Rekrytoijan työkalupakki Osa 2/2

Jaa somessa:

Alkuvuoden rekrytointimarkkinat ovat käyneet vilkkaina ja näyttäisi taas siltä, että yritykset uskaltavat rekrytoida. Viime viikolla kirjoitin eri tavoista toteuttaa rekrytointi. Tällä viikolla jatkan aiheeseen liittyen:

Mediahaku itse toteutettuna

Mediahaku itse toteutettuna on hyvin tyypillinen tapa toteuttaa rekrytointi. Isoimmat ongelmat yleensä ovat siinä, että kenelläkään organisaatiossa ei ole aikaa paneutua asiaan. Tämä mm. näkyy siinä, kun ilmoitus menee esille, on se aika karmaisevaa ympäripyöreää luettavaa. Myös valitut kanavat saattavat olla väärät tai liian niukat. Sitten ihmetellään, kun sopivia hakijoita ei löydy. Myös organisaation tuntemattomuus on yleinen tekijä sille, että hakijat eivät kiinnostu. Mediahaun suurin kompastuskivi on kuitenkin siinä, että se kiinnittää huomiota yleensä vain työttömissä sekä sellaisissa henkilöissä, jotka kokevat nykyisen työtilanteen negatiiviseksi. Itse olen sitä mieltä, että rekrytointia ei koskaan pitäisi jättää vain ja ainoastaan median varaan, vaan se pitäisi tukea aina jollakin muulla edellisessä tai tässä kirjoituksessa mainitulla keinolla / keinoilla.

Plussat: Voi olla ihan hyvää mainosta yritykselle, voi olla kustannustehokas tapa rekrytoida ja jos oikein onnistaa, niin sopiva henkilö voi löytyä

Miinukset: Vie aikaa muilta töiltä, parhaat ehdokkaat eivät lue työpaikkailmoituksia, houkuttelee työttömiä ja työpaikan vaihtajia, voi olla todella kallista (mediakustannukset + käytetty aika + virherekrytoinnin iso mahdollisuus)

Mediahaku kumppanin avulla

Mediahaku kumppanin avulla voi olla järkevää. Kuitenkin kumppanin valitsemisessa pitää olla tarkkana, että he oikeasti tuovat lisäarvoa prosessiin, eikä vaan laita ilmoituksia esille ja vastaanota sisään tulevia hakemuksia. Lisäarvolla tarkoitan, että kumppani on täysin perillä tehokkaimmista rekrytointikanavista, osaa hyödyntää erilaisia verkostoja, ymmärtää miten tehdä hyvä työpaikkailmoitus, ymmärtää haettavan profiilin, pystyy erottamaan sopivimmat jne.

Plussat: Ei hukata omaa aikaa, kustannustehokasta (riippuen tosin valittavista kanavista), hyvä kumppani tuo paljon lisäarvoa hakuun.

Miinukset: Ei tavoiteta parhaita ehdokkaita, voidaan joutua valitsemaan tyydyttävistä ehdokkaista paras, voi olla kallista (ilmoitus esim. Hesarissa ei ole ihan ilmainen)

CV kauppias

On hyvin todennäköistä, jos olet joskus toteuttanut rekrytoinnin ja laittanut työpaikkailmoitukset esille eri kanaviin, olet saanut soiton taholta, joka kertoo, että heillä on valmiina ”juuri sopivat ehdokkaat”. Kyseessä on niin kutsutut CV-kauppiaat, jotka pitävät omia hakijarekistereitä ja myyvät näitä CV:tä eteenpäin. Tämä on sama, kun heittäsi silmät sidottuna tikkaa tietäen suunnilleen missä suunnassa taulu on. Jos päätät kokeilla tämänlaista ratkaisua, niin pidä huoli, että et maksa mitään etukäteen. Maksa vasta sitten, jos päätät palkata heidän kautta tulleen henkilön.

Plussat: Ei maksa mitään kokeilla ja jos oikein onnistaa, niin voi löytyä sopiva henkilö

Miinukset: Turhat haastattelut syövät aikaa.

