Monet yritykset elävät siinä harhaluulossa, että he voivat pyörittää työnhakijoita miten heitä huvittaa tai että rekrytointiprosessin voi hoitaa vähän sinnepäin lopputuloksen pysyessä kuitenkin hyvänä. On kuitenkin fakta, että parhaat hakijat kiertävät tämänlaiset yritykset tai rekrytointiprosessit kaukaa.
Seuraavassa listattuna muutamia tärkeitä asioita siitä, mitä hyvä työnhakija odottaa rekrytointiprosessilta ja miten jätetään hyvä hakijakokemus:
Mobiilioptimoidut sivut
Jos katson esim. meidän InHuntin sivujen kävijöitä tai pelkästään niitä jotka vierailevat meidän avoimet työpaikat –osiossa, yli puolet tekevät sen käyttäen mobiililaitetta. Tästä on paljon kirjoitettu eri kanavissa ja yrityksien olisi tärkeä herätä siihen todellisuuteen, että nykyään hakijat hyvin usein odottavat, että myös hakemuksen pystyy jättämään samaisella mobiililaitteella. Tämä tarkoittaa siis sitä, että jos yrityksen rekrysivut eivät ole mobiilioptimoidut tai hakulomakkeet ovat tuskastuttavan pitkiä, toteaa moni siinä vaiheessa, että ei ole hänen paikkansa.
Työpaikkailmoituksen selkeys
Yksi parhaista tavoista karkottaa hyvä työnhakija, on ladata työpaikkailmoitus täyteen suurimpia kliseitä ilman, että selkeästi edes kerrotaan mistä tehtävästä on kyse tai mitä siinä tulisi ylipäätänsä tehdä. Toinen klassinen, jota näkee, on täyttää työpaikkailmoitus käytännössä pelkällä pitkällä listalla vaatimuksista.
Avoimuus ja läpinäkyvyys
Hyvät työnhakijat, mielellään ennen kuin hakevat töitä, haluavat tietää onko työpaikka sellainen, jossa he voisivat viihtyä. Suomessa on aika vähän sellaisia yrityksiä, joiden työnantajabrändi on niin tunnettu, että se automaattisesti vetää puoleensa. Näin ne yritykset, jotka jaksavat nähdä vähän vaivaa ja avata sitä minkälaisesta työpaikasta on kyse, erottuvat kyllä edukseen.
Tietoa prosessin etenemisestä
Liian usein kuulee, että työnhakijoilla ei ole mitään tietoa rekrytointiprosessin etenemisestä. Pahimmillaan niin, että hakemuksen lähettämisen jälkeen tulee automaattikuittaus ja sen jälkeen ei sitten kuulu enää mitään.
Ammattimaista haastattelua
Ihan samalla tavalla kun toivoisi työnhakijan valmistautuvan haastatteluun, toivoisi sitä myös rekrytointia hoitavalta henkilöltä. Usein asia ei ole näin ja haastattelija tulee haastatteluun ilman, että on iskostanut mieleen haastattelun tavoitteet ja ennen kaikkea sen, mikä tieto on oleellista, jotta voidaan tehdä oikea päätös ja valita sopivin henkilö tehtävään.
Henkilökohtaista palautetta
Aina tähän ei ole mahdollisuutta, mutta olisi toivottavaa, että ainakin niille jotka ovat päässeet haastatteluun asti pystyttäisiin antamaan myös henkilökohtaista palautetta. Joko suoraan haastattelun jälkeen tai sitten siinä vaiheessa, kun valinta on tehty.
Arvostusta
Jokainen työnhakija, joka on hakenut työpaikkaa on osoittanut kiinnostusta yritystä kohtaan. Vähintä mitä voi siis tehdä on kohdella heitä asiaan kuuluvalla tavalla, joka on siis helppoa. Ei tarvitse kuin noudattaa juuri kirjoittamaani listaa ja voi olla varma, että positiiviset tuntemukset hakijoissa on taattu, vaikka suurin osa ei tule tehtävään valituksi.
Ja mikäli yritys hallitsee nämä kaikki kohdat, on myös selvää, että tekee se erittäin hyvää ja varmasti palkitsee myös muillakin tavoin kuin, että parhailla säilyy kiinnostus ja tehtävään tulee loistava henkilö palkatuksi.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on Hunting Heads Espanjan toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.