Ulkomaan myyntitoimintojen rakentamisesta ja johtamisesta

Jaa somessa:

Tämä on ajankohtainen kysymys tuhansille suomalaisille yrityksille, jotka tälläkin hetkellä miettivät miten saisivat tuotteitaan kaupaksi myös muualla kuin Suomessa. Tässä muutamia asioita, jotka varmaankin mietityttävät erityisesti:

  • Miten saisimme kansainvälistä kauppaa verkossa ja miten järjestäisimme logistiikan, että olisimme kilpailukykyisiä hinnoiltamme
  • Pitäisikö meidän perustaa oma toimisto joihinkin maihin ja miten löydämme sinne henkilöstön sekä miten varmistamme, että toimisto saadaan nopeasti tuottavaksi
  • Pitäisikö solmia myyntiagenttisopimuksia tiettyihin maihin ja miten saadaan myyntiagentit sitoutumaan juuri meidän tuotteisiimme, etteivät ota niitä vain täydennyksiksi ”myyntisalkkuihinsa”
  • Pitäisikö palkata vientimyyjiä, jotka toimivat Suomesta käsin, vai paikallisia myyjiä tiettyihin maihin
  • Pitäisikö sittenkin toimia jälleenmyyjien kautta ja miten heitä ohjattaisiin tekemään hyvää tulosta
  • Mistähän saisi ilmaista tai edes edullista tukirahoitusta vientiin

Varmasti yrityksillä on paljon muutakin miettimistä vientipyrkimyksissään, mutta erityisesti nämä asiat ovat nousseet viime vuosina pinnalle pk-sektorin toimitusjohtajien kanssa käymissämme keskusteluissa. Suomeenhan on perustettu 2008 jälkeen yli 5 000 vientiyritystä, kuten kirjoitin edellisissä vientiartikkeleissani viime ja edellisellä viikolla. Suuri osa näistä yrityksistä ei oikein ole kuitenkaan lähtenyt lentoon ja aika monta kertaa juuri näitä yllä mainittuja asioita ei ole saatu ratkaistua onnistuneesti.

Olemme tehneet useita ”paikkohakuja”, kun yritykset ovat ensin yrittäneet itse etsiä vientimyyjiä ja epäonnistuneet valinnoissaan. Useimmiten syynä on ollut se, ettei ole osattu benchmarkata mistään, kannattaako myyjät valita Suomesta vai kohdemaista, palkata työntekijöiksi vai antaa toimeksiannot myyntiagenteille jne. Tässä osaamme kyllä auttaa, koska meillä on Suomessa viisi headhunteria, jotka ovat itse onnistuneet rakentamaan tosi menestyviä vientiorganisaatioita. He ovat opettaneet meille muille, mitä kaikkea täytyy huomioida ja viemme tätä viestiä mielellämme eteenpäin.

Onko sinun yritykselläsi pyrkimyksiä kasvattaa oleellisesti vientiä? Jos on niin soita minulle ja neuvon kuka meiltä voisi auttaa sinua. Myös ulkomailta, ei pelkästään täältä Suomesta käsin.

Kirjoittanut,

Kari Juutilainen

Toimitusjohtaja

InHunt Group Oy

+358 40 658 4242

kari.juutilainen(at)inhunt.fi

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Tuotantojohtaja - Finnforel, Varkaus
Treasury Lead - LähiTapiola Rahoitus Oy
CEO
Toiminnanjohtaja
Aluejohtaja
Uusimmat

Blogista

Kuvassa Kokkolan Orkesteriyhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja Tiina Isotalus.
Kun osaajia on vain harvoja, oikean löytäminen on taidetta – InHunt onnistui
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri etsi uutta intendenttiä harvinaisen vaativaan tehtävään, jossa tarvittiin sekä taiteellista ymmärrystä että organisaation johtamisen...
Kuvassa InHunt Groupin headhunttereita. Bannerkuva blogille: Osaajapula jarruttaa kasvua Pohjanmaalla – yritykset tarvitsevat ratkaisuja nyt
Osaajapula jarruttaa kasvua Pohjanmaalla – yritykset tarvitsevat ratkaisuja nyt
Pohjanmaalla osaajapula on kasvanut kriittiseksi kasvun esteeksi. Tuore tutkimus osoittaa, että jopa 75 % alueen yrityksistä kokee työvoiman saatavuuden rajoittavan...
BLOGIT (1200x630px) INHUNT - InCrest_Kun työmatkasta tuli arvov
Kun työmatkasta tuli arvovirta ja mitä siitä voi oppia
Kun arjen työmatka muuttuu arvovirraksi, se paljastaa yllättävän paljon myös työelämästä. Jokainen sujuva vaihe vie kohti tavoitetta – jokainen viive synnyttää...
Mies työskentelee kannettavalla tietokoneella ulkona, suunnittelee yrityksen kasvua ja tulevaa yrityskauppaa.
Yrityskauppa – strateginen prosessi, ei sattuma
Yrityskauppa on paljon enemmän kuin yksittäinen tapahtuma – se on strateginen prosessi, joka kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen ostajayhteydenottoja. Huolellinen...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

Tällä lomakkeella voit pyytää lisätietoja InHuntin palveluista yrityksille. Avoimet työpaikat sekä hakuohjeet löytyvät täältä.

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.