Ulkomaan myyntitoimintojen rakentamisesta ja johtamisesta

Jaa somessa:

Tämä on ajankohtainen kysymys tuhansille suomalaisille yrityksille, jotka tälläkin hetkellä miettivät miten saisivat tuotteitaan kaupaksi myös muualla kuin Suomessa. Tässä muutamia asioita, jotka varmaankin mietityttävät erityisesti:

  • Miten saisimme kansainvälistä kauppaa verkossa ja miten järjestäisimme logistiikan, että olisimme kilpailukykyisiä hinnoiltamme
  • Pitäisikö meidän perustaa oma toimisto joihinkin maihin ja miten löydämme sinne henkilöstön sekä miten varmistamme, että toimisto saadaan nopeasti tuottavaksi
  • Pitäisikö solmia myyntiagenttisopimuksia tiettyihin maihin ja miten saadaan myyntiagentit sitoutumaan juuri meidän tuotteisiimme, etteivät ota niitä vain täydennyksiksi ”myyntisalkkuihinsa”
  • Pitäisikö palkata vientimyyjiä, jotka toimivat Suomesta käsin, vai paikallisia myyjiä tiettyihin maihin
  • Pitäisikö sittenkin toimia jälleenmyyjien kautta ja miten heitä ohjattaisiin tekemään hyvää tulosta
  • Mistähän saisi ilmaista tai edes edullista tukirahoitusta vientiin

Varmasti yrityksillä on paljon muutakin miettimistä vientipyrkimyksissään, mutta erityisesti nämä asiat ovat nousseet viime vuosina pinnalle pk-sektorin toimitusjohtajien kanssa käymissämme keskusteluissa. Suomeenhan on perustettu 2008 jälkeen yli 5 000 vientiyritystä, kuten kirjoitin edellisissä vientiartikkeleissani viime ja edellisellä viikolla. Suuri osa näistä yrityksistä ei oikein ole kuitenkaan lähtenyt lentoon ja aika monta kertaa juuri näitä yllä mainittuja asioita ei ole saatu ratkaistua onnistuneesti.

Olemme tehneet useita ”paikkohakuja”, kun yritykset ovat ensin yrittäneet itse etsiä vientimyyjiä ja epäonnistuneet valinnoissaan. Useimmiten syynä on ollut se, ettei ole osattu benchmarkata mistään, kannattaako myyjät valita Suomesta vai kohdemaista, palkata työntekijöiksi vai antaa toimeksiannot myyntiagenteille jne. Tässä osaamme kyllä auttaa, koska meillä on Suomessa viisi headhunteria, jotka ovat itse onnistuneet rakentamaan tosi menestyviä vientiorganisaatioita. He ovat opettaneet meille muille, mitä kaikkea täytyy huomioida ja viemme tätä viestiä mielellämme eteenpäin.

Onko sinun yritykselläsi pyrkimyksiä kasvattaa oleellisesti vientiä? Jos on niin soita minulle ja neuvon kuka meiltä voisi auttaa sinua. Myös ulkomailta, ei pelkästään täältä Suomesta käsin.

Kirjoittanut,

Kari Juutilainen

Toimitusjohtaja

InHunt Group Oy

+358 40 658 4242

kari.juutilainen(at)inhunt.fi

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
InHunt Group logo
CEO, Senior C-level Business Executive
Toiminnanjohtaja
Engagement Director, Public Sector, Nordcloud
Myyntijohtaja, Louhe Oy
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
Uusimmat

Blogista

Nopeasti muuttuva teknologia ja kiristyvät turvallisuusvaatimukset haastavat hallitukset _1200px_2
Haastattelussa hallitustyön ammattilainen Timo Lappi – moderni hallitus kehittyy ja kehittää
Haastattelussa hallitustyön ammattilainen Timo Lappi – moderni hallitus kehittyy ja kehittää.
InHuntBlog_Työnantajat rekrytoivat myös joulukuussa_plain
Työnantajat rekrytoivat myös joulukuussa – näin erotut joukosta
Unelmien työpaikan etsiminen voi tuntua loputtomalta prosessilta. Vaikka et aina voi itse päättää, milloin aloitat työnhaun, voit parantaa mahdollisuuksiasi...
Kiinteä korvaus vai “success fee” rekrytointikumppanille avainhenkilöitä haettaessa. Kuvassa henkilö punnitsee ajatuksia rekrytointia suunnitellessa.
Kiinteä korvaus vai “success fee” rekrytointikumppanille avainhenkilöitä haettaessa
Avainhenkilöiden rekrytointi on aikaa vievä ja haastava prosessi. Lue kolme syytä, miksi kiinteä palkkio voittaa success fee -palkkion.
InHuntBlog_Miten hyödyntää ehdokkaiden arviointia rekrytointiprosessin parantamiseksi_1200px_plain
Miten hyödyntää ehdokkaiden arviointia rekrytointiprosessin parantamiseksi
Miten löydät juuri oikean henkilön työtehtävään? Ehdokkaiden arvioinnin avulla voit tehdä perustellumpia rekrytointipäätöksiä. Lue lisää>>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.