Sosiaalisen median ja sosiaalisten verkostojen merkitys työelämässä ja näin myös työnhaussa kasvaa koko ajan. Varsinkin LinkedInin rooli on kasvanut viime vuosien aikana räjähdysmäisesti myös Suomessa.
Sekä käyttäjien, että yritysten kasvanut aktiivisuus LinkedInissä on ollut silmiin pistävää enkä yhtään ihmettele. Työelämässä oleville tarjoaa LinkedIn hyvin erilaisen sosiaalisen median, jossa pystyy verkostoitua, käydä keskustelua, kehittää omaa osaamistaan tai löytää vaikka uusia mahdollisuuksia omalle uralleen. Yritykset sen sijaan alkavat pikkuhiljaa ymmärtämään ja näkemään sen merkityksen ja voiman esim. työnantajabrändin näkökulmasta, mutta ennen kaikkea yritysten aktivoitumista on lisännyt se, että ne ovat huomanneet LinkedInin toimivan erittäin tehokkaana rekrytointikanavana.
Vaikka olen nähnyt erittäin monien aktivoituneen LinkedInissä on siltikin erittäin useita ihan lähipiirissäni, jotka eivät juurikaan siellä vietä aikaa. Välillä, kun olen asiaa kysynyt ja todennut, että kannattaisi varmaan alkaa verkostoitua siellä vähän aktiivisemmin, on edelleen yleisin vastaus tai kysymys, että miksi?
Valitettavan usein meillä ihmisillä on tapana tehdä asioita vasta sitten, kun on aivan pakko, jolloin se on hyvin usein myös jo liian myöhäistä. Siinä vaiheessa, kun tilanne on päällä ja edellinen työpaikka lähtenyt alta, niin aktivoituminen esim. LinkedInissä on jo vähän myöhäistä. Tai no, ikinä se ei ole myöhäistä, mutta olisi sen voinut aloittaa jo vaikka vuosia sitten.
Sellaisilla henkilöillä, jotka ovat jo vuosia kasvattaneet verkostoaan ja jopa rakentaneet omaa henkilöbrändiään eri sosiaalisissa medioissa ja varsinkin Linkedinissä, on heillä valtava etu muihin, kun he joutuvat tilanteeseen, jossa uudelle työpaikalle olisi tarvetta. Ja kun kirjoitan henkilöbrändi, niin en tarkoita, että pitäisi olla jokin kaikkien tuntema ”somestara”. Hyvin usein se riittää, että on jakanut aina silloin tällöin omalle verkostolleen eli toisin sanoen postannut jotain järkevää, jolla on samalla tuonut omaa osaamistaan esiin ja tuottanut lisäarvoa muille. Näin on omaan verkostoon kuuluville henkilöille vähintäänkin jäänyt joku positiivinen muistijälki.
Kun verkostoituu aktiivisesti LinkedInissä, käy keskustelua ja on näkyvillä, johtaa se myös hyvin usein spontaaneihin yhteydenottoihin, yhteistyöehdotuksiin tai konkreettisiin työtarjouksiin. Yksi syy tähän on se fakta, että oman verkoston kasvattamisella on erittäin iso positiivinen vaikutus omaan löydettävyyteen LinkedInissä: https://inhunt.fi/2019/04/viisi-syyta-miksi-kannattaa-kasvattaa-omaa-verkostoa-linkedinissa/
Kun on LinkedInissä aktiivinen, on sillä usein myös positiivinen vaikutus rekrytointiprosessin etenemiseen omalta kannalta. Lähes jokainen rekrytoija käy katsomassa hakijan LinkedIn profiilin, jos siihen vain annetaan mahdollisuus. Näin ollen henkilö, jolla on laaja verkosto, on aktiivinen ja antaa positiivisen kuvan itsestään, etenee muita helpommin myös rekrytointiprosessissa.
Kirjoittanut,
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.