Branded.me

CV:n rooli on vielä kiistaton työtä haettaessa, näin ainakin Suomessa sekä Euroopassa. Yhdysvalloissa on kuitenkin menty huomattavasti eteenpäin ja vanhakantaista CV:tä ja työhakemusta ei enää usein lähetetä. Teknologia mahdollistaa parempia, nopeampia ja syvällisempiä tapoja hakea työpaikkaa, jotka hyödyttävät sekä työnhakijaa, että rekrytoivaa yritystä.

LinkedInistä on tullut jokaisella meistä tuttu business -elämän sosiaalinen media. Se kasvattaa suosiotaan jatkuvasti ja se on loistava kanava verkostoitua, saada liidejä, vinkkejä, tuoda osaamista esiin ja löytää uusia työmahdollisuuksia. LinkedIn on alun perin luotu rekrytointityökaluksi ja sitä se onkin. Rekrytointi ja suorahakuyrityksille se on yksi tärkeimmistä kanavista löytää uusia sopivia henkilöitä asiakkaillensa.

Työnhakuun liittyen LinkedInissä on kuitenkin ainakin yksi ongelma. Vaikkakin on totta, että siellä hyvin tehdyt profiilit erottuvat edukseen, on henkilöllä suhteellisen vähän mahdollisuuksia tehdä profiilistaan visuaalisesti näyttävä ja tällä tavalla positiivisesti erottautua. Mahdollisuudet kertoa omaa tarinaa ovat lopulta aika vähäiset. Rekrytointiprosessissa kun työnhakijan yksi tärkeimmistä tehtävistä on yrittää erottua positiivisella tavalla ja jäädä mieleen.

Tähän tarkoitukseen on kuitenkin noussut erilaisia sivustoja joista olen aikaisemmin maininnut mm. About.me:n ja re.vu:n. Näistä jälkimmäinen minun mielestä kiteyttää hyvin sivuston tarkoituksen. Sen sijaan, että työnhakija jättää kasvottoman CV:n, hän voi jakaa tarinansa rekrytoijan kanssa inspiroivalla tavalla.

Yksi sivustoista, joka on tällä hetkellä saanut paljon huomiota ja teemuruuska.branded.me mainintoja mm. Business Insiderissä ja Time:ssä, on branded.me. Sivusto perustuu siihen, että se luo minuuteissa käyttäjälle visuaalisen sivun / brandin hyödyntäen esim. henkilön LinkedIn profiilista löytyviä tietoja. Yhdysvalloissa on tutkittu, että rekrytoijat jo mieluimmin palkkaavat henkilöitä, joilla on omat ”www-sivut”. Branded.me hyödyntää LinkedIn profiilissa olevia tietoja ja sitä kautta tekee parissa minuutissa sivun, jota voi sitten customoida mielin määrin. Tein kokeilumielessä omasta LinkedIn profiilistani itselleni sivun: teemuruuska.branded.me . Aikaa tähän kului valehtelematta noin 15 minuuttia. Kyllä tuota ihan mielellään laittaisi CV:n ja työhakemuksen mukana ja taas nostattaisi omia mahdollisuuksia saada kutsu työhaastatteluun. On tärkeä muistaa, että rekrytoinnissa on aina myös tunteet pelissä ja näin tämänlaisella pienellä asialla voi hyvinkin kiilata itsensä siihen joukkoon, joka tullaan kutsumaan työhaastatteluun.

Business Insiderissä julkaistussa jutussa http://www.businessinsider.com/job-seekers-need-personal-website-2015-1 Branded.me:n toimitusjohtaja Nick Macario sanoo, että henkilökohtaisen sivun luominen voi olla salainen ase löytäessä uuden työpaikan. Se on hänen mukaansa yksi parhaista tavoista viedä oma henkilökohtainen brändi seuraavalle tasolle perinteisen CV:n tai LinkedIn profiilin sijasta. Kirjoituksessa mainitaan myös huikeita prosentteja siihen liittyen, kuinka moni henkilö on saanut haastattelukutsun oman blogin tai verkkosivun johdosta.

Suomessa varmasti ottaa aikaa ennen kuin tämänlaiset käytänteet yleistyvät, mutta mikä parasta, tämä vain tarjoaa edelläkävijöille loistavan mahdollisuuden erottua ja putsata pöydät parhaista työpaikoista. ”Työnantajat etsivät potentiaalisia ehdokkaita verkossa ja haluat löytää syvällisempää tietoa, kun vain listan työkokemuksesta.”, Macario sanoo.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemun vastuualueella InHuntissa on mm. liiketoiminnan kehittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä tuotteiden ja palveluiden konseptointi. Tällä hetkellä Teemu kirjoittaa mm. näitä kirjoituksia Madridista, Espanjasta käsin, jossa hän on viimeistelemässä maisterin tutkintoaan arvostetussa EAE Business Schoolissa.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

The Comments
Add Your Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *