Tänä päivänä LinkedInistä löytyy yli 660 miljoonaa ammattilaista. Suomalaisiakin siellä on jo reilusti yli miljoona ja määrä kasvaa tasaisesti. Seuraavassa käyn läpi, mihin kannattaa kiinnittää huomiota omassa profiilissa ts. mistä asioista muodostuu hyvä LinkedIn-profiili:

Hyvä kuva

Profiilikuva on yksi ensimmäisistä asioista, johon lähes aina kiinnitetään huomiota ja näin olisi tärkeää, että se on laadukas, ammattimainen ja tarpeeksi läheltä otettu, jotta kasvosi erottuvat. Mielellään käytä myös suhteellisen tuoretta kuvaa, eikä esimerkiksi kuvaa kymmenen vuoden takaa. Aina vähän outo tilanne, kun joutuu kysymään itseltään, että voiko kyseessä olla sama henkilö, ennen kuin lähettää kontaktipyynnön henkilölle, jonka juuri tapasi viime viikolla järjestetyssä yritystapahtumassa. Kuvassa oleva henkilö, kun muistuttaa kyllä ko. henkilöä, mutta noin kymmenen vuotta nuorempana. 

Hyvä cover photo

Cover photo eli kansikuva on myös osa hyvää profiilia. Mielellään business henkinen eikä esimerkiksi kuva jostain paratiisista. On hyvä miettiä, että mitä haluaa itsestään viestiä verkostolle ja näin sen mukaan valita oman profiilin kansikuva. Kansikuvalla voi olla iso merkitys siihen, minkälainen ensivaikutelma sinusta syntyy, kun joku vierailee profiilissasi.

Pääotsikko

Profiilisi pääotsikko näkyy monessa paikassa ja kannattaa miettiä tarkkaan mitä siihen laittaa. Sillä on myös iso painoarvo LinkedInin -hakukoneen algoritmissä. Pääotsikkoon voi käyttää maksimissaan 120 merkkiä ja suosittelen käyttämään ne kaikki. Hyvä toimiva tapa on esimerkiksi listata avainsanoja, jotka kuvaavat tämän hetken tehtävääsi, osaamistasi, koulutustasi ja kokemustasi parhaiten. Omassani on esimerkiksi tällä hetkellä näin:

Director of Global Headhunting Network | Digital Business Expert | CDO | Entrepreneur | Master’s degree | Madrid | Spain

Asuinpaikka, sijainti

Asuinpaikka kannattaa olla määriteltynä omassa LinkedIn -profiilissa jo ihan pelkästään sen takia, että se on yksi erittäin usein käytetyistä filttereistä, kun etsitään uusia osaajia johonkin tehtävään.

Tiivistelmä (summary)

Oman profiilin tiivistelmä on yksi tärkeimmistä asioista ja siihen kannattaa ihan tosissaan paneutua. Yritä miettiä, miten tuot itseäsi esiin, jotta lukijan kiinnostus herää. Jos olet kiinnostunut saamaan yhteydenottoja, niin ei ole yhtään huono ajatus sisällyttää omat yhteystiedot (esim. sähköposti) myös tiivistelmän loppuun. Kannattaa myös varmistaa, että tiivistelmästä löytyy ns. avainsanoja, joilla haluat esim. headhunterin sinut löytävän.

Työkokemus (job experience)

Työkokemuskappale profiilissa on erittäin tärkeää hyvän profiilin ja oman löydettävyyden kannalta. Pyri myös kertomaan mitä olet tehnyt sekä saanut tehtävissä aikaiseksi. Eli älä vain listaa työtehtäviäsi, vaan kerro konkreettisin esimerkein myös tärkeimmistä saavutuksistasi. Näin annat lukijalle jo huomattavasti enemmän tietoa itsestäsi ja teet itsestäsi kiinnostavan.

Koulutus (education)

Koulutus kappale on siinä mielessä tärkeä, että usein heahdunterit käyttävät sitä yhtenä filtterinä, kun hakevat LinkedInistä potentiaalisia henkilöitä avoinna oleviin positioihin.

Taidot (skills & endorsements)

Skills -osiolla on merkitystä, koska sillä on helppo näyttää ulospäin mitä osaa ja missä on hyvä. Myös headhunterit yleensä käyttävät näytä skills -osiosta löytyviä taitoja filttereinä, kun etsivät potentiaalisia henkilöitä. Listan kärkeen kannattaa laittaa ne, joissa oikeasti on itse parhaimmillaan, koska ne ovat myös ne, joita käydään klikkailemassa eniten. Listan järjestystä voi myös ajan kuluessa muuttaa aina tarpeen mukaan.

Kirjalliset suositukset (recommendations)

Kirjallisten suositusten merkitys on iso ja näin ehdottomasti kannattaa pyrkiä siihen, että niitä löytyy myös omasta profiilista. Ihmiset luottavat toisten sanaan, vaikka eivät heitä tuntisi ja näin kun profiilistasi löytyy positiivisia kommentteja muilta henkilöiltä, tekee se sinusta ilman muuta kiinnostavamman muiden silmissä.

Kielet

Kielet on myös erittäin hyvä olla ajan tasalla omassa profiilissa, koska monissa tehtävissä vaaditaan ainakin jonkunlaista englannin kielen taitoa. Tämä on myös headhuntereiden keskuudessa hyvin käytetty filtteri.

Verkoston koko

Verkoston koko on tärkeä varsinkin oman löydettävyyden kannalta. Myös sosiaalisten verkostojen koolla alkaa olla merkitystä monessa tehtävässä ja laaja verkosto nähdään yleensä positiivisena asiana. Näin ollen ole aktiivinen ja kasvata omaa verkostoasi jatkuvasti.

Aktiivisuus

Yhä useammin myös omalla aktiivisuudella alkaa olla merkitystä, silloin kun joku kiinnostuu profiilistasi ja päättää alkaa tutkia sitä vähän syvemmin. Headhunterin näkökulmasta on välillä todella mielenkiintoista käydä katsomassa, minkälaisia postauksia henkilö on tehnyt tai mihin asioihin hän ottanut kantaa viime aikoina.

Oman profiilin URL

Oman profiilin URL:n pystyy helposti vaihtamaan (Kun olet omassa profiilissasi, kohta ”edit public profile & URL”) haluamakseen ja näin näyttää se huomattavasti ammattimaisemmalta, kun sen vaikka liittää johonkin dokumenttiin, käyntikorttiin tai sähköpostin allekirjoitukseen. Omani on: https://www.linkedin.com/in/teemuruuska/ ja jos et ole omaasi muuttanut, niin on siinä todennäköisesti tällä hetkellä nimesi sekä pitkä numerosarja perässä.

Avoin uusille mahdollisuuksille

LinkedInissä on mahdollista ilmoittaa rekrytoijille ja headhuntereille olevansa kiinnostunut uusista haasteista. Se löytyy nykyään omasta profiilistasi ja kohdasta ”add profile section”.  Kytkemällä sen päälle pystyy mm. kertomaan minkälaisista tehtävistä olisit kiinnostunut, millä tavalla ja missä.

Kun kytkee tuon ominaisuuden päälle, on sillä tutkitusti erittäin positiivinen vaikutus yhteydenottojen määrään. Sieltä voit myös valita, että näkyykö valinta vain rekrytoijille ja headhuntereille vai ihan kaikille. Jos olet esimerkiksi vakituisessa työsuhteessa, mutta avoin uusille mahdollisuuksille, niin silloin kannattaa varmasti miettiä, kenelle haluaa sen näkyvän.

Kirjoittanut,

Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.