Yhä useammin ehdokkaat selvittävät yrityksen taustat todella tarkkaan sekä keskustelevat yrityksessä työskentelevien tai työskennelleiden kanssa ennen kuin tekevät päätöksen ottavatko työpaikan vastaan.
Rekrytoinnissa on usein kaksi pääosapuolta: rekrytoiva yritys ja työnhakija. Yleisesti on tiedossa, että yritykset tekevät referenssitarkistuksia työnhakijoista. On kuitenkin turha kuvitella, että vain yritykset tekevät sitä, koska Ihan yhtä lailla hakija ottaa usein puhelimen käteen ja alkaa tehdä tarkempaa selvitystä mahdollisesta uudesta työnantajasta. Varsinkin, jos kyseessä on kovan luokan osaaja, joka tietää oman arvonsa ja on jo jossakin töissä. Ja vaikka ei jostain syystä olisi ja olisikin vapaalla jalalla, ei hän todellakaan tee yhtään päätöstä pakosta, vaan valitsee tarkkaan seuraavan työnantajansa.
Työnhakijoista on tullut myös paljon fiksumpia ja odotukset ja vaatimukset tulevaa työnantajaa kohtaan ovat aivan eri tasolla, kuin esim. vielä 10 vuotta sitten.
Kiitos viime vuosien kehityksen ja digitalisaation, on erittäin helppo selvittää ketä mahdollisia tuttuja tai tutun tuttuja, joissakin yrityksissä työskentelee. LinkedIn on yksi parhaista työkaluista tähän ja ei tarvitse kuin etsiä kyseinen yritys LinkedInistä ja samalla se heti kertoo, kuinka monta omaa kontaktia yrityksessä työskentelee. Tai jos kyseessä on vähän pienempi yritys, on LinkedInin hakutyökaluilla erittäin helppoa etsiä kuka mahdollisesti työskentelee tai on työskennellyt kyseisessä yrityksessä.
Itse kannatan vahvasti tätä muutosta, jossa myös palkkaava yritys laitetaan tekemään kaikkensa, jotta he yksinkertaisesti saisivat palkattua hyvän osaajan taloon. Asia, joka ei ainakaan tule helpottumaan tulevien vuosien aikana, koska aito osaajapula alkaa jo vaivata tietyillä aloilla ja tietyissä tehtävissä. Työnhakijoista on tullut myös paljon fiksumpia ja odotukset ja vaatimukset tulevaa työnantajaa kohtaan ovat aivan eri tasolla, kuin esim. vielä 10 vuotta sitten. Tähän on vaikuttanut isosti mm. digitalisaation mukana tullut avoimuus. Moni yritys osaa käyttää eri kanavia tehokkaasti hyväkseen ja luoda todella positiivista työantajamielikuvaa.
Monille onkin syntynyt se kuva, että työmarkkinoilla on paljon yrityksiä, joissa aidosti välitetään työntekijöistä ja panostetaan niiden viihtyvyyteen. Samalla kun toisaalla työntekijä istuu jossain pölyisessä toimiston nurkassa ja työskentelee vanhalla PC:llä, jossa raksuttaa Windows XP ja kahvihuoneessa kaiken pölyn ja rasvan keskellä porisee jo parhaat päivät nähnyt kahvinkeitin, nautitaan toisaalla uusimmista työkaluista, ergonomisista työpisteistä ja todella viihtyisistä tauko ja työskentelytiloista sekä yrityksen omista tiloista löytyvästä saunasta ja kuntosalista.
Kun ohjeistan esimerkiksi ystäviäni tekemään referenssitarkistuksia, painotan että he keskittyisivät kuuntelemaan tarkkaan, mihin eri positiiviset tai negatiiviset asiat liittyvät. Esimerkiksi, kun keskustelee yrityksissä työskentelevien henkilöiden kanssa, saattaa kuulla tyytymättömyyttä, joka ei varsinaisesti liity yritykseen vaan hänen omaan esimieheensä. Tämä asia on mm. sellainen, joka on tärkeä erottaa. Isoissa yrityksissä on valitettavasti usein myös huonoja esimiehiä ja näin jonkun yhden työntekijän mielipide työnantajasta voi olla negatiivinen ihan tämän takia. Oman tulevan esimiehen taustat onkin syytä selvittää tarkkaan sekä pyrkiä saamaan muutamia kommentteja hänestä. ”People leave managers, not companies”, on lause, joka on tärkeää pitää mielessä.
On myös tärkeää olla tietoinen siitä, mitä on hakemassa. Toinen arvostaa sitä, että päivän päätteeksi on mukava haastaa työkaveri biljardiin tai juoda perjantaina parit oluet viikonlopun kunniaksi työkavereiden kanssa. Toiselle taas tärkeämpää on se mitä yritys aidosti tekee, kiinnostavat projektit, mahdollisuudet kehittyä ja ennen kaikkea osaavat ihmiset eikä niinkään, miten hienot näkymät toimiston ikkunoista on tai löytyykö paljon innokkaita NHL 18 pelikavereita.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.