Mitä työnhakija odottaa rekrytointiprosessilta

Jaa somessa:

 

Monet yritykset elävät siinä harhaluulossa, että he voivat pyörittää työnhakijoita miten heitä huvittaa tai että rekrytointiprosessin voi hoitaa vähän sinnepäin lopputuloksen pysyessä kuitenkin hyvänä. On kuitenkin fakta, että parhaat hakijat kiertävät tämänlaiset yritykset tai rekrytointiprosessit kaukaa.

 

Seuraavassa listattuna muutamia tärkeitä asioita siitä, mitä hyvä työnhakija odottaa rekrytointiprosessilta ja miten jätetään hyvä hakijakokemus:

Mobiilioptimoidut sivut

Jos katson esim. meidän InHuntin sivujen kävijöitä tai pelkästään niitä jotka vierailevat meidän avoimet työpaikat –osiossa, yli puolet tekevät sen käyttäen mobiililaitetta. Tästä on paljon kirjoitettu eri kanavissa ja yrityksien olisi tärkeä herätä siihen todellisuuteen, että nykyään hakijat hyvin usein odottavat, että myös hakemuksen pystyy jättämään samaisella mobiililaitteella. Tämä tarkoittaa siis sitä, että jos yrityksen rekrysivut eivät ole mobiilioptimoidut tai hakulomakkeet ovat tuskastuttavan pitkiä, toteaa moni siinä vaiheessa, että ei ole hänen paikkansa.

Työpaikkailmoituksen selkeys

Yksi parhaista tavoista karkottaa hyvä työnhakija, on ladata työpaikkailmoitus täyteen suurimpia kliseitä ilman, että selkeästi edes kerrotaan mistä tehtävästä on kyse tai mitä siinä tulisi ylipäätänsä tehdä. Toinen klassinen, jota näkee, on täyttää työpaikkailmoitus käytännössä pelkällä pitkällä listalla vaatimuksista.

Avoimuus ja läpinäkyvyys

Hyvät työnhakijat, mielellään ennen kuin hakevat töitä, haluavat tietää onko työpaikka sellainen, jossa he voisivat viihtyä. Suomessa on aika vähän sellaisia yrityksiä, joiden työnantajabrändi on niin tunnettu, että se automaattisesti vetää puoleensa. Näin ne yritykset, jotka jaksavat nähdä vähän vaivaa ja avata sitä minkälaisesta työpaikasta on kyse, erottuvat kyllä edukseen.

Tietoa prosessin etenemisestä

Liian usein kuulee, että työnhakijoilla ei ole mitään tietoa rekrytointiprosessin etenemisestä. Pahimmillaan niin, että hakemuksen lähettämisen jälkeen tulee automaattikuittaus ja sen jälkeen ei sitten kuulu enää mitään.

Ammattimaista haastattelua

Ihan samalla tavalla kun toivoisi työnhakijan valmistautuvan haastatteluun, toivoisi sitä myös rekrytointia hoitavalta henkilöltä. Usein asia ei ole näin ja haastattelija tulee haastatteluun ilman, että on iskostanut mieleen haastattelun tavoitteet ja ennen kaikkea sen, mikä tieto on oleellista, jotta voidaan tehdä oikea päätös ja valita sopivin henkilö tehtävään.

Henkilökohtaista palautetta

Aina tähän ei ole mahdollisuutta, mutta olisi toivottavaa, että ainakin niille jotka ovat päässeet haastatteluun asti pystyttäisiin antamaan myös henkilökohtaista palautetta. Joko suoraan haastattelun jälkeen tai sitten siinä vaiheessa, kun valinta on tehty.

Arvostusta

Jokainen työnhakija, joka on hakenut työpaikkaa on osoittanut kiinnostusta yritystä kohtaan. Vähintä mitä voi siis tehdä on kohdella heitä asiaan kuuluvalla tavalla, joka on siis helppoa. Ei tarvitse kuin noudattaa juuri kirjoittamaani listaa ja voi olla varma, että positiiviset tuntemukset hakijoissa on taattu, vaikka suurin osa ei tule tehtävään valituksi.

 

Ja mikäli yritys hallitsee nämä kaikki kohdat, on myös selvää, että tekee se erittäin hyvää ja varmasti palkitsee myös muillakin tavoin kuin, että parhailla säilyy kiinnostus ja tehtävään tulee loistava henkilö palkatuksi.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on Hunting Heads Espanjan toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Head of Claims, Protector
Teknisk direktör
Näringslivsdirektör
Tekninen johtaja
Elinkeinojohtaja
Uusimmat

Blogista

Nainen tähyilee ikkunasta korkeassa toimistorakennuksessa.
Milloin yrityksen huono tulos on merkki toimitusjohtajan vaihdon tarpeesta? 
Toimitusjohtajan vaihdon tarpeellisuus on monisyinen kysymys, joka vaatii strategista, taloudellista ja inhimillistä harkintaa. Pelkkä huono tulos ei riitä syyksi.
Mies miettii toimistossa yhtälöitä.
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa?
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa? Strateginen epäselvyys kuulostaa houkuttelevalta. Se viittaa joustavuuteen, avoimiin vaihtoehtoihin...
InHuntGroup_SmartOriginal_AsiakasQuote_1200px_1
InHuntin kautta varmistettiin laaja ja laadukas hakijajoukko
Uuden key account managerin rekrytointi herätti Smart Originalilla huolta: olisiko omilla resursseilla mahdollista tavoittaa riittävän laajasti ja laadukkaasti...
InCrest Oy - Strateginen kumppani, joka ymmärtää suomalaista yritystä ja arkea_plain4
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten Pk-yritysten kriisit eivät ratkea eri toimijoiden yksittäisillä toimenpiteillä. InHunt...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.