Headhunting-projektissa mennään usein kandidaattien ehdoilla

Jaa somessa:

Headhunting- ja rekrytointiprojektit eroavat erittäin monella tavalla toisistaan. Jälkimmäisessä yleisesti ottaen ehdokkaat hakevat itse tehtävää, kun taas heahdunting eli suorahakuprojektissa potentiaalisia ehdokkaita lähestytään suorahakukonsultin eli ns. headhunterin toimesta.

Näin ollen on ymmärrettävää, että koko prosessikin kääntyy vähän päälaelleen ja roolit ovat hyvin erilaiset. Siinä missä perinteisessä rekrytointiprojektissa yleisesti rekrytointia tekevän yrityksen ajatellaan olevan määräävässä asemassa, niin headhunting-projektissa potentiaaliset ehdokkaat usein ovat ne, jotka sanelevat, miten edetään. Toki tänä päivänä, mikäli yritys ei osoita arvostusta tai kiinnostusta hakijoita kohtaan ihan perinteisessäkin rekrytointiprojektissa, on varmaa, että ne parhaat hakijat kyllä löytyvät jonkun muun yrityksen palkkalistoilta.

Kuitenkin headhunting-projektissa nämä roolit ovat todellakin ihan päinvastaiset ja headhunter joutuu yleensä myymään aluksi erittäin hyvin yrityksen sekä tehtävän potentiaaliselle ehdokkaalle, jotta saadaan kiinnostus herätettyä. Syykin tähän on selvä. Potentiaalisilla ehdokkailla, joita headhunter lähestyy ei yleisesti ole mikään tarve vaihtaa työpaikkaa. Kuitenkin erilaiset tutkimukset osoittavat, että jopa 70% työelämässä olevista ovat ainakin avoimia kuuntelemaan, mitä jollakin saattaisi olla heitä varten tarjolla.

Suorahakuprojektissa tämä edellä mainittu roolitus pysyy aika lailla loppuun asti. Yleisesti pyrimme siihen, että esittelemme asiakkaalle 4-5 sellaista ehdokasta, joista kuka tahansa pystyisi aloittaa tehtävässä. Heidän osaamisensa on tarkistettu meidän toimestamme, olemme keskustelleet heistä jokaisen kanssa jo useita kertoja ja ovat he aidosti kiinnostuneita tapaamaan asiakasyrityksemme edustajat ja keskustelemaan mahdollisesta uudesta haasteesta.

Kuitenkin ns. loppuhaastatteluissakaan ei saisi unohtaa sitä tosiasiaa, että yleensä yhdenkään ehdokkaan ei välttämättä ole ns. pakko vaihtaa työpaikkaa. Tämä on asia, jonka aina nostan esiin ja käyn läpi asiakkaan kanssa. Sen sijaan, että ehdokkaalle esitetään kysymyksiä jatkuvalla syötöllä, pitäisi pyrkiä rakentamaan hyvä keskustelu. Tarkoitus on selvittää, voisiko yritys olla sopiva paikka ehdokkaalle ja voisiko ehdokas olla juuri se henkilö, jota yritys on hakemassa. Ehdokkaan osaaminen ja sopivuus tehtävään, kun on jo selvitetty meidän toimesta ja nyt olisi enää tärkeä katsoa, miten esim. kemiat kohtaavat.

Toki sekin täytyy vielä tähän loppuun sanoa, että välillä tulee vastaan ehdokkaita, jotka tietävät pelin hengen, mutta toimivat tavalla, joka saa palkkaavan yrityksen valitsemaan jonkun toisen ehdokkaan. Olemalla vähän turhankin itsevarma ja tietoinen omasta tilanteesta ja tuomalla sen esiin vähän turhankin monta kertaa, ei ole myöskään aina eduksi. Se saattaa johtaa siihen, että joku hyvä mahdollisuus menee ohitse. Näin ollen on ehdokkaiden myös hyvä muistaa osoittaa kiinnostusta yritystä ja tehtävää kohtaan, mitä edemmäksi projektia mennään.

Kirjoittanut,

Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Toimitusjohtaja
Förvaltningsdirektör
Hallintojohtaja
Toimitusjohtaja
Head of Claims, Protector
Uusimmat

Blogista

InHuntWorld_iStock_ 904041428
Tehtävän profilointi Suomessa ja Ruotsissa – miksi onnistuminen edellyttää paikallista asiantuntemusta?
Suomi ja Ruotsi ovat toistensa luontaisimmat kasvumarkkinat, mutta rekrytointikulttuurit eroavat yllättävän paljon. Tässä artikkelissa vertailemme, miten tehtävän...
Kuvassa kaksi henkilöä pitävät kiinni kompassista.
Yhteinen suunta, joka muuttaa strategian teoiksi
Moni pk-yrityksen johtaja tunnistaa Marttilan Metallin tarinan: strategia laadittiin, mutta arki ei muuttunut. Syy ei ollut huono suunnitelma, vaan yhteisen...
InHuntGroup_DEN_Finland_AsiakasQuote_1200px_2
Yhä useammin InHunt
Ulkoistettu rekrytointi säästää aikaa ja tuo parempia tuloksia. DEN Finland kertoo, miksi InHunt on heidän luottokumppaninsa.
Kuvassa iloinen tiimi juhlii hyvin onnistunutta strategiaa. Istuvat kokoustilassa.
Strategia, joka tuottaa vaikuttavia tuloksia
Strategia, joka tuottaa tuloksia, ei jää paperille. Se ohjaa päätöksiä, yhdistää ihmiset ja datan sekä elää arjessa muuttuvan maailman mukana.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.