaan pois siitä vanhasta mallista, missä laitetaan työpaikkailmoitus esille jonnekin kanavaan ja odotetaan kädet ristissä, että joku potentiaalinen henkilö etsii sen käsiinsä ja päättää vielä hakea. Nyt tehdään niin, että laitetaan työpaikkailmoitus esille ja palvelu lähteekin sitä proaktiivisesti ehdottelemaan henkilöille ja etenkin myös niille, jotka ovat jo jossakin töissä.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.