Tiesitkö, että yrityksesi menestyksen avain on löytää johtajia, jotka osaavat johtaa yritystäsi ja sen henkilöstöä oikealla tavalla? Usein toimitusjohtajat ja johtoryhmän jäsenet pitävät kyvyttömyyttä houkutella ja pitää parhaita osaajia yhtenä suurimmista liiketoimintaongelmistaan. Jos sinun yrityksessäsi on sama ongelma, tuloksia tuottanut suorahakuyritys voi auttaa teitä löytämään huippuosaajat, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi liiketoimintaanne ja viedä sen seuraavalle tasolle.
Jos pohdit vielä, onko arvostetun suorahakuyrityksen kanssa tehtävä yhteistyö sinun yrityksellesi kannattavaa, on hyvä ottaa huomioon alan huima kasvu: suorahakuala on lähes kolminkertaistunut viimeisten 10 vuoden aikana. Luvut kertovat alan kasvavasta merkityksestä.
Vuonna 2021 Euroopan suorahakumarkkinoiden arvo oli yli 4,6 miljardia euroa. Vuoteen 2030 mennessä markkinakoon odotetaan jopa ylittävän 11 miljardia euroa. Vuonna 2021 teollisuudella oli suurin markkinaosuus (30,09 %). Nämä luvut osoittavat, että suorahakuyritys on arvokas kumppani. Suorahakuyrityksen avulla voitkin löytää johtoryhmääsi ja muihin avaintehtäviin nopeasti parhaat mahdolliset osaajat ja samalla tehostaa rekrytointiprosessia.
Ennen kuin valitset ensimmäisen suorahakuyrityksen, on kuitenkin hyvä ottaa huomioon muutamia seikkoja, jotta voit tehdä oikean päätöksen. Mietitkö, mitä ne ovat? Jatka lukemista, niin saat vastauksen.
Suorahaku vai tulospalkkiohaku – kumpi sopii sinulle?
Suorahaku on erittäin henkilökohtainen ja intensiivinen rekrytointiprosessi, jota yritykset ja organisaatiot käyttävät usein etsiessään ja palkatessaan työntekijöitä erityisosaamista vaativiin tehtäviin. Yleensä suorahaku laskutetaan useammassa erässä.
Tulospalkkiohaku tarkoittaa rekrytointiprosessia, jossa rekrytointiyritys saa sovitun palkkion vasta sitten, kun yrityksesi on palkannut ehdokkaan.
Suorahaussa yritys yleensä työskentelee tiiviisti asiakkaan kanssa määrittääkseen jo etukäteen tarkkaan, millaisia tarpeita heillä on kokemukseen, osaamiseen ja muuhun liittyen. Suorahakuyritykset ottavat huomioon myös yrityksen työkulttuurin ja tavoitteet löytääkseen pätevimmät ehdokkaat avoimiin tehtäviin.
Toisin kuin suorahakuyritykset, tulospalkkiohakuyritykset yleensä työskentelevät hyvinkin monien asiakkaiden kanssa samanaikaisesti. Koska heidän palkkionsa on sidottu tuloksiin, näillä yrityksillä on usein kiire esitellä vähänkin potentiaalisilta näyttäviä ehdokkaita asiakkailleen, vaikka he eivät välttämättä olisikaan parhaiten sopivia tehtävään.
Ennen kuin palkkaat suorahakuyrityksen, kannattaa selvittää, mitä todella tarvitset. Jos olet valmis pitkäaikaiseen yhteistyöhön suorahakuyrityksen kanssa ja sinulta löytyy taloudelliset resurssit kattaa kustannukset, voit hyvin aloittaa yhteistyön tällaisen yrityksen kanssa. Muista kuitenkin kysyä tarjolla olevista palveluista, jotta voit päättää, mikä on sinulle todella tarpeellista.
Voit esimerkiksi kysyä valitsemiltasi yrityksiltä, kuinka laajaa suorahakupalvelua he todellisuudessa tarjoavat, jotta voit tehdä tietoon perustuvan päätöksen
Erikoisosaamisalue – mitä etsit?
Johtavien suorahakuyritysten konsultit ovat oman alansa asiantuntijoita ja voivat hyödyntää syvällistä, toimialakohtaista tietämystään tarvitsemiesi ehdokkaiden tunnistamiseksi ja houkuttelemiseksi. Vaikka useimmat näistä yrityksistä yleensä työskentelevätkin eri alojen asiakkaiden kanssa, jotkut heistä saattavat erikoistua tietyille alueille.
