Ulkomaan myyntitoimintojen rakentamisesta ja johtamisesta

Jaa somessa:

Tämä on ajankohtainen kysymys tuhansille suomalaisille yrityksille, jotka tälläkin hetkellä miettivät miten saisivat tuotteitaan kaupaksi myös muualla kuin Suomessa. Tässä muutamia asioita, jotka varmaankin mietityttävät erityisesti:

  • Miten saisimme kansainvälistä kauppaa verkossa ja miten järjestäisimme logistiikan, että olisimme kilpailukykyisiä hinnoiltamme
  • Pitäisikö meidän perustaa oma toimisto joihinkin maihin ja miten löydämme sinne henkilöstön sekä miten varmistamme, että toimisto saadaan nopeasti tuottavaksi
  • Pitäisikö solmia myyntiagenttisopimuksia tiettyihin maihin ja miten saadaan myyntiagentit sitoutumaan juuri meidän tuotteisiimme, etteivät ota niitä vain täydennyksiksi ”myyntisalkkuihinsa”
  • Pitäisikö palkata vientimyyjiä, jotka toimivat Suomesta käsin, vai paikallisia myyjiä tiettyihin maihin
  • Pitäisikö sittenkin toimia jälleenmyyjien kautta ja miten heitä ohjattaisiin tekemään hyvää tulosta
  • Mistähän saisi ilmaista tai edes edullista tukirahoitusta vientiin

Varmasti yrityksillä on paljon muutakin miettimistä vientipyrkimyksissään, mutta erityisesti nämä asiat ovat nousseet viime vuosina pinnalle pk-sektorin toimitusjohtajien kanssa käymissämme keskusteluissa. Suomeenhan on perustettu 2008 jälkeen yli 5 000 vientiyritystä, kuten kirjoitin edellisissä vientiartikkeleissani viime ja edellisellä viikolla. Suuri osa näistä yrityksistä ei oikein ole kuitenkaan lähtenyt lentoon ja aika monta kertaa juuri näitä yllä mainittuja asioita ei ole saatu ratkaistua onnistuneesti.

Olemme tehneet useita ”paikkohakuja”, kun yritykset ovat ensin yrittäneet itse etsiä vientimyyjiä ja epäonnistuneet valinnoissaan. Useimmiten syynä on ollut se, ettei ole osattu benchmarkata mistään, kannattaako myyjät valita Suomesta vai kohdemaista, palkata työntekijöiksi vai antaa toimeksiannot myyntiagenteille jne. Tässä osaamme kyllä auttaa, koska meillä on Suomessa viisi headhunteria, jotka ovat itse onnistuneet rakentamaan tosi menestyviä vientiorganisaatioita. He ovat opettaneet meille muille, mitä kaikkea täytyy huomioida ja viemme tätä viestiä mielellämme eteenpäin.

Onko sinun yritykselläsi pyrkimyksiä kasvattaa oleellisesti vientiä? Jos on niin soita minulle ja neuvon kuka meiltä voisi auttaa sinua. Myös ulkomailta, ei pelkästään täältä Suomesta käsin.

Kirjoittanut,

Kari Juutilainen

Toimitusjohtaja

InHunt Group Oy

+358 40 658 4242

kari.juutilainen(at)inhunt.fi

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Head of Claims, Protector
Teknisk direktör
Näringslivsdirektör
Tekninen johtaja
Elinkeinojohtaja
Uusimmat

Blogista

Nainen tähyilee ikkunasta korkeassa toimistorakennuksessa.
Milloin yrityksen huono tulos on merkki toimitusjohtajan vaihdon tarpeesta? 
Toimitusjohtajan vaihdon tarpeellisuus on monisyinen kysymys, joka vaatii strategista, taloudellista ja inhimillistä harkintaa. Pelkkä huono tulos ei riitä syyksi.
Mies miettii toimistossa yhtälöitä.
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa?
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa? Strateginen epäselvyys kuulostaa houkuttelevalta. Se viittaa joustavuuteen, avoimiin vaihtoehtoihin...
InHuntGroup_SmartOriginal_AsiakasQuote_1200px_1
InHuntin kautta varmistettiin laaja ja laadukas hakijajoukko
Uuden key account managerin rekrytointi herätti Smart Originalilla huolta: olisiko omilla resursseilla mahdollista tavoittaa riittävän laajasti ja laadukkaasti...
InCrest Oy - Strateginen kumppani, joka ymmärtää suomalaista yritystä ja arkea_plain4
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten Pk-yritysten kriisit eivät ratkea eri toimijoiden yksittäisillä toimenpiteillä. InHunt...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.