Olet kuullut tarinoita siitä, kuinka tuttuun tai tutun tuttuun oli headhunteri yhteydessä ja tarjosi loistavaa paikkaa ja steppiä uralle jossakin toisessa yrityksessä. Samalla jäit ehkä pohtimaan, miten omaa näkyvyyttä voisi parantaa headhuntereiden silmissä, jotta ne osaisivat olla sinuun yhteydessä sopivan paikan tullessa hakuun. Olet kuitenkin siinä tilanteessa, että et voi lähteä pitämään hirveän kovaa ääntä siitä, että uudet haasteet kiinnostavat.
Seuraavassa vinkit siihen, miten teet itsestäsi löydettävän ts. miten saatat tulla headhuntatuksi:
LinkedIn profiili huipputasolle
Enää ei varmasti tule kenellekään yllätyksenä, että LinkedIn on suorahakuyhtiöiden päätyökalu erittäin monissa suorahakuprojekteissa. Usein sanonkin, että potentiaalisten ehdokkaiden löytäminen ei ole enää mikään juttu vaan se, että osaa löytää ja kaivaa esiin ne sopivimmat / parhaimmat henkilöt ja saa ne kiinnostumaan avoinna olevasta tehtävästä. Tässä on huikea ero headhuntereiden välillä. Siinä missä toinen ei saa oikein ketään kiinnostumaan ja esittelee asiakkaalle viisi ensimmäistä vähän sinne päin olevaa ehdokasta, etsii toinen headhunter alan kovimmat tekijät ja käyttää heihin todella paljon aikaa, jotta saa kiinnostuksen herätettyä.
Näin ollen, jotta sinulla on paremmat mahdollisuudet saada headhunterilta yhteydenotto, on sinun hyvä trimmata LinkedIn -profiilisi huipputasolle. Tässä yksi kirjoitukseni aiheesta, jossa käyn LinkedIn -profiilin tärkeimmät kohdat läpi: https://inhunt.fi/2020/02/hyvan-linkedin-profiilin-14-elementtia/
Lähde seuraamaan headhunting-yrityksiä LinkedInissä
Kannattaa lähteä seuraamaan suomalaisia suorahakuyrityksiä LinkedInissä. Esim. suorahakuyritykset.fi osoitteessa löydät suhteellisen nopeasti eri suorahakuyritykset Suomessa. Tosin läheskään kaikilla firmoilla ei ole Suomeen keskittynyttä LinkedIn-profiilia.
InHuntilla on ja sen löydät tästä: https://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy/
Verkostoidu headhuntereiden kanssa
Sen jälkeen, kun olet lähtenyt seuraamaan suorahakuyrityksiä LinkedInissä on sinun erittäin helppo löytää yrityksen profiilin kautta headhunterit, jotka työskentelevät ko. yrityksessä ja verkostoitua näiden kanssa. Yleensä headhunterit hyväksyvät aika isolla prosentilla verkostoitumiskutsut vaikka he eivät henkilöä tuntisi entuudestaan. Tämä ihan siitä syystä, että mitä isompi verkosto headhunterilla on LinkedInissä, aina parempi.
Selvitä suorahakuyritysten toimintatapa
Käytännössä jokaisella suorahakuyrityksellä on oma hakijatietokanta, jota ne aina hyödyntävät myös jokaisessa haussa. Näin kannattaa ottaa selvää ihan netin kautta tai sitten lähestymällä suorahakuyrityksiä ja kysymällä, mikä heidän toimintatapansa on.
InHuntin osaajatietokantaan pystyt jättämään tietosi tästä: https://inhunt.fi/inhunt_jobs/avoin-hakemus/
Tee itsesi näkyväksi
Kun olet kaiken tuon tehnyt. niin on myös fiksua alkaa pitää ääntä ja tehdä itsensä näkyväksi. Helpoiten se tapahtuu tykkäämällä, kommentoimalla ja jakamalla omia ideoita ja ajatuksia esim. juuri LinkedInissä.
Kannattaa myös panostaa kokonaisvaltaisesti oman henkilö- ja onlinebrändin kehittämiseen. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle ja yleensä ensimmäisiä asioita, joita kehotan tekemään, on tehdä Googlessa haku omalla nimellä ja katsoa mitä tulee vastaan ja miettiä, minkälaisen kuvan sinulle tuntematon henkilö saa sinusta. Lakikaan ei ole tässä kohtaa ihan yksiselitteinen ja se ei varsinaisesti kiellä ketään ja varsinkaan headhunteria tekemään tuota hakua siinä vaiheessa, kun hän miettii, ollako yhteydessä vai ei. Eli parempi on katsoa itse mitä siellä tulee vastaan ja sen jälkeen lähteä tekemään itse muutoksia ja parannuksia.