Aikanaan headhuntereita käytettiin pääasiassa yrityksien johtotehtävien rekrytoinneissa, mutta tänä päivänä käytännössä kuka tahansa voi saada headhunterilta puhelun. Isosti tähän on vaikuttanut digitalisaatio, uudet palvelut ja erilaisten sosiaalisten medioiden valtava suosio. Enää ei tarvitse työntekijöiden tietoja metsästää, vaan usein ne on ihan kaikkien saatavilla johtuen siitä, että henkilöt ovat itse ne omasta tahdosta syöttäneet verkkoon ja erilaisiin sosiaalisiin medioihin kuten LinkedIn.
Sen lisäksi, että headhuntereita käytetään nykyään paljon ihan jokaisella tasolla olevien tehtävien täyttämiseen, ovat myös yritykset heränneet tähän ja tekevät itse paljon suorakontaktointia. Tähän myös on vaikuttanut se, että perinteisten työpaikkailmoitusten avulla alkaa olla todella vaikeaa saada riittävän hyviä hakemuksia ja näin yritykset ovat myös lähteneet itse proaktiivisesti etsimään uusia työntekijöitä.
Kun sitten soitto omalle kohdalle osuu, niin seuraavassa kerron lyhyesti, miten kannattaa toimia ihan jo sillä, että antaa itsestään parhaan mahdollisen kuvan. Myös jokainen varmasti haluaa varmistaa, että turhia huhuja nykyisen työpaikan käytävillä ei lähde turhaan liikkumaan.
Huomioi ympäristö ja tilanne
Asiansa osaava headhunter aloittaa yleensä hyvin selkeästi kertomalla, millä asialla soittaa. Mikäli hetki on sinulle huono, pyydä headhunteria odottamaan, siirry sivummalle tai pyydä soittamaan sovitun ajan päästä uudelleen. Kuulostaa perusasialta, mutta saattaa unohtua tilanteen ollessa uusi. Tässä hetkessä korostuu vanha kultainen perussääntö, ensivaikutelma syntyy jo kohtaamisen alussa.
Kuuntele rauhassa
Mikäli työtehtävän vaihto ei ole ajankohtaista, niin kuuntele silti headhunterin asia. Et häviä mitään, jos annat pari minuuttia aikaasi. Päinvastoin! Puhelu voi hyödyntää sinua saamaan päivitetyn tilannekuvan alasta ja ymmärrystä sen nykyisestä markkinatilanteesta.
Usein lähestyttävillä henkilöillä herää halu reflektoida omaa uraa, vaikka asia ei etenisi. Kontaktoidut henkilöt päätyvät mahdollisesti pohtimaan oman uransa lähitulevaisuutta ja silloin headhunterin tunteminen omassa verkostossa on iso plussa.
Pyydä lisätietoa
Headhunterilla on valmiina tiivistetty esitys siitä, mitä hän on tarjoamassa. Kysymällä kirjallista lisätietoa saat aikalisän omaan pohdintaan. Pyydä headhunteria palaamaan asiaan parin päivän kuluessa.
Mikäli saatu lisäinfo ei tällä kertaa vakuuta vaihtamaan työtehtäviä, on kohteliasta ilmoittaa headhunterille pohdinnan lopputulos. Käytä tilaisuus hyväksi ja kerro minkälaiset mahdollisuudet tulevaisuudessa kiinnostavat.
Verkostot tuovat aina uusia mahdollisuuksia. Vinkkaa ihmeessä headhunterille henkilö, joka voisi sopia tehtävään. Tämä kertoo sinusta tulevaisuuden hakijana pelkkää hyvää. ”Hyvä kiertää usein takaisin.”
Sovi aika seuraavalle keskustelulle
Mikäli tarjottu positio vaikuttaa kiinnostavalta ja haluaisit selvittää, sopisitko tehtävään, on parasta sopia seuraava aika – jatkokeskustelulle.
Ajankohta voi olla normaalin työajan ulkopuolella, jolloin voit rauhassa keskustella asiasta. Mielekkäintä on tavata kasvokkain, mutta aina se ei ole mahdollista. Tällöin ensitapaaminen voi tapahtua etänä.
Muista, että et suinkaan ole ainoa
Ensimmäistä kertaa headhunterin yhteydenoton saaneille saattaa käydä ajatuksellinen oletus, että valinta tehtävään on hänen omasta päätöksestään kiinni. Todellisuus on kuitenkin se, että yleensä asiansa osaavalla headhunterilla on alustavalla listalla useita kymmeniä henkilöitä, joita hän pyrkii haastattelemaan.
Puhelinsoitto on siis alku, josta on vielä suhteellisen pitkä matka siihen, että henkilö valitaan. Anna siksi itsestäsi paras mahdollinen kuva jo heti alussa ja kerro avoimesti toiveistasi sekä osaamisestasi. Tarkoitus on löytää molemminpuolinen sopivuus.