Verkostoituminen verkossa on kuin laiha kahvi

Jaa somessa:

Koronan vaikutukset ovat laaja-alaiset ja yksi kohdealue on verkostoituminen. Verkostoitumisen mahdollisuudet ovat jääneet kovin vähäisiksi tai ohuenoloisiksi kohtaamisten siirryttyä verkkoon. Silti verkostoitumisen tärkeys ei ole hävinnyt minnekään. Paradoksaalisesti monet meistä suomalaisista ovat jopa nauttineet omasta rauhasta ja etätöistä, ja silloin verkostoitumispaineet on voitu suht hyvillä mielin nostaa hyllylle.

Perinteinen verkostoituja lähtee johonkin alan tilaisuuteen ja lupaa reippaasti itselleen, että esittäytyy vähintään kolmelle tuntemattomalle ihmiselle. Harmi vain, että nuo kolme verkostoon solahtavaa henkilöä voivat olla ihan ketä vain. Mikä määrittää verkostoitumiseen panostetun ajan ja vaivannäön tuloksen, sattumako? Hyvin pitkälti juurikin näin.

Miksi pitäisi verkostoitua?

Tein pienen desk-studyn ja googlailin sanalla ”verkostoituminen”: löydökset voisi jakaa kahteen laariin:

  1. Varsin paljon on tarjolla ohjeita siihen, miten oma esittäytyminen tai ns. hissipuhe kannattaa rakentaa, niin että oma osaaminen tulee kirkkaasti selväksi.
  2. Lisäksi löytyy myös runsaasti vinkkejä, miten rohkaistua avaamaan keskustelu. Miten sitä nyt reippaasti mennään käsi ojossa kohti toista ihmistä ja aloitetaan puhuminen? Siis nythän ollaan Suomessa.

Hyviä paikkoja verkostoitua ovat perinteisesti olleet isommat tilaisuudet, joissa voi tavata ”vaikka kenet”. Ja lopputuloksena tuli tavanneeksi ”kenet sattuu”. Oliko siitä oikeasti hyötyä?

Verkostoitumista tehdään luontaisesti omissa ympyröissä, esim. oman ammattialan tapahtumissa tai lähestytään ihmistä joka näyttää suht turvalliselta – samanlaiselta kuin itse on.

 Minä sinulle verkostot näytän

Vaikka juuri nyt perinteinen verkostoituminen onkin siirtynyt verkkoon, ei siinä kannata pitää taukoja. Verkostot kannattaa rakentaa yli perinteisten raja-aitojen ja ennenkaikkea tavoitehakuisesti. Ja jotta voi toimia tavoitteellisesti, pitäisi ensin päättää tavoite, miksi verkostoitua.

Oman ammattikunnan tai muut lähipiirin ulkopuoliset itselle vielä tuntemattomat ihmiset, voivat olla käänteentekevän tärkeitä oman uran ja elämän kehityskaaressa. Etukäteen ei kannata arvailla tai varsinkaan päättää, mistä suunnasta se uusi tärkeä tekijä tulee, vaan edetä verkostoitumisessa määrätietoisesti uusiin suuntiin.

Verkostoituminenkin on hyödyltään kaksisuuntaista: annat, niin saat

Mielestäni verkostoitumisohjeet ontuvat siinä, missä vanhakantainen myyminenkin: ei myyntispiikin hiominen ja uskalluksen löytäminen kylmäsoittoihin ja kontaktointiin vielä tee sinusta mestaria. Mestarin tunnistaa siitä, että hän on aidosti kiinnostunut toisten haasteista, peilaa niitä omiin vahvuuksiinsa ja aktiivisesti ratkoo ongelmia. Kuten hyvä myyjä, niin myös verkostoitujakin esittäytyy ammattimaisesti, mutta ennen kaikkea hän kuuntelee ja on kiinnostunut keskustelukumppanistaan.

Sinustako Advisory Boardin jäsen?

Yksi määrätietoisen ja kovan tason ammattilaisverkoston rakentamisen huikea keino on hakeutua jonkun yrityksen hallituksen ja johdon neuvonantajaryhmään. Sellaisessa voi ammentaa omasta ammattialueestaan toisen yrityksen hyödyksi, ja yhtä aikaa oppia muilta ryhmän jäseniltä ja yritykseltä uutta, ratkoa strategisia haasteita ja innovoida.

