Valitse yritys, älä tehtävää!

Jaa somessa:

Usein kun ihmiset ovat ilman työtä, neuvon hakemaan hyvin laaja-alaisesti eri työtehtäviin. Kohdentaen, mutta kuitenkin sillä ajatuksella, että yrityksellä (eikä välttämättä tehtävällä) ole niin hirveästi väliä. Tavoitteena ainoastaan päästä töihin.

Mitä pidempään on työttömänä, sitä vaikeampi on työllistyä. Valitettavaa, mutta totta. Myös toinen fakta on, että työnantajan silmissä jo töissä olevat koetaan yleisesti mielenkiintoisempina kuin työttömät. Sitä en osaa sen paremmin selittää, mutta työttömien kohdalla usein ensimmäinen kysymys työnantajan puolelta on, että miksi tämä henkilö on työtön ts. mitä vikaa tässä henkilössä on? Varsinkin jos viimeisestä tehtävästä on kulunut jo kuukausia tai jopa vuosia on ennakkoasetelma työllistymiselle aika haastava.

Virherekrytoinnin riski on erittäin kallista yritykselle, mutta sillä voi myös olla kohtalokkaat seuraukset yksittäisen henkilön kannalta.

Kuitenkin jos olet tilanteessa, jossa olet vasta hetken ollut työttömänä tai olet töissä ja etsit seuraavaa steppiä urallasi, neuvoisin sinua miettimään seuraavaa asiaa hetken. Kun vaihdat työpaikkaa, mitä jos valitsisitkin tehtävän sijasta yrityksen tai jopa ihmiset sen sisällä?

Virherekrytointi on erittäin kallista yritykselle, mutta sillä voi myös olla kohtalokkaat seuraukset yksittäisen henkilön kannalta. Se voi johtaa ikävään kierteeseen, jossa työpaikat vaihtuvat tiuhaan ja näin katoaa fokus omasta tekemisestä. Samalla alkaa nopeasti näyttämään vähemmän kiinnostavalta seuraavan työnantajan silmissä.

Kun vaihdat seuraavaa kerran työpaikkaa ja jos olet asemassa, että sinun ei ole pakko vaihtaa, mieti näitä asioita ennen kuin teet päätöksen:

Yrityksen koko, historia ja omistajatausta

Tutustumalla yrityksen kokoon, historiaan ja omistajataustaan, pääsee perille miten tasapainoisesta tai mahdollisesti suhdanneherkästä yrityksestä on kyse. Mikäli historiassa on käyty paljon yt-neuvotteluita, omistajat on vaihtunut tiuhaan tai tunnusluvuista näkee, että yrityksen olemassaolo on jatkuvaa taistelua, kannattaa miettiä tarkkaan, onko yritys sellainen johon haluaa työllistyä.

Etenemismahdollisuudet ja tulevaisuudennäkymät

Tämä liittyy vahvasti myös yrityksen kokoon ja tulevaisuudennäkymiin. Onko yritys pystynyt uudistumaan vai onko kyseessä ns. aurinkolaskubusiness? Onko kyseessä pieni, keskisuuri vai merkittävän kokoinen yritys? Suuremmissa yrityksissä on mm. se etu, että jos on vailla esimieskokemusta, mutta mielii johtotehtäviin, on talon sisältä se huomattavasti helpompi tehdä. Pienessä yrityksessä esimiestehtäviä on rajallinen määrä ja yleensä jonossa edellä on jo paljon muita varsinkin jos on itse tullut uutena taloon.

Esimies ja tiimi

Olet varmasti nähnyt lauseen: ” People Leave Managers, Not Companies”. Tämä on tutkitusti totta ja näin itse ottaisin omasta tulevasta esimiehestä niin paljon selvää, kun vain mahdollista. Suomessa on paljon huonoa johtamista ja omalla esimiehellä on omaan työhön, työssä viihtymiseen, hyvinvointiin ja itsensä kehittämiseen merkittävä vaikutus.

Jos olisin tilanteessa, missä itselläni ei olisi mikään pakko vaihtaa, mutta tehtävä kiinnostaisi, pyytäisin mahdollisuutta keskustella tulevan esimieheni nykyisten alaisten kanssa. Sen lisäksi hyödyntäisin omaa kontaktiverkostoani ja ottaisin selvää sitä kautta, niin paljon kuin mahdollista.