Hybridihaku

Hybridihaulla tarkoitetaan yleensä sitä, että yhdistetään suorahaku sekä mediahaku. Tämä on tänä päivänä erittäin yleistä ja jos molemmat tehdään laadukkaasti, niin on tämä yksi parhaista vaihtoehdoista löytää uusi sopiva henkilö. Hybridihaulla tavoitetaan tehokkaasti sekä aktiiviset, että passiiviset työnhakijat. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana, että kumppanisi ”ei yritä päästä helpolla” ja tuoda vain median kautta löytyneitä henkilöitä.

Plussat: Ei tarvitse käyttää omaa aikaa, varmuus, virherekrytoinnin minimoiminen, tavoitetaan aktiiviset ja passiiviset työnhakijat

Miinukset: Kumppanin valitsemisessa saa olla tarkkana, isot erot palveluiden laaduissa, voi tuntua kalliilta

Suorahaku eli headhunting

Suorahaun kustannukset ovat tippuneet vuosien saatossa selvästi ja tänä päivänä suorahaulla haetaan hyvin laajasti ja useille organisaation tasoille henkilöitä. Suorahaun selkeitä etuja ovat se, että sillä löydetään juuri oikeat henkilöt, sellaisetkin jotka eivät juuri nyt edes harkitse työpaikan vaihtoa. Suorahaku on kuitenkin erittäin vaativa laji ja sen takia kannattaakin jälleen kerran olla tarkkana kumppania valittaessa. Lue aikaisempi kirjoitukseni aiheesta, miten valitsen suorahakutoimiston: http://inhunt.wpengine.com/2015/01/miten-valitsen-suorahakutoimiston/

Plussat: Ei tarvitse käyttää omaa aikaa, varmuus, virherekrytoinnin minimoiminen, päästään tekemään valintaa parhaista / sopivimmista

Miinukset: Kumppanin valitsemisessa saa jälleen olla tarkkana, isot erot palveluiden laaduissa, voi tuntua kalliilta.

Executive Search

Executive Search on suorahaun ylin muoto. Yleensä tätä käytetään, kun haetaan keskisuurten ja suurten yritysten johtoon henkilöitä. Prosessi on perus suorahakua pidempi ja monimuotoisempi. Myös haut pidetään usein täysin salassa monista eri syistä. Suomesta löytyy pikkasen toistakymmentä suorahakuyritystä joita voi pitää varteenotettavina kumppaneina Executive Searchiin. Toki huomattavasti useampi mainitsee tekevänsä sitä.

Plussat: Täydellinen varmuus sopivimman henkilön löytämisestä.

Miinukset: Kustannus normaalisti n. 30 % haettavan henkilön vuosiansioista.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sijoitusjohtaja
Markkinointikonsultti, Vipu
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
COO (operatiivinen johtaja)
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Matkailu- ja ravintola-ala _InHuntGroup_plain
Matkailu- ja ravintola-ala kohti nousukautta
Matkailu- ja ravintola-ala (MaRa) on kärsinyt pandemiasta. Miten hyödyntää alan osaajat tulevaisuuden kasvussa? InHunt Groupin blogissa tarjoamme käytännön vinkkejä...
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuvassa 5 henkilöä ovat yhdessä toimistolla kokoustilassa.
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla
Kuntien yhtiöittämisellä pyritään kustannustehokuuteen ja palvelun laadun parantamiseen. Yhtiöittämiskehityksen jatkuessa kuntien tytär- ja osakkuusyhtiöiden...
Miten rekrytoida menestyksekkäästi kasvun aikana? Kuvassa henkilö pitää korkeammalla isoa punaista sateenvarjoaan kuin muut, joilla on musta sateenvarjo.
Onko yrityksesi valmis nousukauteen? - ota tämä huomioon rekrytoinnissa
EK:n lokakuun 2024 suhdannebarometrin mukaan Suomen talous on toipumassa syvästä suhdannekuopasta, tosin elpyminen etenee maltillisesti. Samalla henkilöstön...
Miten rekrytointitoimistot toimivat. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät.
Miten suorahakutoimistot toimivat?
Suorahakutoimistot toimivat välittäjinä yritysten ja huipputalenttien välillä, karsivat hakijat ja esittelevät parhaat ehdokkaat. Lue lisää>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.