Inbound headhunting

Jaa somessa:

Inbound on sana, jota kuulee ja näkee tänä päivänä paljon puhuttaessa myynnistä. Siitä on tullut tietynlainen trendi –sana, jota jokainen myynnin parissa toimiva yrittää viljellä, vaikka konkreettinen osaaminen ja tietämys siitä olisikin hyvinkin vajavaista.

 

Perinteisen B2B myynnin / uusasiakashankinnan kaava on ollut kutakuinkin tämä: Kun soitetaan x määrä soittoja, saadaan niistä x määrä tapaamisia, joista päästään tekemään x määrä tarjouksia, jotka johtaa sitten x määrän kauppoja. Tämä siis toki hyvinkin yksinkertaistettuna. Perinteisessä mallissa tuhlataan todella paljon aikaa, kun ensiksi ladataan pitkät listat eri yrityksissä päättävissä asemissa olevien henkilöiden yhteystietoja ja hetkeä myöhemmin lähdetään luukuttamaan niitä systemaattisesti läpi. Aivotonta ja raskasta hommaa, joka toki tänäkin päivänä tuottaa edelleen tuloksia, jos asian hoitaa hyvin ja ammattimaisesti.

 

Kaikkien luurikammoisten pelastus onkin sitten ollut juuri tuo jo mainittu inbound. Inboundissa ajatus on se, että asiakas itse tekee aloitteen ja antaa selkeän signaalin, että voisi olla kiinnostunut ostamaan tai on jopa yritykseen suoraan yhteydessä. Vaikka inbound sanaa on vasta viime vuosina kunnolla alettu käyttää, on näitä yrityksiä aina ollut olemassa, jotka saavat suoria yhteydenottoja uusilta asiakkailta. Yrityksiä yhdisti se tekijä, että ne olivat niin tunnettuja, että heidän palveluja haluttiin ostaa. Näiden yrityksien myyjiä kutsuttiin leikkisästi toisella nimellä ”tilausten vastaanottajiksi”.

 

Kuitenkin teknologia, digitaalisuus ja ennen kaikkea ostokäyttäytymisen muutos ovat tuoneet aivan uudet mahdollisuudet erottautua käytännössä ihan mille tahansa yritykselle. Uuden tai tuntemattomankin yrityksen on mahdollista tehdä itsestään helposti löydettävä ja kiinnostava. Synnyttämällä luottamuksen voivat he saada potentiaalisia asiakkaita olemaan heihin suoraan yhteydessä.

 

Tämän kirjoituksen tavoite ei ole kuitenkaan tarkoitus käsitellä inboundia myynnin näkökulmasta vaan suorahaun eli headhuntauksen näkökulmasta. Koska ihan samalla tavalla kuin esim.  b2b myynnissä ollaan menty todella paljon eteenpäin ja monesti vähän naureskellaan niille, jotka sitä tekevät vielä tuon perinteisen ”luukuttamismallin” kautta. Samalla tavalla hymähtelemme niiden headhunting toimijoiden suuntaan, jotka vielä perustavat oman tekemisensä oman perinteisen verkoston varaan tai soittavat sokkona potentiaalisille kandidaateille esim. pelkän tittelin ja/tai nykyisen työantajan perusteella.

 

Kuten monesti olen kirjoittanut, tarvittiin aikanaan headhuntereita siihen, että heillä oli hyvät vuosien saatossa kertyneet verkostot, joiden avulla he löysivät asiakkaillensa henkilöt silloin, kun tarve oli. Ongelmia tässä mallissa oli kuitenkin useita. Ensinnäkin verkosto rajoittui headhunterin itse tuntemiinsa henkilöihin ja heidän verkostoihin. Myös prosessi oli hidas ja työläs, koska pelkästään potentiaalisten kandidaattien löytämiseen kului useita viikkoja.

 

Tänä päivänä asia ei ole ihan näin ja digitalisaation ansioista kaikki tieto on käytännössä kaikkien saatavilla. Hyvänä esimerkkinä on LinkedIn, josta löytyy jo yli miljoona suomalaista työhistorioineen ja osaamisalueineen. LinkedInin sekä muiden kanavien avulla headhuntereilla on aivan valtava määrä tietoa jo valmiiksi ja näin pystymme kohdistamaan katseemme nopeasti juuri oikeisiin henkilöihin.

