Aikanaan headhuntereita käytettiin pääasiassa yrityksien johtotehtävien rekrytoinneissa, mutta tänä päivänä käytännössä kuka tahansa voi saada headhunterilta puhelun. Isosti tähän on vaikuttanut digitalisaatio, uudet palvelut ja erilaisten sosiaalisten medioiden valtava suosio. Enää ei tarvitse työntekijöiden tietoja metsästää, vaan usein ne on ihan kaikkien saatavilla johtuen siitä, että henkilöt ovat itse ne omasta tahdosta syöttäneet verkkoon ja erilaisiin sosiaalisiin medioihin kuten LinkedIn.

Sen lisäksi, että headhuntereita käytetään nykyään paljon ihan jokaisella tasolla olevien tehtävien täyttämiseen, ovat myös yritykset heränneet tähän ja tekevät itse paljon suorakontaktointia. Tähän myös on vaikuttanut se, että perinteisten työpaikkailmoitusten avulla alkaa olla todella vaikeaa saada riittävän hyviä hakemuksia ja näin yritykset ovat myös lähteneet itse proaktiivisesti etsimään uusia työntekijöitä.

Kun sitten soitto omalle kohdalle osuu, niin seuraavassa kerron lyhyesti, miten kannattaa toimia ihan jo sillä, että antaa itsestään parhaan mahdollisen kuvan. Myös jokainen varmasti haluaa varmistaa, että turhia huhuja nykyisen työpaikan käytävillä ei lähde turhaan liikkumaan.

 

 

  1. Huomio ympäristö

Asiansa osaava headhunter aloittaa yleensä hyvin selkeästi kertomalla millä asialla liikkuu tiedostaen sen, että koskaan hän ei tiedä missä puhelimen toisessa päässä oleva henkilö sillä hetkellä on. Mikäli olet työpaikallasi, on hyvä pyytää headhunteria odottamaan hetken ja siirtyä sivummalle tai pyytää soittamaan muutaman minuutin päästä uudelleen.

 

  1. Kuuntele rauhassa

Ikinä ei tiedä mitä headhunterilla on tarjottavana ja vaikka juuri sillä hetkellä tuntuisi, että työpaikan vaihto ei ole todellakaan mielessä, niin ei siinä mitään häviä, jos pari minuuttia rauhassa kuuntelee. Useimmiten niillä henkilöillä keitä lähestymme ja lopulta päätyvät johonkin toiseen yritykseen, ei ollut mielessä työpaikan vaihtaminen ennen ensimmäistä keskusteluamme.

 

  1. Pyydä lisätietoa

Yleensä headhunterilla on valmiina pieni esitys siitä, mitä hän on tarjoamassa. Näin on hyvinkin fiksua kysyä vähän lisätietoa ja samalla ottaa pieni aikalisä ja pyytää headunteria vaikka palaamaan parin päivän päästä. Mikäli esim. s-postin välityksellä vastaanotetun infon jälkeen on sitä mieltä, että tämä ei ole nyt itseään varten, on varsin sopivaa ilmoittaa, että tämä ei nyt ehkä ihan omalle kohdalle osunut. Samalla toki voi käyttää tilaisuuden hyväksi ja kertoa minkälaiset mahdollisuudet sen sijaan saattaisi tulevaisuudessa kiinnostaa.

 

  1. Sovi aika seuraavalle keskustelulle

Mikäli tarjottu positio vaikuttaa kiinnostavalta on molemmin puolin fiksua sopia seuraava aika jatkokeskustelulle. Hyvin usein tämä on normaalin työajan ulkopuolella, jolloin henkilö voi rauhassa keskustella asiasta, kun hän ei ole enää esim. työpaikallaan. Tämä ei ole usein mikään ongelma ja yleensä headhunterit ovat tottuneet työskentelemään myös iltaisin.

 

  1. Muista, että et suinkaan ole ainoa

Varsinkin ensimmäistä kertaa headhuntatuille saattaa käydä sellainen ajatuksellinen virhe ja oletetaan, että asia on nyt hänestä pelkästään kiinni. Todellisuus on kuitenkin jotain muuta ja yleensä asiansa osaavalla headhunterilla on useita kymmeniä henkilöitä alustavalla listalla, joista hän pyrkii haastattelemaan pitkälle toistakymmentä. Eli puhelinsoitto on alku, josta on vielä suhteellisen pitkä matka siihen, että uusi työsopimus allekirjoitetaan.

 

 

Yleisesti suorahakuprosessin alkuvaiheessa headhunteri on ns. myyjän asemassa. Eli hänen tehtävä on lähestyä potentiaalisia henkilöitä ja herättää heidän kiinnostus. Pikku hiljaa kuitenkin asemat alkavat kääntyä ja jo ensimmäisessä tapaamisessa on kandin myös osoitettava, että hän olisi varteenotettava ehdokas avoinna olevaan tehtävään ts. myydä itseään. Silloin tällöin tapahtuu sitä, että kandi on vähän turhankin itsevarma ja jopa koppava ja näin saattaa sen takia joku mielenkiintoinen mahdollisuus mennä ohitse.

 

Tästä samaisesta asiasta ja paljon muustakin keskustelin viime viikolla Aamulehden toimittajan kanssa. Kirjoitus on maksumuurin takana, mutta luettavissa kahden viikon ilmaisella kokeilujaksolla, joka päättyy automaattisesti. Artikkeliin pääset tästä: https://www.aamulehti.fi/uutiset/headhunterit-kertovat-10-vinkkia-kuinka-tulet-huomatuksi-nain-vastaat-puheluun-joka-voi-muuttaa-tyourasi-suunnan-200943420

 

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.