Työntekö pandemian jälkeen: Kuinka moni palaa toimistoille?

Jaa somessa:

Yhdysvalloissa rahoituspalveluyritysten alalla tehty PwC-tutkimus joustavasta ja hajautetusta työskentelystä vahvistaa monien ajatukset siitä, mitä isoja muutoksia tulee tapahtumaan työelämässä sen jälkeen, kun pandemia on saatu hallintaan. Kyselyihin vastanneiden mukaan ainoastaan 29%:lla yrityksien työntekijöistä ennen pandemiaa oli mahdollisuus tehdä töitä kotoa käsin vähintään kerran viikossa. Tämä saman prosentin oletetaan olevan 69 pandemian jälkeen.

Toinen The Grossman Groupin tekemä kysely aiheesta jatkaa ihan samalla linjalla ja käytännössä katsoen puolet kyselyyn vastanneista haluaa jatkaa työntekoa kotoa käsin myös pandemian jälkeen. Huomattavaa myös on se, kuinka tyytyväisyys omaa työnantajaa kohtaan on samalla noussut, kun työtä on voitu tehdä sieltä, mistä se itselle parhaiten sopii.

Itselleni kuitenkin ehkä herättävin oli tämä postaus, joka osui silmiini omassa LinkedIn -fiidissäni. Siinä Jacobo oli tehnyt kyselyn verkostolleen ja pyytänyt valitsemaan sen reaktion, joka on itselleen mieleisin. Jos valitsi peukun, viestisi toivovansa koko työviikon tapahtuvan etänä, taputuksella neljä päivää, sydämellä kaksi jne.

Viikossa huimat yli 20.000 vastausta ja vain n. 2% vastaajista toivoi työskentelevänsä jatkossa joka päivä toimistolta käsin! Sen sijaan 35% toivoo pystyvänsä työskentelemään kolme päivää viikosta etänä ja 29% ei palaisi toimistoille ollenkaan. Tulokset ovat siinäkin mielessä hätkähdyttäviä, ettei Espanja ole ollut mikään etätyöskentelyn edelläkävijämaa ja suurimmassa osassa yrityksiä ei etätyöskentely ollut edes mahdollista ennen koronaa.

Nyt on todellakin käsillä niin iso muutos, että on todella mielenkiintoista nähdä, miten yritykset ja niiden johto tulevat tähän reagoimaan. On selvää, että monet ovat ymmärtäneet sen, että valtavien toimistojen merkitys tulevaisuudessa on hyvin kyseenalainen. Olen jo aikaisemmin sanonut itse ääneen monta kertaa sen, että jatkossa tullaan sopimaan se, koska toimistolla pitää olla, kun ennen sovittiin siitä, koska voi pitää etäpäivän.

Samalla on ”mielenkiintoista” nähdä, mitä tulee tapahtumaan sille kaikelle toimistotilalle, jota on rakennettu ja edelleen rakennetaan ympäri maailmaa. Pelkästään Suomessakin pääkaupunkiseudulla tyhjää toimistotilaa on yli miljoona neliöitä ja kuten arvaat, pandemian jälkeen tulee se vain kasvamaan. Pakolliset etätyökokeilut ja niistä saadut hyvät tulokset ovat selkeä syy tähän. Tämän lisäksi toimistojen uudet muodot, kuten Suomessakin pikkuhiljaa kasvussa ja suosiota tasaisesti lisänneet co-working ratkaisut ovat toinen syy, joka haastaa ja kyseenalaistaa isosti perinteisen toimistoajattelun.

Maailmallahan asia ei ole missään nimessä uusi ja globaalisti on olemassa erittäin isoja toimijoita tällä saralla, kuten WeWork. Se tosin on jo sen verran pitkään ehtinyt toimia (perustettu vuonna 2010), että ovat nyt vuosia jatkuneen voimakkaan kasvun myötä ehtineet ajautua myös ongelmiin.  

Monet yritykset tarjoavat nykyään Co-Working tiloja myös ilmaiseksi. Madridissa ”Google Campus for Startups” tarjoaa tilat ja yhteisön, jossa startupit pääsevät ottamaan ensimmäisiä askelia ilman, että tarvitsee heti investoida tiloihin, joissa välillä kokoontua tekemään yhdessä töitä:

Hurjan suosion myötä nykyään Google Campukselle joutuu hakea ja pääsy myönnetään, mikäli yrityksellä on jo toimintaa sekä selkeä liiketoiminta- ja kasvusuunnitelma. Aikaisemmin Campuksella näkyi paljon mm. freelancereita istumassa yksin tietokoneen ja kahvikupin kanssa, mutta nyt tähän on tullut muutos ja he ovat palanneet Starbuckseihin yms. muihin kahviloihin, kun Google on halunnut tehdä enemmän tilaa aidolle startup -toiminnalle.

Kirjoittanut,

Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Head of Claims, Protector
Teknisk direktör
Näringslivsdirektör
Tekninen johtaja
Elinkeinojohtaja
Uusimmat

Blogista

Nainen tähyilee ikkunasta korkeassa toimistorakennuksessa.
Milloin yrityksen huono tulos on merkki toimitusjohtajan vaihdon tarpeesta? 
Toimitusjohtajan vaihdon tarpeellisuus on monisyinen kysymys, joka vaatii strategista, taloudellista ja inhimillistä harkintaa. Pelkkä huono tulos ei riitä syyksi.
Mies miettii toimistossa yhtälöitä.
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa?
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa? Strateginen epäselvyys kuulostaa houkuttelevalta. Se viittaa joustavuuteen, avoimiin vaihtoehtoihin...
InHuntGroup_SmartOriginal_AsiakasQuote_1200px_1
InHuntin kautta varmistettiin laaja ja laadukas hakijajoukko
Uuden key account managerin rekrytointi herätti Smart Originalilla huolta: olisiko omilla resursseilla mahdollista tavoittaa riittävän laajasti ja laadukkaasti...
InCrest Oy - Strateginen kumppani, joka ymmärtää suomalaista yritystä ja arkea_plain4
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten Pk-yritysten kriisit eivät ratkea eri toimijoiden yksittäisillä toimenpiteillä. InHunt...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.