Viime viikolla kirjoitin siitä, kuinka outplacement-palvelu on kriisissä. Tuotekehitystä ei ole pitkään aikaan tapahtunut ja tästä kärsii sekä yritykset, että irtisanottavat henkilöt.  Suomessa on olemassa satakunta yritystä, jotka tarjoavat outplacement-palveluja lähinnä YT-tilanteisiin. YT-tilanteisiin outplacement-palvelut sopivat luonnollisesti pehmentämään ”potkuja” ja luomaan vastuullista työnantajakuvaa heille, jotka jatkavat yhtiön toiminnassa. Heille, jotka saivat potkut, se on jonkinlainen heikko tuki matkalla eteenpäin. Näin tämä on liian usein tämän päivän Suomessa.

Meiltä InHuntiltakin löytyy oma palvelumme yrityksien YT-tilanteisiin ja se kulkee nimellä REplacement. Olemme kuitenkin käyttäneet paljon aikaa sen kehittämiseen, jotta se olisi aidosti apu siihen osallistuville henkilöille. Suurimmat erot kilpailijoidemme palveluun on palvelun laadussa, innovatiivisuudessa sekä onnistumisprosentissa. Saamme jatkuvasti erittäin hyvää palautetta palveluun osallistuvilta henkilöiltä ja onnistumisprosenttimme on hurjat yli 80 %! Tämä tarkoitta sitä, että palveluun osallistuvista yli 80 % on työllistynyt uusiin haasteisiin 6kk:n sisällä palvelun aloittamisesta. Suurimmat syyt tähän on, että hyödynnämme PiCompanyn webin yli tehtäviä persoonallisuus- ja kompetenssitestejä, jotta pääsemme nopeammin käsiksi henkilöiden vahvuuksiin ja kehittämiskohteisiin. Sen lisäksi palvelussamme on hyvin henkilökohtainen ote ja se sisältää ryhmäsessioiden lisäksi paljon one to one coahcausta. Kuitenkin suurimmaksi yksittäiseksi tekijäksi voisi nostaa sen, että olemme Suomen suurin suorahakutalo ja näin ollen tiedämme tasan tarkkaan miten yritykset rekrytoivat ja miten heitä tulisi lähestyä, jotta uusi työpaikka löytyy. Tarjoamme palveluamme, jopa ”succes fee” periaatteella, joka kertoo siitä kuinka paljon luotamme omaan tekemiseemme.

Yrityksillä on kuitenkin muitakin tilanteita, jolloin voidaan tarvita erilaisia outplacement-ratkaisuja. Markkinoilta ei kuitenkaan löydy juurikaan yrityksiä, jotka olisivat näitä kehittäneet. Aikanaan törmäsin itse tähän ongelmaan, kun toimin eri yrityksien johtotehtävissä ennen InHuntin perustamista vuonna 2008. Pitkälti sen johdosta lähdimme yhdessä Esa Salosensaaren (InHuntin toinen perustaja) kanssa kehittelemään uusia ja innovatiivisia outplacement-palveluita myös näihin tilanteisiin. Lopputuloksena syntyivät ainutlaatuiset MOVE- ja SAFEplacement palvelut. Nämä ovat ainutlaatuisia palveluita koko Euroopan mittakaavalla ja et todennäköisesti ole vastaaviin törmännyt, koska yksikään muu HR- tai rekrytointitalo ei tarjoa vastaavaa. Olemme tarjonneet näitä palveluja aina vuodesta 2009 ja parikin kertaa mm. Kauppalehti on noteerannut aiheen aukeaman kokoisella jutulla.

MOVE- ja SAFEplacementeissä on käytetty innovatiivista tuotekehittelyä ja palvelu on kehitetty yrityselämän vaikeisiin ongelmatilanteisiin, joissa henkilöt ovat keskiössä. Näitä tilanteita on lähes jokaisessa yhtiössä joskus. HR-johtajat ja yleensä yhtiön johto tarvitsee kipeästi työkaluja näiden tilanteiden ratkaisemiseksi, mutta he eivät ole tietoisia siitä, että ylipäätänsä tämänlaisia työkaluja tai palvelua on saatavilla.

Miten SAFEplacement toimii?

Otetaan esimerkki. Olet yhtiön toimitusjohtaja ja sinulla on alaisena henkilö, jolla on hyvä kompetenssi (osaaminen ja kokemus), mutta jostain syystä vain haluat päästä hänestä eroon. Syy voi olla, että henkilökemiat eivät vaan toimi välillänne. Mietit keinoja, millä pääsisit hänestä kauniisti eroon ilman riskiä levottomuuteen organisaatiossa, riskiä oikeudenkäyntiin ja ylimääräiseen hässäkkään ja kuluihin. Kyseinen henkilö tiedostaa tilanteen itsekin, mutta ei löydä nopeasti ulospääsyä ja järkevää reittiä pois yrityksestä ilman, että jäisi työttömäksi. Tällöin tilanne voidaan ratkaista esimerkiksi SAFEplacementin palvelulla.

SAFEplacement palvelu on kehitetty juuri tämänkaltaisiin äärimmäisiin ongelmatilanteisiin. SAFE-sopimuksessa on kolme osapuolta: Sinä toimitusjohtaja yhtiösi kanssa, palveluntarjoaja ja henkilö, josta halutaan päästä eroon. Sopimuksella henkilö irtisanoutuu nykyisestä yrityksestään ja samalla hän tekee uuden työsopimuksen palvelutarjoajan kanssa. Työsopimuksen, jossa ei ole koeaikaa ja joka takaa täysin saman bruttopalkan ja edut, kuin aiempikin sopimus. Henkilö siirtyy siis suoraan InHuntin palkkalistoille ja näin ongelmasta on päästy siististi eroon. Henkilö ei kuitenkaan varsinaisesti tule InHuntiin töihin vaan hänen työtään on etsiä uusia haasteita meidän avustuksella.

Tässä tilanteessa kaikki ovat tyytyväisiä toisin sanoen kaikki voittaa. Toimitusjohtajana pääsit eroon ongelmasta ilman riitoja ja oikeudenkäyntejä ja työrauha organisaatiossa säilyi. Kyseinen henkilö pääsi irti ongelmallisesta tilanteesta ja rakentamaan uutta uraa meidän avustuksella. Ja entäs veloitus sitten? No sanotaanko vaikka näin, että se on kokonaisuudessaan huomattavasti pienempi, mitä todennäköisesti yritys olisi tuossa tilanteessa joutunut maksamaan, koska irtisanomisen perusteita ei ollut. Asia tulee myös hoidettua siististi kaikessa hiljaisuudessa ja näin se ei vahingoita yritystä sisäisesti eikä ulkoisesti.

Kirjoittanut,

Hannu Mänty

Hannu on toinen InHunt Groupin perustajista ja nykyinen toimitusjohtaja.  Hannu on ollut tj:nä myös huonekaluteollisuudessa, erikoistavarakaupassa ja -palveluissa, elintarviketeollisuudessa sekä konsulttiliiketoiminnassa. Hannulla on monipuolinen koulutuspohja (3 tutkintoa).

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup