Ironista kyllä, juuri ne työntekijät, jotka ovat eniten sitoutuneet yrityksen menestykseen, voivat aktiivisesti etsiä uusia haasteita.
Tämä on yleinen ilmiö, jota niin suuret kuin pienetkin yritykset ovat pyrkineet ratkaisemaan. Suuryrityksissä on usein tyypillistä antaa työntekijöille lisää etuja, kuten lisää etätyöpäiviä, työsuhdeauto tai -pyörä ja sijoitusmahdollisuuksia jotta varsinkin avainhenkilöt pysyisivät.
Viime aikoina prioriteetit ovat kuitenkin muuttuneet, ja työntekijöitä kiinnostaa yhä enemmän yrityksen pitkäaikainen visio, sosiaalinen vastuu ja ilmastotietoisuus.
Harvard Business Review julkaisi hiljattain Timothy Gardnerin ja Peter Homin tutkimuksen, jossa tutkittiin 116:ta merkkiä, jotka voivat vihjata työntekijän mahdollisesta lähdöstä seuraavan 12 kuukauden aikana.
Vanha tarina kertoo, että työntekijän lähdöstä voi päätellä esimerkiksi löytämällä CV:n tulostimen läheltä, näkemällä esihenkilön pukeutuneena työhaastatteluvaatteisiin, tai huomatessaan yllättävän paljon sairaslomia. On olemassa 13 muuta, paljon hienovaraisempaa merkkiä, jotka voivat auttaa ennakoimaan työntekijän lähtöä.
Motivoituneen työntekijän lähtö voi myös heikentää koko tiimin henkeä. Työntekijä, joka on jo mielessään muualla, voi lisäksi vaikuttaa negatiivisesti muihin tyytyväisiin työntekijöihin.
Tämä ei siis ole vähäinen asia, jota kannattaa sivuuttaa.
13 merkkiä siitä, että työntekijäsi on lähdössä:
Mitä tehdä, jos huomaat työntekijän käyttäytyvän näin?
Suuret organisaatiot pyrkivät usein torjumaan suurta henkilöstövaihtuvuutta motivoimalla, tyytyväisyyttä lisäämällä ja sitouttamalla koko työyhteisöä. Nämä toimenpiteet ovat kuitenkin usein kalliita ja vaativat paljon suunnittelua ja toteutusta.
Yksi ratkaisu voisi olla säännölliset yksilökeskustelut avainhenkilöiden kanssa, jotta ymmärtäisi paremmin, mikä motivoi heitä ja pitää heidät tyytyväisinä. Organisaatiot usein järjestävät myös lähtöhaastatteluja selvittääkseen, miksi työntekijä on päätynyt etsimään uusia haasteita. Ei pidä unohtaa arvostaa ja mahdollisesti parantaa niitä asioita, jotka jo toimivat hyvin. Pienilläkin teoilla voidaan tarjota paljon lisää työntekijöille.
Toinen tärkeä huomioitava seikka on niin sanotut äkilliset lähdöt. Vaikka emme voi täysin varmuudella tietää, onko joku lähdössä, voi yllättävä ero kriittisenä ajankohtana aiheuttaa haasteita yritykselle, asiakkaille ja muille työntekijöille. On tärkeää seurata ja kommunikoida potentiaalisen lähtijän kanssa tiiviisti.
Kaikki työntekijät jättävät yrityksen jossain vaiheessa. Silti ”milloin” voi tuntua arvoitukselta. Vaikka edellä mainittu tutkimus ja käyttäytymismallit eivät ole täysin varma tapa tunnistaa lähdössä olevaa työntekijää, ne tarjoavat hyödyllisiä vihjeitä. Kun huomaat näitä merkkejä, kannattaa kiinnittää huomiota ja keskustella työntekijän kanssa.