Osa 1: Johtajuus ja johtajuuden murros

Jaa somessa:

Osa 1: Johtajuus ja johtajuuden murros

Johtaminen on murroksessa ja kenenkään ei enää tarvitse tyytyä huonoon johtamiseen. Mitä hyvältä johtajuudelta edellytetään, mistä kaikesta siinä on kyse ja miten omaa johtajuuttaan voi kehittää? 

Senior Headhunter Terhi Ahokas InHuntilta keskusteli aiheesta pitkänlinjan johtajan ja hallitusammattilaisen Heini Pirttijärven kanssa. Heini on seurannut johtajuuden murrosta aitiopaikoilta. Hänet on usein kutsuttu yritykseen tilanteessa, jossa yritys on kohdannut jonkun kriisin. Hän on tottunut luotsaamaan yrityksiä läpi vaikeiden paikkojen sekä operatiivisen johtajan kuin hallituksenkin näkökulmasta. 

Tässä kaksiosaisessa blogissa pääset tutustumaan aiheeseen tarkemmin.

Hyvä johtajuus lähtee luottamuksen rakentamisesta

Hyvä johtajuus rakentuu useammasta tukipilarista, joista ensimmäisenä Heini nostaa esiin luottamuksen herättämisen. Luottamuksen herättäminen on kaiken keskiössä. Monista asioista on vaikea puhua niiden oikeilla nimillä, mutta jos puhuu asian vierestä, tai väärillä termeillä, synnyttää se epäluuloa. 

Luottamuksen saavuttamiseen auttaa se, että on viestinnässään selkeä ja johdonmukainen sekä on riittävästi esillä ja läsnä. Erinomaisen hyviä tuloksia voi saavuttaa antamalla myös pieni palanen itsestään ja pyrkimyksellä synnyttää mahdollisimman avoin yhteistyö. Tällä mahdollistaa psykologisesti turvallisen toimintaympäristön. Menestystä saavutetaan parhaiten olemalla oma itsensä.

Johtajana menestyminen vaatii aitoa välittämistä ja läsnäoloa

Toisen arvostus ja välittäminen ovat keskeisiä elementtejä hyvässä johtajuudessa. 

Välittämisen arkisia keinoja ovat aktiivinen ja johdonmukainen viestintä,  kuuntelu sekä tilan antaminen sille, että henkilökunta voi nostaa esiin vaikeitakin asioita. Nämä tekijät ovat avainasemassa yrityksen menestymisen kannalta. Numeroista nähdään menneisyys, asiakaspalaute kertoo nykyhetken ja henkilöstöpalaute peilaa usein tulevaisuuteen. Kun on pystynyt luomaan turvallisen ympäristön, niin henkilökunnalta kyllä kuulee miten asiat ovat, kunhan menee omana itsenään henkilökunnan pariin. 

Yksi välittämisen ja toisen arvostuksen olomuoto on aito läsnäolo. Se luo turvallisuutta ja läpinäkyvyyttä, joskin vaatii johtajalta johdonmukaista, selkeää ja strukturoitua toimintaa kaikissa tilanteissa.

Läsnäolo on kovasti muuttunut viime aikoina inhimillisempään ja aktiivisempaan suuntaan, kiitos uusien digitaalisten muotojen. Nykyaikaisilla työkaluilla on kaikilla organisaation jäsenillä mahdollisuus olla läsnä myös henkilöiden kanssa, jotka työskentelevät etätoimistosta, toisesta maasta tai toiselta paikkakunnalta käsin. Tärkeää näissä kohtaamisissa on tuoda omat kasvot sekä tunnetilat peliin. Näitä digitaalisia työkaluja onkin, kiitos pandemian, otettu käyttöön varsin menestyksekkäästi ja ne ovat monessa organisaatiossa osa arkea. Paras läsnäolon olomuoto on kuitenkin se, että on tarvittaessa käytettävissä ja lähestymisen kynnys on matala.

Blogiartikkelin kirjoittaja:

Terhi Ahokas
Senior Headhunter, InHunt Group Oy

Aiheesta lisää 21.6.2022 julkaistavassa InHunt podcastissa ja blogin toinen osa julkaistaan 22.6.2022.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CIO
Business Unit Director, Nordics
Hankejohtaja
Head of Consulting & Expertise South
Head of Consulting & Expertise West (Tampere, Turku, Pori)
Uusimmat

Blogista

InHuntGroup_Tulos_AsiakasQuote_1200px_5
Johtajatason rekrytointiin eivät kaikki suorahakukumppanit taivu
Voiko kriittinen rekrytointi onnistua keskellä kesälomakautta – ilman kiirettä tai kompromisseja? Asiakkaamme Tulos Oy todistaa, että voi. Lue, miten elintärkeä...
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Kuvassa henkilö on kannettavan tietokoneen ääressä ja erilaisia someprofiileita leijuu screenin ulkopuolella tuoden kuvaan ajatuksen sosiaalisesta mediasta.
Sosiaalinen media osana nykyaikaista rekrytointia
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Osaajien huomio herätetään nyt tarinoilla, kulttuurilla ja aktiivisella läsnäololla verkossa – ei vain...
InHuntGroup_Suden-ja-Karhun-malli_1200px
Karhun vai suden strategia? Selviytymiskeinot myyntitiimille haastavissa oloissa
Talven koittaessa karhu vetäytyy horrokseen ja säästää energiaa – susi kokoaa lauman ja lähtee saalistamaan. Kumpaa strategiaa myyntitiimisi seuraa? Lue vertaileva...
InHunt__Ennakoiva suorahaku ratkaisee rekrytoinnin sudenkuopat_1200px_plain
Ennakoiva suorahaku ratkaisee rekrytoinnin sudenkuopat
Ajoitus on ratkaisevaa suorahakuprosessin onnistumisessa: parhaat tulokset saavutetaan, kun headhunteriin otetaan yhteyttä heti tarpeen ilmetessä eikä vasta...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.