Suomi on virallisesti taas taantumassa. Suomi on myös yhtäkkiä ja monelle vähän yllättäen leimattu EU:n uudeksi ongelmavaltioksi. Suomen vaikeudet liittyvät teollisuuden rakennemuutokseen, joilla ei ole suoraan tekemistä maailmantalouden tai eurovaluutan kriisin kanssa. Vasta viime viikolla Nordean ekonomisti povasi, että Suomen talous voi tänä vuonna supistua jo kolmatta vuotta peräjälkeen.
Financial Timesin haastattelema Aalto-yliopiston taloustieteen professori Matti Pohjola puolestaan pitää kriisiä vakavampana kuin 1990-luvun lamaa. Hänestä erityisesti elektroniikkateollisuuden kilpailukyky on heikko, eikä näkyvissä ole, millä kasvua saataisiin aikaiseksi. Paperi- ja metalliteollisuus ovat myös vaikeuksissa. Näkymiä synkentää lisäksi Venäjän talouden alamäki. Pohjola on optimistinen pitkällä tähtäimellä, mutta uskoo, että tulevat 5–10 vuotta ovat vaikeita.
Nämä vaikeudet ovat myös pitkään heijastuneet työmarkkinoille. Jatkuvien YT-neuvotteluiden ja irtisanomisten lomassa yritykset ovat myös vahvasti saneeranneet keskijohtoaan. Tämä on tarkoittanut sitä, että moni on saanut lähteä ja johtotason työpaikkoja on koko ajan vähemmän tarjolla. Tämä on ollut luettavissa eri medioista sekä myös tullut esiin ihan konkreettisesti usean aktiivisen työnhakijan suusta. Kilpailu avoinna olevista johtajatason työpaikoista on tällä hetkellä todella kovaa ja meidänkin CV-kanta tulvii tällä hetkellä avoimia hakemuksia.
Olen keskustellut luottamuksellisesti usean henkilön kanssa heidän uraan ja uranvaihtoon liittyen. Kaikille olen kertonut samoja faktoja siitä, kuinka vähän hyviä paikkoja on tällä hetkellä tarjolla ja kuinka vaikeaa on organisaation ulkopuolisen päästä niihin käsiksi. Me headhunterit olemmekin yksi parhaista kanavista näihin paikkoihin. Kylmä fakta on, että jos työpaikkailmoitus on ehtinyt oikotielle, monsteriin tai jopa johonkin isoista lehdistä niin on päivän selvää, että siellä on jo satoja muitakin hakijoita paikkaa tavoittelemassa. Siinä vaiheessa on jo turhan monta muuttujaa siihen, pääseekö jatkoon vai ei. Kun on luonut hyvän suhteen esim. headhunteriin, voi olla varmempi siitä, että sopivan paikan tullessa hakuun tulee saamaan ainakin mahdollisuuden.
Usealle henkilölle olen myös antanut saman ohjeen: ”Älä irtisanoudu nykyisestä hommasta, jos ei ole aivan pakko. Tee työsi kunnolla, pidä silmät auki ja ala varovasti etsimään uusia haasteita”. Seuraavassa omat vinkkini siihen kuinka uusi työpaikka voi löytyä ikään kuin ”lennosta” ja ennen kaikkea niin, että ei riskeeraa asemaa nykyisessä organisaatiossa:
1. Tee itsestäsi helposti löydettävä
Tämä tarkoittaa lähinnä sitä, että kannattaa aktivoitua sosiaalisen median kanavissa ja erityisesti LinkedInissä. Profiilin asetuksista voi käydä muuttamassa niin, että omille kontakteille ei mene tietoa siitä, kun alkaa trimmata omaa profiilia. Sanon tämän siksi, koska moni pitää sitä suorana merkkinä siitä, että on kiinnostunut uusista haasteista jos yhtäkkiä ryhtyy trimmaustöihin.