Kun Advisory Boardin jäsenet lyövät viisaat päänsä yhteen yrityksen näkökulmasta todella hankalissa kysymyksissä, on aivan selvää että jokainen voittaa. Kun Advisory Board on hallituksen nimittämä strateginen johtamisjärjestelmän osana toimiva ryhmä, se parhaimmillaan myös toimii kollektiivisesti kuten hallitus: neuvonantajaryhmästä ei tule yhtä montaa keskenään kilpailevaa ratkaisumallia kuin ryhmässä on jäseniä, vaan Advisory Board työstää ja miettii vaihtoehtoja huolella ja lopuksi päätyy ehdottamaan parasta vaihtoehtoa yrityksen hallituksen tai johdon päätöksenteon tueksi.

Ja palataanpa niihin verkostoihin. Tyypillisesti Advisory Boardin jäsenet on valittu yrityksen jonkun haasteen tai mahdollisuuden toteuttamiseksi ja profiilit ovat toisiaan tukevat, harvemmin täysin identtiset. Kun pääset tällaiseen ryhmään mukaan, sen jäseninä on toinen toistaan kovempia ammattilaisia eri alueilta juuri teitä yhdistävän haasteen ympäriltä. Kenties siellä on ekosysteemien osaaja, ehkä digitalisaatioammattilainen, kokenut brändijohtaja ja huikea henkilö kansainvälistymisen saralta, ehkä jopa yrityksen kansainvälistymisen kohdemaasta? Niin, ja sinä.

Paitsi että tutustut kaikkiin näihin jäsenkollegoihin, tutustut myös yrityksen hallitukseen ja johtoon. Mutta mikä upeinta, sinulle avautuvat myös muiden jäsenten taustoilla olevat verkostot ja ovet. Mieti, mikä mahdollisuus!

Uskon että kun olet tämän kokenut, et ehkä enää lähdekään mihin tahansa tilaisuuteen kahvikupin kanssa pällistelemään. Uskon että haet yhden Advisory Boardin rinnalle ja perään toisen, ja taas seuraavan ja sitä seuraavan. Opit enemmän kuin ikinä olisit voinut kuvitella, samalla ratkoen yritysten strategisia pulmia – ja verkostosi näyttävät aivan erilaisilta kuin aiemmin.

Ja hyvältähän se näyttää CV:ssäkin.

HAB – Hyväksytty Advisory Boardin jäsen – KauppakamariKauppa

Tarja Ilvonen

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Tehtaanjohtaja
CEO / Toimitusjohtaja, Turku, Pk-seutu
Toiminnanjohtaja
Kaupallinen johtaja | Commercial Director
Projektipäällikkö/projektijohtaja
Uusimmat

Blogista

Rekrytointiprosessin vaiheet–opas työnantajille_plain-2
Rekrytointiprosessin vaiheet – opas työnantajille
Rekrytointiprosessi on monivaiheinen kokonaisuus, jonka onnistuminen vaikuttaa suoraan yrityksen menestykseen ja työnantajamielikuvaan. Tässä blogitekstissä...
InHunt_Varmista yrityksesi SaaS-menestys_1200px_plain
Varmista yrityksesi SaaS-menestys – näin rekrytoit huippuosaajat
SaaS-alan huima kasvu luo kovia haasteita huippuosaajien rekrytointiin! Kilpailu parhaista osaajista on kovaa, ja väärät rekrytoinnit voivat tulla kalliiksi.  Yhteistyö...
Kuvassa menossa työhaastattelu kokoustilassa. Kolme henkilöä pöydän ääressä. Blogi: Miksi suorahaku on tehokkain tapa rekrytoida?
Miksi suorahaku on tehokkain tapa rekrytoida?
Yrityksen arvo syntyy työntekijöiden ajatuksista. Rekrytointi on tärkeä päätös, ja suorahaku voi olla tehokkain tapa löytää avainhenkilöt nopeasti. Senior Headhunter...
Kuvassa Senior Headhunter Aki Alho. Enegriatoimialapoolin blogi.
Kilpailu energia-alan osaajista kiihtyy – varmista parhaat tekijät
Kilpailu energia-alan osaajista kiihtyy! InHunt Groupin osaajapooli auttaa löytämään huippuosaajat vihreän siirtymän hankkeisiin.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.