 

Nämä kanavat ovat tuoneet mukanaan toisen ilmiön, jossa päästäänkin viimein kunnolla pureutumaan tähän termiin ”inbound headhunting”. Onko sellaista termiä oikeasti olemassa? En rehellisesti tiedä ja googlettamalla en ainakaan yhtään osumaa löytänyt. Sillä kuitenkin voidaan tarkoittaa esimerkiksi sitä, kun InHuntin profiilista tai joku headhuntereistamme esim. laittaa päivityksen LinkedIniin ja kertoo, että työstämme mielenkiintoista johtajahakua vahvassa kasvussa olevalle n. 30 henkilöä työllistävälle ohjelmistoyhtiölle Helsingissä. On uskomatonta nähdä, miten sana lähtee leviämään ja tavoittaa nopeasti sellaisia, jotka voisivat olla paikasta kiinnostuneita ja joita ei ehkä syystä tai toisesta tultaisi muuten kontaktoimaan.

 

InHuntin headhuntereiden verkostot sisältävät yli 100 000 henkilöä LinkedInissä. Kun postataan viesti, lähtee se leviämään ja tavoittaa siis nopeasti kymmeniä tuhansia henkilöitä. Ja silloin tällöin (itseasiassa aika usein) käy niin, että se osuu jonkun sellaisen silmään, joka ei juuri nyt ollut etsimässä uusia haasteita, mutta päättää olla yhteydessä, koska tehtävä vaikuttaa sen verran mielenkiintoiselta. Se, että muodostuuko tästä oikea kandi hakuun on monesta muuttujasta kiinni. Paljon riippuu myös siitä, miten puheluun vastataan. Onko toisessa päässä kiireinen / ylimielinen headhunter vai vastaako puheluun viimeisen päälle ammattilainen, joka ymmärtää, että jokainen puhelu on tärkeä ja yhtään hyvää kandia ei ole mahdollista menettää. Usein henkilöt, jotka soittavat ovat vasta tiedustelumoodissa ja näin ”En nyt kerkeä jutella, laita sun tiedot mun meiliin” tyyppiset vastaukset usein johtavat vain yhteen lopputulokseen.

 

On selvää, että digitalisaatio, teknologian kehitys sekä lisääntyvä avoimuus ovat selkeitä syitä sille, että ”Inbound headhunting” tulee jatkossa lisääntymään. Samalla on kuitenkin hyvä huomattaa, että se on ainoastaan tukitoimi ja sen varaan ei voida mitään laskea. Paras lopputulos yleisesti tulee edelleen siitä, kun headhunter -tiimimme yhdessä researchereiden kanssa etsii oikeat henkilöt käsiin, ottavat yhteyden ja lähtevät viemään prosessia eteenpäin.

 

Kirjoittanut,

 

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sijoitusjohtaja
Markkinointikonsultti, Vipu
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
COO (operatiivinen johtaja)
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Matkailu- ja ravintola-ala _InHuntGroup_plain
Matkailu- ja ravintola-ala kohti nousukautta
Matkailu- ja ravintola-ala (MaRa) on kärsinyt pandemiasta. Miten hyödyntää alan osaajat tulevaisuuden kasvussa? InHunt Groupin blogissa tarjoamme käytännön vinkkejä...
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuvassa 5 henkilöä ovat yhdessä toimistolla kokoustilassa.
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla
Kuntien yhtiöittämisellä pyritään kustannustehokuuteen ja palvelun laadun parantamiseen. Yhtiöittämiskehityksen jatkuessa kuntien tytär- ja osakkuusyhtiöiden...
Miten rekrytoida menestyksekkäästi kasvun aikana? Kuvassa henkilö pitää korkeammalla isoa punaista sateenvarjoaan kuin muut, joilla on musta sateenvarjo.
Onko yrityksesi valmis nousukauteen? - ota tämä huomioon rekrytoinnissa
EK:n lokakuun 2024 suhdannebarometrin mukaan Suomen talous on toipumassa syvästä suhdannekuopasta, tosin elpyminen etenee maltillisesti. Samalla henkilöstön...
Miten rekrytointitoimistot toimivat. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät.
Miten suorahakutoimistot toimivat?
Suorahakutoimistot toimivat välittäjinä yritysten ja huipputalenttien välillä, karsivat hakijat ja esittelevät parhaat ehdokkaat. Lue lisää>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.