Jos etsit henkilöä erityisosaamista vaativaan tehtävään tai sopivia ehdokkaita johtotehtävään, jossa tarvitaan ainutlaatuista osaamista ja näkemystä sekä erityisiä pätevyyksiä, on parasta palkata kyseiseen toimialaan erikoistunut suorahakuyritys. Esimerkiksi teknologiajohtajan (CTO) rekrytoimiseksi metallialalle headhuntertiimi, josta löytyy headhuntereilta sekä tehtävä- että toimialaosaamista, on paras valinta.
Kuka työskentelee toimeksiantosi parissa?
Ennen suorahakuyrityksen palkkaamista on tärkeää tutustua tiimiin tai tiettyyn headhunteriin, joka tulee työskentelemään yrityksesi rekrytointitoimeksiannon parissa. Voit jopa pyytää tiimiä kertomaan, mitä resursseja he käyttävät ehdokkaiden etsintästrategian ja toimeksiannon tukemiseen. Lisäksi kannattaa selvittää keskimääräinen hakuprosessin kesto laadukkaan lopputuloksen onnistumiseen.
Koska suorahaku on tavallaan taiteen ja tieteen yhdistelmä, rekrytointiprosessi vaihtelee kunkin toimeksiannon ja asiakkaan erityiskriteerien mukaan. Myös monet muut tekijät, kuten ehdokasjoukko ja luottamuksellisuus, voivat vaikuttaa hakuprosessin kestoon, minkä vuoksi keskimääräisen hakuprosessiin keston kysyminen on olennaista. Sen arvioiminen voi kuitenkin usein olla melko vaikeaa monien vaikuttavien tekijöiden vuoksi.
Kun tarve on akuutti, ole avoin suorahakuyrityksen kanssa aikataulustasi. Yhdessä voitte arvioida, onko toivottu aikataulu realistinen ja miten siihen voidaan parhaiten pyrkiä.
Samanaikaisesti hoidettavien hakujen määrä
Ennen kuin palkkaat headhuntereita yrityksesi avaintehtäviin, kannattaa selvittää, kuinka paljon aikaa ja huomiota nämä ammattilaiset pystyvät toimeksiannollenne ja rekrytointiprosessillenne omistamaan. Sinun tulisi kysyä valitsemiltasi suorahakuyrityksiltä niiden liiketoimintamallista ja tyypillisesti käytetyistä hakumenetelmistä, jotta voit arvioida, kuinka monta hakua ne hoitavat samanaikaisesti.
Johtotason tehtäviä (toimitusjohtaja, talousjohtaja, operatiivinen johtaja, teknologiajohtaja jne.) täyttävän suorahakuyrityksen headhunterit hoitavat yleensä vain muutamia toimeksiantoja kerrallaan. Jos kuitenkin valitset tulospalkkioperiaatteella toimivan rekrytointiyrityksen, on todennäköisempää, että toimeksiantosi on yksi todella monista heidän hoidettavanaan olevista.
Suorahakuyrityksen kanssa toimiessasi yritä saada avuksesi ammattilaisia, joilla on syvällinen toimiala- ja tehtäväosaaminen, jotka noudattavat strategista ja vaikuttavaa lähestymistapaa ja jotka panostavat riittävästi aikaa ja keskittymistä tarjotakseen sinulle harkitumman ja kohdennetumman tuloksen. Näin ollen varsinkin kriittisten avaintehtävien täyttäminen on nopeampaa ja sujuvampaa.
Näillä ammattilaisilla on myös pääsy monipuolisiin ehdokaspooleihin, mukaan lukien passiiviset ehdokkaat (jotka eivät aktiivisesti etsi uutta työpaikkaa), ja he osaavat suostutella näitä muissa yrityksissä työskenteleviä huippuosaajia harkitsemaan siirtymistä organisaatioosi.
