Miten onnistua rekrytoinneissa vuonna 2022

Edellisessä kirjoituksessa kirjoitin siitä, kuinka rekrytoinnista tulee yhä vaikeampaa vuonna 2022. Listasin kirjoituksessa useita syitä, miksi näin tulee olemaan. Tässä blogissa annan vinkkejä nyt siihen, miten onnistua rekrytoinneissa vuonna 2022.

Ennen rekrytointia olisi erittäin tärkeää ensiksi käydä haettavaa profiilia läpi useamman henkilön voimin. Näin varmistutaan siltä, että löytyy yhteinen tarvittava ymmärrys, mitä ollaan lähdössä hakemaan ja pidetään huoli, että kyseessä on varmasti sellainen henkilö, joka vastaa tarpeeseen. Kun profiili on valmis, on erittäin fiksua lähestyä nykyisiä työntekijöitä kysymällä löytyisikö profiilin mukainen henkilö jonkun omista verkostoista.

On myös erittäin tärkeää miettiä realistisia mahdollisuuksia löytää omin avuin profiilin mukainen henkilö. Tähän vaikuttavat merkittävästi yrityksen työnantajabrändi, taloudellinen tilanne, kilpailukyky, tuotteet / palvelut, asema markkinoilla, työyhteisö, palkka, edut, sijainti, etätyömahdollisuus jne.

Mikäli henkilöä ei löydy yrityksen omista verkostoista, on seuraavaksi tärkeää miettiä kanavia, joista henkilön voisi löytää. Jälleen kerran on hyvä miettiä, onko se edes mahdollista? Onko profiilin mukaisia henkilöitä yleensäkään aktiivisessa työnhaussa? Onko yritys tarpeeksi kiinnostava, jotta potentiaalinen hakija päättäisi hakea avoinna olevaa tehtävää? Onko yrityksellä talon sisällä tarvittavaa ymmärrystä siitä, mitä rekrytointikanavia tulisi käyttää ja miten työpaikkaa markkinoidaan niin, että tavoitetaan myös niitä kuuluisia passiivisia työnhakijoita?

Tällä hetkellä eri työpaikkamediat eivät tuota juuri mitään, jos ostaa ihan perusilmoituksen. Perinteisen työpaikkailmoituksen tueksi on melkein pakko tehdä kohdennuskampanjoita esim. sosiaalisessa mediassa ja laittaa ilmoitus avoinna olevasta tehtävästä suoraan potentiaalisen henkilöiden silmien eteen.

Hakijakokemus on myös asia, joka määrittelee todella paljon rekrytoinnin mahdollisuuksia onnistua. Se, jos hakemuksen jättämiseen menee muutamakin minuutti tai sen jättäminen älypuhelimella on tuskaista, voi olla varma, että hakemusten määrät eivät kovin korkeita ole. Mikäli hakemuksia tulee, voi automaattista karsintaa suorittaa sillä, että ei informoi hakijoita prosessin kulusta. Tähän kun vielä lisätään prosessin hitaus, turhan useat haastattelut, vaatimukset ja testit, voidaan olla varmoja, että ne ihan parhaimmat ehdokkaat ehtivät hypätä prosessista pois.

Muutenkin haastatteluissa on hyvä muistaa, että kyseessä ei ole mikään koe tai tentti ja usein hakijoilla on muitakin vaihtoehtoja pöydällä. Näistä yleisin on se, että jäädään nykyiseen työpaikkaan. Näin olisi tärkeää pitää haastattelu keskustelunomaisena, jossa myös myydään yritystä ja tehtävää hakijalle. ”Nyt laitetaan hakijat koville” -tyyppiset haastattelut kannattaa unohtaa.

Mikäli tämä kaikki kuulostaa vähintäänkin raskaalta, niin kannattaa myös muistaa, että apua on helposti saatavilla! Meihin pystyt olemaan yhteydessä esim. tämän lomakkeen avulla: https://inhunt.fi/yhteystiedot/

Lähetä viesti ja palaamme sinulle 24h:n sisällä!  

Teemu Ruuska

Jaa somessa:

avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Viimeisimmät

Uutiset

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Toimitusjohtaja
Vastaava päätoimittaja
Toimitusjohtaja
Production Director
Talousjohtaja
Uusimmat

Blogista

Asiakaspalautteet osana työntekijäkokemusta
Asiakaspalautteet osana työntekijäkokemusta
Asiakaspalautteet osana työntekijäkokemusta Haastattelimme tutkimusyritys Sailerin toimitusjohtaja Hannu Uotilaa. Pääset kuuntelemaan podcast-haastattelun täältä....
Kannattaako_tyonantajamielikuvan_kehittaminen_inhunt
Kannattaako työnantajamielikuvaa kehittää?
Kannattaako työnantajamielikuvaa kehittää? Hannu Uotila on uuden ajan tutkimuksen pioneeri, asiakaskokemuksen ja tutkimuksen asiantuntija. Hän on myös Cannes-palkittu...
InHuntBlogi_Hallitustyön _vastuu _uudessa_muuntuvassa_toimintaympäristössä
Hallitustyön vastuu uudessa muuntuvassa toimintaympäristössä
Hallitustyön vastuu uudessa muuntuvassa toimintaympäristössä Haastattelemme Taru Lindemania hallitustyöhön kaivatuista osaamisista. Pääset kuuntelemaan podcast-haastattelun...
InHunt Blogi: Hallitustyön syventävät opinnot
Hallitustyön syventävät opinnot
Hallitustyön syventävät opinnot Taru Lindeman, Boardmanin toimitusjohtaja on yksi maamme kokeneimpia hallitustyön asiantuntijoita. Boardman on osaamisverkosto,...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group logo

    InHunt Group perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 45 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C (Forte)
    01510 Vantaa