Miten tulla headhuntatuksi?

Jaa somessa:

Olet kuullut tarinoita siitä, kuinka tuttuun tai tutun tuttuun oli headhunteri yhteydessä ja tarjosi loistavaa paikkaa ja steppiä uralle jossakin toisessa yrityksessä. Samalla jäit ehkä pohtimaan, miten omaa näkyvyyttä voisi parantaa headhuntereiden silmissä, jotta ne osaisivat olla sinuun yhteydessä sopivan paikan tullessa hakuun. Olet kuitenkin siinä tilanteessa, että et voi lähteä pitämään hirveän kovaa ääntä siitä, että uudet haasteet kiinnostavat.

Seuraavassa vinkit siihen, miten teet itsestäsi löydettävän ts. miten saatat tulla headhuntatuksi:

LinkedIn profiili huipputasolle

Enää ei varmasti tule kenellekään yllätyksenä, että LinkedIn on suorahakuyhtiöiden päätyökalu erittäin monissa suorahakuprojekteissa. Usein sanonkin, että potentiaalisten ehdokkaiden löytäminen ei ole enää mikään juttu vaan se, että osaa löytää ja kaivaa esiin ne sopivimmat / parhaimmat henkilöt ja saa ne kiinnostumaan avoinna olevasta tehtävästä. Tässä on huikea ero headhuntereiden välillä. Siinä missä toinen ei saa oikein ketään kiinnostumaan ja esittelee asiakkaalle viisi ensimmäistä vähän sinne päin olevaa ehdokasta, etsii toinen headhunter alan kovimmat tekijät ja käyttää heihin todella paljon aikaa, jotta saa kiinnostuksen herätettyä.

Näin ollen, jotta sinulla on paremmat mahdollisuudet saada headhunterilta yhteydenotto, on sinun hyvä trimmata LinkedIn -profiilisi huipputasolle. Tässä yksi kirjoitukseni aiheesta, jossa käyn LinkedIn -profiilin tärkeimmät kohdat läpi: https://inhunt.fi/2020/02/hyvan-linkedin-profiilin-14-elementtia/

Lähde seuraamaan headhunting-yrityksiä LinkedInissä

Kannattaa lähteä seuraamaan suomalaisia suorahakuyrityksiä LinkedInissä. Esim. suorahakuyritykset.fi osoitteessa löydät suhteellisen nopeasti eri suorahakuyritykset Suomessa. Tosin läheskään kaikilla firmoilla ei ole Suomeen keskittynyttä LinkedIn-profiilia.

InHuntilla on ja sen löydät tästä: https://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy/

Verkostoidu headhuntereiden kanssa

Sen jälkeen, kun olet lähtenyt seuraamaan suorahakuyrityksiä LinkedInissä on sinun erittäin helppo löytää yrityksen profiilin kautta headhunterit, jotka työskentelevät ko. yrityksessä ja verkostoitua näiden kanssa. Yleensä headhunterit hyväksyvät aika isolla prosentilla verkostoitumiskutsut vaikka he eivät henkilöä tuntisi entuudestaan. Tämä ihan siitä syystä, että mitä isompi verkosto headhunterilla on LinkedInissä, aina parempi.

Selvitä suorahakuyritysten toimintatapa

Käytännössä jokaisella suorahakuyrityksellä on oma hakijatietokanta, jota ne aina hyödyntävät myös jokaisessa haussa. Näin kannattaa ottaa selvää ihan netin kautta tai sitten lähestymällä suorahakuyrityksiä ja kysymällä, mikä heidän toimintatapansa on.

InHuntin osaajatietokantaan pystyt jättämään tietosi tästä: https://inhunt.fi/inhunt_jobs/avoin-hakemus/

Tee itsesi näkyväksi

Kun olet kaiken tuon tehnyt. niin on myös fiksua alkaa pitää ääntä ja tehdä itsensä näkyväksi. Helpoiten se tapahtuu tykkäämällä, kommentoimalla ja jakamalla omia ideoita ja ajatuksia esim. juuri LinkedInissä.

Kannattaa myös panostaa kokonaisvaltaisesti oman henkilö- ja onlinebrändin kehittämiseen. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle ja yleensä ensimmäisiä asioita, joita kehotan tekemään, on tehdä Googlessa haku omalla nimellä ja katsoa mitä tulee vastaan ja miettiä, minkälaisen kuvan sinulle tuntematon henkilö saa sinusta. Lakikaan ei ole tässä kohtaa ihan yksiselitteinen ja se ei varsinaisesti kiellä ketään ja varsinkaan headhunteria tekemään tuota hakua siinä vaiheessa, kun hän miettii, ollako yhteydessä vai ei. Eli parempi on katsoa itse mitä siellä tulee vastaan ja sen jälkeen lähteä tekemään itse muutoksia ja parannuksia.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Aluejohtaja
CEO, Trumo Finance
Museonjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
Uusimmat

Blogista

InCrest_siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä_plain_1
Siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä
Monessa yrityksessä myynti, markkinointi ja viestintä ovat kasvaneet erilleen – vaikka niiden pitäisi vetää samaa köyttä. Kasvu ei aina vaadi lisää resursseja,...
Tarja Ilvonen ja Mia Mantsinen (oikealla) InHunt Groupin Hallitushakujen valmennuksen tilaisuudessa syyskuussa 2025.
Hallitustyö kasvaa yrityksen mukana – Mantsisen opit perheyhtiön hallitusmatkalta
InHuntin Hallitushakujen valmennuksessa syyskuussa vieraili Mantsinen Groupin pääomistaja ja toimitusjohtaja Mia Mantsinen. Hän jakoi oivaltavan puheenvuoron...
Johtotiimi seuraa reaaliaikaista kasvukäyrää, joka kuvaa asiakaskeskeisen strategian ja yhteisen rytmin vaikutusta tuloksiin.
Asiakaskeskeisyys ei ole tunne – se on strateginen rakenne
Yritykset, jotka pitävät päätöksenteon ja asiakkaan todellisuuden samassa ajassa, kasvavat nopeammin kuin kilpailijansa. Asiakaskeskeisyys ei ole tunne, vaan...
Suomalainen teknologiaekosysteemi ja kasvava startup-ala.
Suomi rakentaa tietä AI- ja teknologiaosaamisen kärkeen – onko tämä meidän hetkemme?
Suomen teknologiasektori kasvaa ja monipuolistuu nopeasti. Tekoälyn lisäksi Suomi on edelläkävijä 5G:ssä, bioteknologiassa ja kyberturvallisuudessa. Kasvu edellyttää...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.