Hyvän LinkedIn-profiilin 14 elementtiä
Tänä päivänä LinkedInistä löytyy yli 875 miljoonaa ammattilaista. Suomalaisiakin siellä on jo 1,5 miljoona ja määrä kasvaa tasaisesti. Seuraavassa käydään läpi mistä asioista muodostuu hyvä LinkedIn-profiili.
Hyvä profiilikuva
Profiilikuva on yksi ensimmäisistä asioista, johon lähes aina kiinnitetään huomiota ja näin olisi tärkeää, että se on laadukas, ammattimainen ja tarpeeksi läheltä otettu, jotta kasvosi erottuvat. Mielellään käytä myös suhteellisen tuoretta kuvaa, eikä esimerkiksi kuvaa kymmenen vuoden takaa. Aina vähän outo tilanne, kun joutuu kysymään itseltään, että voiko kyseessä olla sama henkilö, ennen kuin lähettää kontaktipyynnön henkilölle, jonka juuri tapasi viime viikolla järjestetyssä yritystapahtumassa.
Hyvä kansikuva
Cover photo eli kansikuva on myös osa hyvää profiilia. On hyvä miettiä, että mitä haluaa itsestään viestiä verkostolle ja näin sen mukaan valita oman profiilin kansikuva. Kansikuvalla voi olla iso merkitys siihen, minkälainen ensivaikutelma sinusta syntyy, kun joku vierailee profiilissasi.
Pääotsikko
Profiilisi pääotsikko näkyy monessa paikassa ja kannattaa miettiä tarkkaan mitä siihen laittaa. Sillä on myös iso painoarvo LinkedInin -hakukoneen algoritmissä. Pääotsikkoon voi käyttää maksimissaan 120 merkkiä ja suosittelen käyttämään ne kaikki. Hyvä toimiva tapa on esimerkiksi listata avainsanoja, jotka kuvaavat tämän hetken tehtävääsi, osaamistasi, koulutustasi ja kokemustasi parhaiten.
Asuinpaikka, sijainti
Asuinpaikka kannattaa olla määriteltynä omassa LinkedIn -profiilissa jo ihan pelkästään sen
takia, että se on yksi erittäin usein käytetyistä filttereistä, kun etsitään uusia osaajia johonkin tehtävään.
Näin vältyt myös turhilta työtarjouksilta, jotka ovat sinulle maantieteellisesti mahdottomia.
Tiivistelmä (summary)
Oman profiilin tiivistelmä on yksi tärkeimmistä asioista ja siihen kannattaa ihan tosissaan paneutua. Yritä miettiä, miten tuot itseäsi esiin, jotta lukijan kiinnostus herää. Jos olet kiinnostunut saamaan yhteydenottoja, niin ei ole yhtään huono ajatus sisällyttää omat yhteystiedot (esim. sähköposti) myös tiivistelmän loppuun. Kannattaa myös varmistaa, että tiivistelmästä löytyy avainsanoja, joilla haluat esim. headhunterin sinut löytävän.
Työkokemus (job experience)
Työkokemuskappale profiilissa on erittäin tärkeää hyvän profiilin ja oman löydettävyyden kannalta. Pyri myös kertomaan mitä olet tehnyt sekä saanut tehtävissä aikaiseksi. Eli älä vain listaa työtehtäviäsi, vaan kerro tiivistetysti konkreettisin esimerkein myös tärkeimmistä saavutuksistasi. Näin annat lukijalle jo huomattavasti enemmän tietoa itsestäsi ja teet itsestäsi kiinnostavan.
Koulutus (education)
Koulutus kappale on siinä mielessä tärkeä, että usein heahdunterit käyttävät sitä yhtenä filtterinä, kun hakevat LinkedInistä potentiaalisia henkilöitä avoinna oleviin tehtäviin. Usein avoimessa tehtävässä on tietty koulutustasovaatimus, joten tutkinnot kannattaa listata ja pitää ne ajan tasalla.
Taidot (skills & endorsements)
Skills -osiolla on merkitystä, koska sillä on helppo näyttää ulospäin mitä osaa ja missä on hyvä. Myös headhunterit yleensä käyttävät näytä skills -osiosta löytyviä taitoja filttereinä, kun etsivät potentiaalisia henkilöitä. Listan kärkeen kannattaa vain laittaa ne, joissa oikeasti on itse parhaimmillaan.
Listan järjestystä voi myös ajan kuluessa muuttaa aina tarpeen mukaan.
Suositukset (recommendations)
Suositusten merkitys on iso ja näin ehdottomasti kannattaa pyrkiä siihen, että niitä löytyy myös omasta profiilista. Ihmiset luottavat toisten sanaan, mikäli profiilistasi löytyy positiivisia kommentteja muilta henkilöiltä, tekee se sinusta ilman muuta kiinnostavamman muiden silmissä
Kielet
Kielet ja niiden taitotaso hyvä olla ajan tasalla omassa profiilissa, koska monissa tehtävissä vaaditaan ainakin jonkunlaista englannin kielen taitoa. Tämä on myös headhuntereiden keskuudessa hyvin käytetty filtteri.
Verkoston koko
Verkoston koko on tärkeä varsinkin oman löydettävyyden kannalta. Myös sosiaalisten verkostojen koolla alkaa olla merkitystä monessa tehtävässä ja laaja verkosto nähdään yleensä positiivisena asiana. Näin ollen ole aktiivinen ja kasvata omaa verkostoasi jatkuvasti.
Aktiivisuus
Yhä useammin myös omalla aktiivisuudella alkaa olla merkitystä, silloin kun joku kiinnostuu profiilistasi ja päättää alkaa tutkia sitä vähän syvemmin. Headhunterin näkökulmasta on välillä todella mielenkiintoista käydä katsomassa, minkälaisia postauksia henkilö on tehnyt tai mihin asioihin hän ottanut kantaa viime aikoina.
Oman profiilin URL
Oman profiilin URL:n pystyy helposti vaihtamaan (Kun olet omassa profiilissasi, kohta ”edit public profile & URL”) haluamakseen ja näin näyttää se huomattavasti ammattimaisemmalta, kun sen vaikka liittää johonkin dokumenttiin, käyntikorttiin tai sähköpostin allekirjoitukseen.
Avoin uusille mahdollisuuksille
LinkedInissä on mahdollista ilmoittaa rekrytoijille ja headhuntereille olevansa kiinnostunut uusista haasteista. Se löytyy nykyään omasta profiilistasi ja kohdasta ”add profile section”. Kytkemällä sen päälle pystyy mm. kertomaan minkälaisista tehtävistä olisit kiinnostunut, millä tavalla ja missä. Kun kytkee tuon ominaisuuden päälle, on sillä tutkitusti erittäin positiivinen vaikutus yhteydenottojen määrään. Sieltä voit myös valita, että näkyykö valinta vain rekrytoijille ja headhuntereille vai ihan kaikille. Jos olet esimerkiksi vakituisessa työsuhteessa, mutta avoin uusille mahdollisuuksille, niin silloin kannattaa varmasti miettiä, kenelle haluaa sen näkyvän.
InHunt Group