Aktivoituminen tarkoittaa muutakin kuin tietojen ja kuvan päivittämistä. Postaile mielenkiintoisia artikkeleja, ota kantaa, tykkää toisten kirjoituksista, ryhdy seuraamaan mielenkiintoisia yrityksiä ja liity ryhmiin, joissa on itsesi kaltaisia osaajia. Tämä kaikki kannattaa miettiä myös huolella, koska samalla alat luomaan itsestäsi kuvaa muiden silmissä. Eli pyri keskittämään tekeminen omien vahvuuksiesi ympärille.
Jos tämä kohta askarruttaa ja LinkedIn ei ole kovin tuttu, niin kannattaa käydä lukemassa aikaisempi kirjoitukseni ”Headhunterin näkökulma: 10 isointa virhettä LinkedInissä”, jotta välttää turhat karikot.
2. Valitse muutama luotettava henkilö ja/tai headhunteri etc. ja kerro tilanteestasi
Kannattaa olla suhteellisen tarkkana siitä, että kenelle sanaa alkaa levittää. Koska kukaan ei varmasti halua sitä, että kyseinen tieto leviää väärään paikkaan. Nykyisen organisaation silmissä tieto uusien haasteiden etsimisestä näyttää aina huonolta oli tilanne minkälainen tahansa. Siinäkin on monta tapaa miten tietoa lähtee jakamaan. Yksi on ilmaista asia toiselle henkilölle niin, että on todella tyytyväinen nykyisessä tehtävässä, mutta jos oikein loistava tarjous tulisi, niin kyllä sitä voisi olla valmis ainakin keskustelemaan aiheesta.
3. Anna asiakkaille aina 110%
Jos on sellaisessa työssä, jossa toimii paljon asiakasrajapinnassa, suosittelen antamaan heille aina 110 %:n suorituksen. Tämän olen ainakin itse huomannut lähestulkoon parhaana tapana saada uusia työtarjouksia. Vaikka en niitä tavoittelekaan, niin säännöllisesti on joku suoraan tai epäsuoraan kysynyt töihin. Viimeksi näin kävi n. kaksi viikkoa sitten. Itselleni tämä on myös merkki siitä, että työt on tullut tehtyä suhteellisen hyvin.
4. Verkostoidu aktiivisesti
Suomi on täynnä paikkoja, jossa pystyy verkostoitumaan liike-elämää edustavien ihmisten kanssa. Tämä on kuitenkin suhteellisen pitkä tie ja työtarjousta ei välttämättä ihan hirveän nopeasti tätä kautta tule. Suosittelen verkostojen rakentamista kuitenkin siitäkin syystä, että ennemmin tai myöhemmin niistä tulee saamaan tarvitsemaansa apua. Ikinä ei tiedä koska seuraavan kerran mm. vastaavanlainen tilanne tulee eteen. Tällöin olemassa oleva verkosto voi olla isokin apu.
5. Hae harkitusti
Uusien haasteiden etsiminen voi olla todella herkkä asia. Varsinkin silloin, jos on vastuullisessa asemassa nykyisessä yrityksessä. Suomessa on myös todella pienet ympyrät ja usein sitä ihmettelee, kuinka joku asia tuleekin yllättäen kulman takaa vastaan. Näin ollen, kun katselet avoimia työpaikkoja niin lähde hakemaan vain niitä, joista olet todella kiinnostunut ja joihin sinulla olisi paljon annettavaa. Näin minimoit sen riskin, että tieto hakemuksestasi joutuu vääriin käsiin. Ihmiset ovat kuitenkin ihmisiä ja henkilötietosuojalaki ei kaikelta suojaa.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
Kirjoittaja Teemu Ruuska on liiketalouden tradenomi ja luki kansainvälistä markkinointia pääaineenaan. Teemu tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemun vastuualueella InHuntissa on mm. liiketoiminnan kehittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä tuotteiden ja palveluiden konseptointi.
Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup