Stig Hedberg tai tuttavallisemmin Stigu on toiminut InHunt Groupin Oulun aluejohtajana vuodesta 2014. Hän on näiden kohta lähes viiden vuoden aikana tehnyt arvokasta työtä Pohjois-Suomen alueella ja käynyt levittämässä suorahaun eli headhuntingin ilosanomaa paikallisten yritysten keskuudessa. Kiitos hänen, nykyään sadat yritykset ovat paremmin tietoisia, siitä miten uusia työntekijöitä voidaan metsästää ja, että on muitakin keinoja, kuin vain laittaa printti-ilmoitus avoinna olevasta tehtävästä Kalevaan ja toivoa parasta.

Sen lisäksi, että Stigu on erinomainen työssään ja yksi InHunt Groupin menestyksen tärkeistä palasista, on hänellä loistava taito tehdä postauksia sosiaaliseen mediaan, jotka saavuttavat kerta toisensa jälkeen numerot, joita on suurimman osan vaikea ymmärtää. Kerta toisensa jälkeen päivityksiä, jotka saavuttavat yli 100.000 näytön rajapyykin. Asia johon hyvin harva päivitys LinkedInissä tänä päivänä pystyy, kun jo muutaman kymmenen tuhannen näyttöä pidetään päivitykselle todella suurena.  

Viimeisin näistä päivityksistä oli Stigun viime viikolla omassa profiilissaan julkaisema kirjoitus, jossa käsiteltiin rekrytoinnin tärkeyttä yrityksen menestyksen ja kilpailukyvyn kannalta. Päivitys meni kokonaisuudessaan näin:

Kun hyvä ei riitä, vaan tarvitaan paras. Asiakasyrityksemme toimitusjohtaja katsoi minua neuvottelupöydän yli ja totesi: ”Meidän koko yritystoimintamme perustuu siihen, että meillä työskentelevät alan parhaat osaajat. Se on yhtä kuin meidän kilpailukyky.” Olimme keskustelemassa hänen avainhenkilönsä suorahausta ja ymmärsin hyvin mitä hän tarkoitti ja tiesin keinot, miten voimme häntä auttaa. Kovan luokan ammattilaiset ovat usein hyvissä työtehtävissä ja hyvissä yrityksissä, eivätkä välttämättä seuraa työpaikkailmoittelua, tai ole edes ajatelleet työpaikan vaihtoa. Meidän headhuntereiden tehtävänä on etsiä, löytää ja houkutella suorahakuprosessiin mukaan potentiaalisimmat alan ammattilaiset. Ja toki toimeksiantajan kunnossa oleva työnantajamielikuva edistää suorahakuprosessin onnistunutta maaliin viemistä. Mitkä asiat sinulla painavat vaakakupissa mahdollista työpaikan vaihtoa miettiessäsi? Mitä sinä odotat uudelta työnantajaltasi, tai mitkä asiat työnantajaehdokkaalla pitää olla kunnossa, jotta olisit valmis tarttumaan työtarjoukseen? Kommentoithan rohkeasti. Uskon ajatuksesi kiinnostavan sekä työnantajia että työpaikan vaihtoa pohtivia henkilöitä. (Kommentit ja Stigun päivityksen löydät tästä linkistä: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6496263005259464704)

Voisi kuvitella, että useissa yrityksissä ajatellaan edellä mainitulla tavalla ja suhtaudutaan rekrytointiin samalla vakavuudella. Kuitenkin voin kokemuksen syvällä rintaäänellä todeta, että näin ei ole ja liian usein rekrytoinnit eivät saa sitä painoarvoa, joka niille kuuluisi. Sen sijaan, että pyrittäisiin rekrytoimaan aina paras ja edistämään oman yrityksen kilpailukykyä, pyritäänkin rekrytoimaan vaan nopeasti joku, jotta päästään eteenpäin ja taas paneutumaan ”tärkeämpiin” asioihin.

On selvää, että näistä yrityksistä, joissa toimitaan tuolla tavalla, ei tule koskaan alansa parhaita ja suurin osa niistä tulee aina painimaan kannattavuutensa kanssa ja taistelemaan hengissä pysymisestä.

Kirjoittanut,

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.