Vuonna 2022 on työnhakijoiden markkinat

Jaa somessa:

Kahdessa edellisessä kirjoituksessani olen kertonut, miten rekrytointi vaikeutuu ensi vuonna. Annoin myös vinkkejä siihen, miten rekrytoinnissa voi edelleen onnistua yhä haastavammaksi muuttuvassa ympäristössä.

Rekrytoinnin vaikeutumiseen on vaikuttanut suuresti työnhakijoiden odotukset uudesta työpaikasta. Tämä oli ilmeistä jo ennen pandemiaa, mutta parin viime vuoden aikana tämä suuntaus on vain voimistunut. Muuttunut maailma on saanut monet ihmiset kyseenalaistamaan, mitä he todella haluavat elämältään, johon erittäin vahvasti liittyy työn tekeminen.

Jos yrityksellä ei ole selkeää syvempää tarkoitusta, missiota ja arvoja, on hyvin vaikea kilpailla muiden yritysten kanssa siinä vaiheessa, kun kilpaillaan parhaista ehdokkaista. Vaikka palkka ja titteli ovat edelleen tärkeitä ainakin joillekin työnhakijoille, ne eivät enää ole listan kärjessä. Ne ovat asioita, joiden odotetaan olevan kohdallaan, kun kaikki muu on jo loksahtanut paikoilleen.

Vuosi 2021 on ollut kiireinen rekrytointivuosi, ja monet yritykset ovat huomanneet, että avoimien työpaikkojen täyttäminen kestää paljon kauemmin kuin ennen. Asiantuntija-, esimies- ja johtotason tehtäviin ei ole kovin paljon vapaana olevia ehdokkaita, ja jos niitä on, häviävät ne markkinoilta yleensä erittäin nopeasti. Käytännössä tämä on tarkoittanut sitä, että ainoa tapa löytää uusi työntekijä on ollut joko ottaa itse suoraan yhteyttä potentiaalisiin ehdokkaisiin tai turvautua esimerkiksi headhunterin apuun.

Kaikki tämä on myös merkinnyt sitä, että työnhakijat/ehdokkaat/kandit, tai miksi heitä sitten halutaankin kutsua tilanteen mukaan, ovat ymmärtäneet tilanteen ja pystyvät vaatimaan työnantajilta erilaisia asioita. Siinä vaiheessa, kun headhuntereilta tipahtelee viestejä omaan LinkedInin inboxiin tasaiseen tahtiin, kaikki tajuavat olevansa tilanteessa, jossa he itse valitsevat, missä työskentelevät. Tämä on pakottanut yritykset ymmärtämään, että työhaastatteluissa on nyt yhä enemmän kyse sen selvittämisestä, voisiko tämä olla henkilölle se uusi työpaikka. Ei siis siitä, että työnhakija tulee kädet ja jalat täristen haastatteluun, jossa häntä pommitetaan toinen toistaan vaikeammilla kysymyksillä.

Voisikin väittää, että vuonna 2022 on työnhakijoiden markkinat, ja monet yritykset tulevat saamaan hakijoilta yhä enemmän viestejä, joissa sanotaan: ”Olen pahoillani, mutta valintani ei kohdistunut teihin tällä kertaa”.

Teemu Ruuska

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Museonjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
VP, Engineering | Managing Director, Finland
TALOUSJOHTAJA | CFO
Uusimmat

Blogista

Suomalainen teknologiaekosysteemi ja kasvava startup-ala.
Suomi rakentaa tietä AI- ja teknologiaosaamisen kärkeen – onko tämä meidän hetkemme?
Suomen teknologiasektori kasvaa ja monipuolistuu nopeasti. Tekoälyn lisäksi Suomi on edelläkävijä 5G:ssä, bioteknologiassa ja kyberturvallisuudessa. Kasvu edellyttää...
Ihmiset istuvat neuvottelupöydän ääressä keskustelemassa. Kuvassa näkyy lämmin ja keskittynyt tunnelma, joka kuvastaa muutoksen johtamista ja psykologista turvallisuutta työyhteisössä.
Muutoksen johtaminen ja psykologinen turvallisuus
Moni muutos epäonnistuu, ei siksi että suunnitelma olisi huono, vaan koska ihmiset eivät löydä siihen omaa merkitystään. Psykologinen turvallisuus ja vaikuttamisen...
kuvabanner blogille: Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Toimitusjohtajan valinta on yksi hallituksen tärkeimmistä ja strategisimmista päätöksistä. Blogissamme InHunt Groupin Marita Vuorinen kertoo, miten hallitus...
banneri blogille: Kenelle strategiasta kannattaa viestiä – ja miksi myös ulospäin? Henkilöt keskustelevat strategiasta kokoustilassa.
Kenelle strategiasta kannattaa viestiä – ja miksi myös ulospäin?
Strategia elää vasta, kun siitä puhutaan. Avoin strategiaviestintä vahvistaa sitoutumista, rakentaa luottamusta ja tekee yrityksen suunnasta yhteisen. Lue, miksi...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.