Suorahakutoimistoja on Suomessa satoja. Mistä tietää, että kyseinen toimisto on juuri se oikea omaan tarpeeseen? Alla listaan muutamia kriteerejä, jotka itse ottaisin huomioon valintaa tehtäessä:
1. Haettavan profiilin ymmärtäminen
Ensimmäinen asia jonka varmistaisin on, että suorahakutoimisto ymmärtää haettavan henkilön profiiliin toisin sanoen tarpeeni. Yhden tai kahden miehen/naisen suorahakutoimiston osaaminen ei millään voi kattaa jokaista toimialaa tai tehtävää. Näin pitäisin itse huolen siitä, että riittävä osaaminen ja ymmärrys löytyy.
2. Busineksen ymmärtäminen
Se, että toimisto ymmärtää tarpeeni on hyvä, mutta jos se ymmärtää businekseni, vielä parempi. Näin voin varmistua siitä, että ensimmäisissä tapaamisissa potentiaalisten ehdokkaiden kanssa keskustellaan oikeista asioista. Kun kyse suorahausta, joillekin ehdokkaista tarvitsee myydä tehtävää ja näin myös kyseessä olevan alan ymmärtäminen korostuu. Hyvä kandidaatti huomaa todella nopeasti jos konsultilla ei ole hajuakaan siitä, mistä puhuu. Silloin piilee riski, että joku hyvä ehdokas saatetaan menettää varhaisessa vaiheessa.
3. Hakua suorittava tiimi
Suorahaku ei voi olla mikään ”one man show”. Se ei ole tehokasta ja riskit ovat aivan liian suuret siihen, että haku hidastuu tai keskeytyy monista eri syistä. Yksi henkilö voi esim. mennä tukkoon samanaikaisista hauista ja näin laatu kärsii välittömästi. En ole ainakaan itse kuullut, että joku toimisto / henkilö olisi kieltäytynyt toimeksiannosta sen takia, että on liikaa hakuja menossa.
4. Headhuntereiden omat taustat
Jos hakua suorittavilla henkilöillä on omaa taustaa ja historiaa toimialastani ja/tai siitä tehtävästä, jota ollaan lähdössä hakemaan niin erittäin hyvä. Tosin olisin tyytyväinen siihenkin, jos henkilöt ovat viimeisten vuosien aikana tehneet onnistuneesti samantyyppisiä hakuja.
5. Headhuntereiden aikaisemmat suorahaut ja onnistumiset
Tällä on iso merkitys. Vaikka headhunter on toiminut alalla 10 vuotta, se ei tarkoita sitä, että kyseessä olisi paras vaihtoehto. Tarkistaisin tai pyytäisin kertomaan taustat huolella ja mielellään tietysti referenssien kera. Myös käytettävissä prosesseissa on todella paljon eroja ja yleisesti voi sanoa, että pidempään alalla toimineissa ja vähän kookkaammissa suorahakuyrityksissä asiat on laitettu selkeästi paperille.
6. Paikallisuus
Haun toteuttaminen paikallisesti on erittäin tärkeää. Eli jos haku on Suomessa, niin toisesta maasta käsin sitä on jo hyvin vaikea toteuttaa laadukkaasti. Sen takia monet Suomessa olevat suorahakuyritykset ovat liittoutuneet kansainvälisten ketjujen kanssa, jotta pystytään tarjoamaan apua myös Suomen rajojen yli. Suomessa myös monet suorahakutoimijoista ovat keskittyneet Pääkaupunkiseudulle, mutta joillakin on toimistoja myös muissa kaupungeissa. Jos minulla olisi haku Oulussa, niin pyrkisin löytämään toimiston jolla on myös mahdollisesti toimipiste Oulussa. Kokemuksesta voin sanoa, että se helpottaa huomattavasti haun toteuttamista.
7. Suorahakuyrityksen tunnettuus, luotettavuus & koko
Suorahakutoimistoja on Suomessa satoja. Kuitenkin kun niitä aletaan tarkemmin perata, niin suurin osa on näitä jo mainittuja yhden tai kahden miehen/naisen toimistoja. Suorahakutoimiston tunnettuudelle ja koolle antaisin tietyn painoarvon ja ihan siitä syystä, että suorahakutoimisto toimii minun yritykseni edustajana. Se ei välttämättä ole se kuva jota haluan hakijoilleni viestiä, jos haastatteluja käydään jossain nuhjuisessa toimistohotellissa. Tunnettujen ja isoimpien kanssa pelatessa voi myös luottaa siihen, että jos asiat jostain syystä menisi metsään, on muukin kuin perävalotakuu odotettavissa.
8. Hinta
Itse en laittaisi avainhenkilön suorahaussa hinnalle juurikaan painoarvoa. Sanat kohtuullinen tai kilpailukykyinen ehkä kuvaavat parhaiten sitä, mitä hinnasta ajattelisin. Jos ihmettelet, että miksi, niin ei tarvitse kuin lukea kirjoitukseni virherekrytoinnin kustannuksista (http://inhunt.wpengine.com/2014/12/virherekrytoinnin-monet-muodot-ja-todelliset-kustannukset/ ). Se, että tässä kohtaa yrittää säästää muutaman tonnin voi tulla vielä huomattavasti kalliimmaksi myöhemmin.