Työnantajabrändi on mielenkiintoinen asia. Tuntuu, että monikaan yritys ei tämän asian tärkeyttä ymmärrä tai kerkeä kiinnittää siihen huomiota. Se vaikuttaa moneen ja etenkin rekrytoinnissa on se merkittävässä roolissa. Eikä ainoastaan silloin, kun yritys itse tekee rekrytointia, vaan myös ulkoisen kumppanin kuten suorahakutoimijan toteuttaessa toimeksiantoa. On huomattava ero ”huntata” henkilöä sellaiseen yritykseen, jossa asiaan on panostettu ja näin parhaiden kandidaattien kiinnostuksen herääminen on todennäköisempää.
Seuraavassa hyvän työnantajabrändin 5 merkittävää hyötyä rekrytoinnin näkökulmasta:
- Kandidaattien laatu
Panostamalla työnantajabrändiin kandidaattien laatu paranee merkittävästi – näin paljastaa mm. CEBin vuonna 2014 teettämä raportti. Yritykset, jotka olivat panostaneet työnantajabrändin kehittämiseen, raportoivat merkittävää parannusta kandidaattien laadussa. Tämä taas johti parempiin palkkauksiin ja mm. pienempään vaihtuvuuteen. Paremmat palkkaukset = toiminta kehittyy, liikevaihto kasvaa sekä pienempi vaihtuvuus = rahaa säästyy.
- Kandidaattien määrä
Sama raportti kertoo merkittäviä parannuksia myös kandidaattien määrässä. Tähän ei varmasti tarvita sen enempää perusteluita, miksi se on hyvä asia.
Mielenkiintoista on myös se, että toiset tutkimukset ovat osoittaneet, että esimerkiksi Yhdysvalloissa 69% henkilöistä ei ottaisi paikkaa vastaan yrityksestä, jolla on huono maine, ei vaikka olisivat työttöminä!
- Pysyvyys
Hyvällä työnantajabrändillä on merkittävä vaikutus pysyvyyteen. Eikä ihme, koska hyvää työnantajabrändiä on vaikea keksiä ja loppuen lopuksi se on paljon myös sitä mitä ihmiset ja ennen kaikkea nykyiset ja entiset työntekijät siitä puhuvat.
Economistin artikkeli ”Labours Lost” kertoi, että useimmat asiantuntijat laskevat yhden menetetyn työntekijän maksavan organisaatiolle hänen puolenvuoden – puolentoistavuoden palkan verran. Tämän luulisi ainakin ihan niitä organisaation ylimmälläkin pallilla istuvia kiinnostavan, vaikka muuten ajatus työantajabrändin kehittämisestä kuulostaisi lähinnä HR- ja markkinointiosaston mukavalta pikku puuhastelulta.
- Alhaisempi kustannus per palkattu henkilö
Kun saadaan vähemmällä työllä enemmän ja parempia hakijoita, säästetään rahaa. Amerikkalainen yritys Glassdoor oli laskenut, että panostamalla työnantajabrändiin kustannukset olivat tippuneet keskimäärin 22%. Yhden rekrytoinnin keskimääräinen kustannus kaikki alat huomioiden oli ollut 3300$. Tämä tarkoitti sitä, että jos yritys teki 30 rekrytointia vuositasolla, säästöä syntyi n. 22.000$. Rekrytointien ollessa 75 säästöä kertyi 55.000$ ja 300:lla rekrytoinnilla vaivaiset 220.000$.
- Suositusten määrä
Tänä päivänä nopea ja tehokas tapa kasvaa ja tehdä oikeita rekrytointeja on hyödyntää yrityksen omia verkostoja. Näillä verkostoilla usein tarkoitetaan yrityksen entisiä ja nykyisiä työntekijöitä. Tässä kohtaa tosin huonoja uutisia niille, jotka eivät pidä omasta työantajabrändistään huolta. Fakta nimittäin on, että kukaan ei suosittele edes vähän huonommalle ystävälleen sellaista paikkaa, jossa nämä asiat eivät ole kunnossa.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on Hunting Heads Espanjan toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.
Seuraa InHuntia LinkedInissä:
http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa:
https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: