Panosta hankintaosaamiseen – vaikutat yrityksesi menestykseen

Jaa somessa:

Olen huomannut, että useissa organisaatioissa osataan arvostaa hyviä myyjiä ja tämä on hieno asia. Hyvä myyjä on organisaatiolle erittäin tärkeä voimavara ja oleellinen tekijä tulosten saavuttamisessa. Se miksi myyjiä organisaatioissa arvostetaan, johtuu osittain myös siitä, että heidän työnsä tulosta on verrattain helppo mitata. Myynti, kate ja näiden kehitys ovat konkreettisia mittareita ja myyjiä on helppo laittaa paremmuusjärjestykseen näiden avulla. 

Puitteet myyjien onnistumiselle luodaan kuitenkin organisaatioissa jo aikaisemmin. Hankinta-, valikoima- ja ostotehtävissä olevat ammattilaiset jäävät usein taka-alalle ja he ratkaisuillaan ovat kuitenkin luomassa pohjaa organisaation myynnilliselle menestykselle. Tämän vuoksi uskallankin väittää, että avaimet myynnin onnistumiselle luodaan jo näissä hankinta- ja ostorooleissa.  

Hankinnat ovat liiketoiminnan keskeinen osa-alue, joka vaikuttaa suoraan yrityksen menestykseen. Ammattimaisesti hoidetut hankinnat tuovat yritykselle kilpailuetua, kustannussäästöjä ja parantavat varastonkiertoa. Toisaalta organisaation puutteellinen hankintaosaaminen voi johtaa huonoon varastonkiertoon, asiakaspalvelun laatuongelmiin ja ylimääräisiin kustannuksiin toimitusten viivästyessä.

InHunt Groupin vahvuutena on, että meidän 40 osaavan headhunterimme joukosta löytyy monipuolista ymmärrystä eri toimialoista ja tehtävistä. Olemme rakentaneet yrityksen liiketoiminnan kannalta oleellisia osaajapooleja ja yksi näistä on hankintapooli. Tässä poolissa olevat headhunterit ovat itse toimineet rooleissa, joissa he ovat tehneet yritykselle tärkeitä valikoima- ja ostopäätöksiä.

Meidän kokemuksemme mukaan organisaatioiden vankka hankintaosaaminen perustuu seuraaviin avainkohtiin.

Strateginen suunnittelu ja tavoitteiden asettaminen

Kaiken hyvän hankintaosaamisen lähtökohta on strateginen suunnittelu. Yrityksen on ymmärrettävä, mitkä ovat sen hankintojen pitkän aikavälin tavoitteet ja miten ne tukevat liiketoimintastrategiaa. Tavoitteiden asettaminen selkeästi auttaa hahmottamaan, mitä tarvitsemme ja minkälaisia taloudellisia panostuksia se vaatii.

Hankintaprosessin hallinta

Tehokas hankintaprosessi on kuin hyvin öljytty koneisto. Se koostuu useista vaiheista, kuten tarpeen tunnistamisesta, toimittajien arvioinnista, neuvotteluista ja sopimusten hallinnasta. Jokainen vaihe vaatii huolellista suunnittelua ja hallintaa, jotta lopputulos on onnistunut.

Toimittajasuhteiden hallinta

Toimittajat ovat avainasemassa hankintastrategian toteuttamisessa. Hyvät suhteet toimittajiin voivat tarjota parempia hintoja, laadukkaampia tuotteita ja joustavampaa palvelua. On tärkeää investoida aikaa ja resursseja toimittajasuhteiden kehittämiseen ja ylläpitoon.

Riskienhallinta

Hankintaan liittyy aina riskejä, kuten toimitusviivästyksiä, laadunongelmia tai hintojen nousua. Hyvä hankintaosaaminen sisältääkin kyvyn tunnistaa ja hallita näitä riskejä. Tämä voi tapahtua esimerkiksi monipuolistamalla toimittajapohjaa, laatimalla selkeitä sopimuksia ja varautumalla mahdollisiin häiriötekijöihin.

