Alkuvuoden rekrytointimarkkinat ovat käyneet vilkkaina ja näyttäisi taas siltä, että yritykset uskaltavat rekrytoida. Viime viikolla kirjoitin eri tavoista toteuttaa rekrytointi. Tällä viikolla jatkan aiheeseen liittyen:
Mediahaku itse toteutettuna
Mediahaku itse toteutettuna on hyvin tyypillinen tapa toteuttaa rekrytointi. Isoimmat ongelmat yleensä ovat siinä, että kenelläkään organisaatiossa ei ole aikaa paneutua asiaan. Tämä mm. näkyy siinä, kun ilmoitus menee esille, on se aika karmaisevaa ympäripyöreää luettavaa. Myös valitut kanavat saattavat olla väärät tai liian niukat. Sitten ihmetellään, kun sopivia hakijoita ei löydy. Myös organisaation tuntemattomuus on yleinen tekijä sille, että hakijat eivät kiinnostu. Mediahaun suurin kompastuskivi on kuitenkin siinä, että se kiinnittää huomiota yleensä vain työttömissä sekä sellaisissa henkilöissä, jotka kokevat nykyisen työtilanteen negatiiviseksi. Itse olen sitä mieltä, että rekrytointia ei koskaan pitäisi jättää vain ja ainoastaan median varaan, vaan se pitäisi tukea aina jollakin muulla edellisessä tai tässä kirjoituksessa mainitulla keinolla / keinoilla.
Plussat: Voi olla ihan hyvää mainosta yritykselle, voi olla kustannustehokas tapa rekrytoida ja jos oikein onnistaa, niin sopiva henkilö voi löytyä
Miinukset: Vie aikaa muilta töiltä, parhaat ehdokkaat eivät lue työpaikkailmoituksia, houkuttelee työttömiä ja työpaikan vaihtajia, voi olla todella kallista (mediakustannukset + käytetty aika + virherekrytoinnin iso mahdollisuus)
Mediahaku kumppanin avulla
Mediahaku kumppanin avulla voi olla järkevää. Kuitenkin kumppanin valitsemisessa pitää olla tarkkana, että he oikeasti tuovat lisäarvoa prosessiin, eikä vaan laita ilmoituksia esille ja vastaanota sisään tulevia hakemuksia. Lisäarvolla tarkoitan, että kumppani on täysin perillä tehokkaimmista rekrytointikanavista, osaa hyödyntää erilaisia verkostoja, ymmärtää miten tehdä hyvä työpaikkailmoitus, ymmärtää haettavan profiilin, pystyy erottamaan sopivimmat jne.
Plussat: Ei hukata omaa aikaa, kustannustehokasta (riippuen tosin valittavista kanavista), hyvä kumppani tuo paljon lisäarvoa hakuun.
Miinukset: Ei tavoiteta parhaita ehdokkaita, voidaan joutua valitsemaan tyydyttävistä ehdokkaista paras, voi olla kallista (ilmoitus esim. Hesarissa ei ole ihan ilmainen)
CV kauppias
On hyvin todennäköistä, jos olet joskus toteuttanut rekrytoinnin ja laittanut työpaikkailmoitukset esille eri kanaviin, olet saanut soiton taholta, joka kertoo, että heillä on valmiina ”juuri sopivat ehdokkaat”. Kyseessä on niin kutsutut CV-kauppiaat, jotka pitävät omia hakijarekistereitä ja myyvät näitä CV:tä eteenpäin. Tämä on sama, kun heittäsi silmät sidottuna tikkaa tietäen suunnilleen missä suunnassa taulu on. Jos päätät kokeilla tämänlaista ratkaisua, niin pidä huoli, että et maksa mitään etukäteen. Maksa vasta sitten, jos päätät palkata heidän kautta tulleen henkilön.
Plussat: Ei maksa mitään kokeilla ja jos oikein onnistaa, niin voi löytyä sopiva henkilö
Miinukset: Turhat haastattelut syövät aikaa.
Hybridihaku
Hybridihaulla tarkoitetaan yleensä sitä, että yhdistetään suorahaku sekä mediahaku. Tämä on tänä päivänä erittäin yleistä ja jos molemmat tehdään laadukkaasti, niin on tämä yksi parhaista vaihtoehdoista löytää uusi sopiva henkilö. Hybridihaulla tavoitetaan tehokkaasti sekä aktiiviset, että passiiviset työnhakijat. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana, että kumppanisi ”ei yritä päästä helpolla” ja tuoda vain median kautta löytyneitä henkilöitä.
Plussat: Ei tarvitse käyttää omaa aikaa, varmuus, virherekrytoinnin minimoiminen, tavoitetaan aktiiviset ja passiiviset työnhakijat
Miinukset: Kumppanin valitsemisessa saa olla tarkkana, isot erot palveluiden laaduissa, voi tuntua kalliilta
Suorahaku eli headhunting
Suorahaun kustannukset ovat tippuneet vuosien saatossa selvästi ja tänä päivänä suorahaulla haetaan hyvin laajasti ja useille organisaation tasoille henkilöitä. Suorahaun selkeitä etuja ovat se, että sillä löydetään juuri oikeat henkilöt, sellaisetkin jotka eivät juuri nyt edes harkitse työpaikan vaihtoa. Suorahaku on kuitenkin erittäin vaativa laji ja sen takia kannattaakin jälleen kerran olla tarkkana kumppania valittaessa. Lue aikaisempi kirjoitukseni aiheesta, miten valitsen suorahakutoimiston: http://inhunt.wpengine.com/2015/01/miten-valitsen-suorahakutoimiston/
Plussat: Ei tarvitse käyttää omaa aikaa, varmuus, virherekrytoinnin minimoiminen, päästään tekemään valintaa parhaista / sopivimmista
Miinukset: Kumppanin valitsemisessa saa jälleen olla tarkkana, isot erot palveluiden laaduissa, voi tuntua kalliilta.
Executive Search
Executive Search on suorahaun ylin muoto. Yleensä tätä käytetään, kun haetaan keskisuurten ja suurten yritysten johtoon henkilöitä. Prosessi on perus suorahakua pidempi ja monimuotoisempi. Myös haut pidetään usein täysin salassa monista eri syistä. Suomesta löytyy pikkasen toistakymmentä suorahakuyritystä joita voi pitää varteenotettavina kumppaneina Executive Searchiin. Toki huomattavasti useampi mainitsee tekevänsä sitä.
Plussat: Täydellinen varmuus sopivimman henkilön löytämisestä.
Miinukset: Kustannus normaalisti n. 30 % haettavan henkilön vuosiansioista.