Itsekin aikanaan oletin, että töitä haetaan varsinkin viikonloppuisin ja kun ollaan lomilla eli toisin sanoen silloin, kun ei olla töissä. Järkikin sen sanoo, koska kun ollaan töissä, niin ollaan töissä ja eihän silloin ole aikaa hakea töitä. Kuitenkin rekrytointialalle tultuani vuonna 2009, ymmärsin nopeasti, että asia ei olekaan näin ja itseasiassa se onkin täysin päinvastoin. Päivä jolloin eniten haetaan töitä on maanantai ja toiseksi eniten on tiistai. Viikonloppuisin ja lomilla töitä ei haeta, vaan aika keskitetään kaikkeen muuhun.

Viimevuosien aikana tämä on tullut yhä selvemmäksi sitä mukaa, kun on ollut koko ajan enemmän dataa käytössä. InHuntinkin sivuilta ja avoimet työpaikat osion kävijämääristä tämä on ollut helposti pääteltävissä jo vuosien ajan. Esimerkkinä, jos normaalina maanantaina avoimia työpaikkoja käy vilkuilemassa meidän sivuilla n. 2000 kävijää, niin lauantaina tai sunnuntaina vastaava lukema pyörii jossakin muutaman sadan kävijän paikkeilla.

Duunitori, joka on yksi suosituimmista avoimien työpaikkojen sivustoista, on myös samaa mieltä ja heidänkin mukaan työpaikkailmoituksia etsitään ja töitä haetaan selkeästi eniten alkuviikosta. Duunitorin sivustolla on viiden vuoden tarkasteluvälillä huomattavissa selkeä piikki maanantain sekä tiistain kohdalla.

Tästä syystä he myös lanseerasivat ”maanantaifiilis” -kampanjan ja lähtivät selvittämään syitä, miksi asia on näin ja minkälaisella fiiliksellä suomalaiset aloittavat työviikkonsa, miten ihmiset suhtautuvat työhönsä, uskalletaanko unelmia uudesta ja miettiä mahdollisuuksia?

Tulokset olivat selvät: maanantaifiilis on totta. 29.10.–4.11. toteutettuun kyselyyn vastasi kaikkiaan 3075 ihmistä, jotka edustavat laajalti eri paikkakuntia. Maanantaina kyselyn 831:stä vastaajasta peräti 57 prosenttia ilmoitti olevansa joko hyvin huonolla tai melko huonolla tuulella. Melko hyvällä tuulella oli 22 prosenttia vastaajista ja vain 20 prosenttia suhtautui maanantaihin erityisen innostuneesti.

Nuo vastausprosentit eivät yllätä ja ovatkin varmasti suurin syy siihen, miksi työpaikkasivustoille tulvii kävijöitä alkuviikosta. Isoa osaa työntekijöistä ei voisi siis vähempää kinnostaa oma työ ja näin työnantajan kustannuksella lähdetään etsimään uutta työpaikkaa. Mitä sitten lähemmäksi viikonloppua mennään nämä toimenpiteet alkavat vähentyä ja aletaan keskittyä elämän muihin tärkeisiin asioihin.

Kaikki voivat myös kysyä itseltään, kuinka tehokkaita ovat nämä työntekijät, jotka voivat huonosti ja viis veisaavat omasta työstä. Ja samalla miettiä miten tärkeää on rakentaa työpaikka, jossa työntekijät voivat hyvin ja tulevat hymyssä suin töihin, myös maanantaina.

Lähteet: https://duunitori.fi/tyoelama/maanantaifiilis-kampanja/

Kirjoittanut,

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.