Teknologian hyödyntäminen

Nykyään teknologia tarjoaa lukuisia työkaluja hankintaosaamisen tehostamiseen. Esimerkiksi hankintaohjelmistot voivat automatisoida prosesseja, helpottaa tiedonhallintaa ja parantaa analytiikkaa. Myös tekoälyn vahva mukaantulo työelämään tuo hankintaosaamiselle uusia mahdollisuuksia. Yrityksen onkin tärkeää pysyä ajan tasalla teknologian kehityksestä ja hyödyntää sitä kilpailuedun saavuttamiseksi.

Toiminnan jatkuva kehittäminen ja uuden oppiminen

On myös tärkeää arvioida tekemistä, mitata kehitystä hankinnalle suunnattujen KPI-mittareiden avulla ja kehittää organisaatiota hankintaosaamisessa. Liiketoimintaympäristö muuttuu jatkuvasti ja menestyvät organisaatiot pysyvät uudistumaan.

Myös saumaton yhteistyö myynti- ja hankintatoimintojen välillä tuo yritykselle kilpailuetua, kun se toteutetaan oikein. Avoin viestintä, yhteiset tavoitteet, säännölliset kokoukset, oikeat mittarit, yhteinen ymmärrys asiakkaista, sekä palautteen kerääminen ovat avainasemassa saumattoman yhteistyön varmistamisessa.

Hankintapoolimme headhuntereilla on vahva osaaminen, sekä ymmärrys osto- ja valikoimarooleista. Me haluamme auttaa sinun organisaatiotasi ylittämään asetetut tavoitteet.

InHuntGroup_Tomi-Sohlman_2023
Emmekö vielä tunne toisiamme?
Tomi Sohlman, Hankinnan osaajapoolin vetäjä, InHunt Group Oy
tomi.sohlman@inhunt.fi
+358 40 775 7633

Ole meihin yhteydessä ja kartoitetaan yrityksenne tilannetta. Pystymme auttamaan teitä löytämään näihin avainrooleihin tarvittavat osaajat. Meille parasta on, kun asiakasyrityksemme liiketoiminta kehittyy ja asiakkaamme menestyy.

Jaa somessa:
Uusimmat

Blogista

Seitsemän vinkkiä oikean rekrytointikumppanin valintaan yrityksellesi. Kuvassa viisi henkilöä istuvat pyöreän pöydän ääressä ja neuvottelevat. Kuva on otettu ylhäältä alaspäin.
7 vinkkiä oikean rekrytointikumppanin valintaan yrityksellesi
Oikean lahjakkuuden hankkiminen voi olla haastavaa yrityksille nykyään, johtuen useilla toimialoilla vallitsevasta osaamisvajeesta ja merkittävästä muutoksesta...
rekrytointiprosessin ulkoistamisen viisi hyötyä. Kolme henkilöä keskustelee toimistolla keskenään. Yksi henkilö hymyilee.
Rekrytointiprosessin ulkoistamisen viisi parasta hyötyä
Rekrytointiprosessin ulkoistuskumppanin valinta vaatii huolellisuutta, mutta onnistunut yhteistyö voi tuoda yrityksellesi monia arvokkaita ja jopa yllättäviä...
Kaksi henkilöä nojaa pöytään. Vasemmalla Brand ID:n pääomistaja, toimitusjohtaja Juha Heljakka ja oikealla hallituksen puheenjohtaja Olli Kivelä. Erinomaiset hallituksen jäsenet luovat erinomaisen hallitustyöskentelyn – ja yrityksen tulevaisuuden.
Erinomaiset hallituksen jäsenet luovat erinomaisen hallitustyöskentelyn – ja yrityksen tulevaisuuden
Brand ID Oy voitti Hallituspartnereiden Kultainen Nuija -palkinnon hallituksen puheenjohtajansa Olli Kivelän johdolla vuosi sitten. Palkinto oli merkittävä kiitos...
InHuntBlog__1200x630px_Kuntayhtiöiden kehittämisen syke kiihtyy_blogi_plain
Kuntayhtiöiden kehittämisen syke kiihtyy - tässä kokeneen headhunting-talon näkymää ja konkreettiset vinkit
Kuntien palvelutoiminnan yhtiöittäminen on lisääntynyt erityisesti 2020-luvulla. Toki aiemminkin Suomessa oli jo yli 2000 kunnallista yhtiötä, ja niiden yhteenlaskettu...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C (Forte)
    01510 Vantaa