Työilmapiiri ja vaihtuvuus

Sillä, miten iso vaihtuvuus yrityksessä on, kertoo ja vaikuttaa paljon työilmapiiriin. Jälleen esittäisin ihan avoimen kysymyksen, että onko yritys onnistunut pitämään kiinni nykyisistä työntekijöistä ja miten hyvin. Luonnollinen pieni vaihtuvuus on normaalia ja positiivista, koska se tuo aina uusia ideoita organisaatioon. Liian iso vaihtuvuus taas kielii siitä, että kaikki asiat eivät ole hyvin.

Yrittäisin myös selvittää löytyykö yrityksestä joku tuttu tai tutun tuttu, jolta pystyisi udella tietoa työilmapiiristä ja ylipäätänsä yrityksessä työskentelystä.

Maailmalta löytyy myös palveluita kuten Glassdoor, jossa anonyymisti ihmiset arvioivat yrityksiä, joissa on ollut töissä ja näin antaa arvokasta tietoa muille. Valitettavasti Suomeen nämä palvelut eivät ole vielä kunnolla rantautuneet.

Glassdoor kuvat

Palkkataso ja edut

Yrityksen palkkatasoon voi olla vaikeampi päästä kiinni, mutta edut voi selvittää ihan kysymällä. Itseäni myös kiinnostaisi tietää miten yritys suhtautuu etätyöhön ja ylipäätänsä siihen, että koska ja mistä työ tehdään.

Yrityksen brändi

Se, että onko brändi yleisesti tunnettu, sillä ei ole minulle henkilökohtaisesti isoa merkitystä. Hyvästä tunnetusta brändistä ei toisaalta ole haittaakaan ja varsinkin siinä vaiheessa, kun on taas hakemassa uutta tehtävää toisesta yrityksestä, niin jotkut brändit koetaan erittäin positiivisiksi. Toki sillä voi olla myös käänteinen vaikutus. Nokia oli aikanaan sellainen talo johon kaikki halusivat töihin. Nokialaiset olivat myös todella haluttua tavaraa muualla. Kuitenkin parissa vuodessa kaikki kääntyi päälaelleen ja yhtäkkiä alkoi kuulua, että Nokialaiset eivät ollutkaan enää niin tervetulleita. Kuultuja syitä en tässä ala listaamaan ja lähinnä halusin vain tuoda esille, että välillä vaikutus voi valitettavasti olla negatiivinenkin.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on Hunting Heads Espanjan toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä:

http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa:

https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä:

https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sijoitusjohtaja
Markkinointikonsultti, Vipu
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
COO (operatiivinen johtaja)
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Matkailu- ja ravintola-ala _InHuntGroup_plain
Matkailu- ja ravintola-ala kohti nousukautta
Matkailu- ja ravintola-ala (MaRa) on kärsinyt pandemiasta. Miten hyödyntää alan osaajat tulevaisuuden kasvussa? InHunt Groupin blogissa tarjoamme käytännön vinkkejä...
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuvassa 5 henkilöä ovat yhdessä toimistolla kokoustilassa.
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla
Kuntien yhtiöittämisellä pyritään kustannustehokuuteen ja palvelun laadun parantamiseen. Yhtiöittämiskehityksen jatkuessa kuntien tytär- ja osakkuusyhtiöiden...
Miten rekrytoida menestyksekkäästi kasvun aikana? Kuvassa henkilö pitää korkeammalla isoa punaista sateenvarjoaan kuin muut, joilla on musta sateenvarjo.
Onko yrityksesi valmis nousukauteen? - ota tämä huomioon rekrytoinnissa
EK:n lokakuun 2024 suhdannebarometrin mukaan Suomen talous on toipumassa syvästä suhdannekuopasta, tosin elpyminen etenee maltillisesti. Samalla henkilöstön...
Miten rekrytointitoimistot toimivat. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät.
Miten suorahakutoimistot toimivat?
Suorahakutoimistot toimivat välittäjinä yritysten ja huipputalenttien välillä, karsivat hakijat ja esittelevät parhaat ehdokkaat. Lue lisää>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.