Oikeudenmukaisen ja tasapuolisen rekrytointiprosessin varmistaminen
Nykyään monimuotoisuus, tasa-arvo ja inkluusio (DE&I) ovat keskeisiä teemoja useimpien organisaatioiden rekrytointistrategioissa. Siksi on erittäin tärkeää selvittää, miten valitsemasi suorahakuyritys toteuttaa oikeudenmukaisen ja tasapuolisen haku- ja valintaprosessin. On suositeltavaa tiedustella, käyttääkö yritys validoituja, puolueettomia arviointimenetelmiä, esittääkö se kaikille hakijoille samat kysymykset ja noudattaako se kaikissa vaiheissa yhdenmukaisia pätevyyskriteerejä.
Mikäli suorahakuyrityksen toimintatavat sulkevat pois ehdokkaita esimerkiksi rodun, etnisen taustan, sukupuolen tai muiden vastaavien syrjivien tekijöiden perusteella, tai jos yrityksen aiempi toiminta on ristiriidassa organisaatiosi DE&I-periaatteiden kanssa, on suositeltavaa valita toinen suorahakuyritys. Tällainen yritys pystyy paremmin auttamaan monimuotoisen ja pätevän ehdokasjoukon löytämisessä.
Maksujärjestelmä
Suorahakuyritykset veloittavat yleensä noin 25 % rekrytoitavan henkilön vuosipalkasta, mutta jotkin suorahakuyritykset voivat veloittaa jopa kolmasosan vuosipalkasta. Toinen yleisesti käytettävä ja suositeltavampi malli on etukäteen sovittu kiinteä korvaus, joka perustuu headhuntereiden arvioituun käytettyyn aikaan perustuvaan malliin. Viimeksi mainittu on läpinäkyvä ja lähes poikkeuksetta huomattavasti edullisempi malli tilaajalle.
Yleisin tapa on maksaa suorahakukumppanille kolmessa erässä: 40 % sopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä, 30 % kun finalistit on esitelty, ja 30% kun sopiva ehdokas suostuu sopimukseen. Suorahauilla on tyypillisesti 12 kk takuuaika johtajahauissa ja koeajan mittainen takuuaika muissa suorahauissa.
Voit neuvotella ehdoista suorahakuyrityksen kanssa yrityksesi erityistarpeiden ja budjettirajoitusten perusteella. On kuitenkin aina parempi kysyä ja saada selkeä kuva maksettavasta summasta, maksuerien suuruudesta ja siitä, miten mahdolliset yllättävät tilanteet katetaan.
Asiakkaan ja rekrytointiyrityksen, sekä rekrytointiyrityksen ja hakijoiden välinen viestintä
On tärkeää kysyä ja ymmärtää, miten rekrytointiyritys aikoo kommunikoida kanssasi, organisaatiosi kanssa ja ehdokkaiden kanssa koko rekrytointiprosessin ajan. Yhtä tärkeää on tietää, miten sinä ja tiimisi aiotte kommunikoida rekrytointiyrityksen sekä ehdokkaiden kanssa. Tämä auttaa varmistamaan, että odotuksenne ovat yhdenmukaiset.
Etkö ole varma, mitä kysyä? Voit kysyä, kuinka monta tapaamista sinun ja rekrytointiyrityksen edustajan välillä järjestetään, milloin ja miten ehdokkaita esitellään sekä mikä on tyypillinen prosessiin käytettävä aika. Jos sinulla on erityisiä liiketoimintavaatimuksia tai odotuksia läpinäkyvyyden ja viestinnän suhteen, sinun tulee ilmaista ne selkeästi, jotta rekrytointiyritys voi täyttää ne.

Ennen kuin valitset suorahakuyrityksen, sinun tulisi selvittää, millaista hakua yrityksesi tarvitsee (toimeksiantoon perustuva palkkio vs. tulospalkkiomalli ”success fee”) ja minkä alan sekä tehtävän erikoisosaamista kaipaat headhuntereilta. Kysy myös hakuprosessiisi osallistuvista ammattilaisista tai tiimistä, yhtäaikaisesti hoidettavien hakujen määrästä sekä toimenpiteistä, joilla varmistetaan oikeudenmukainen ja tasapuolinen haku- ja valintaprosessi.
Yhtä tärkeää on tietää valitsemasi kumppanin palkkiorakenteesta ja viestintäprotokollasta.
Nyt kun tiedät tämän kaiken, voit käyttää tätä tarkistuslistaa sopivan kumppanin löytämiseen suorahakuihinne. Oikean luotettavan kumppanin valitseminen auttaa sinua löytämään, palkkaamaan ja pitämään kiinni huippulahjakkuuksista, mikä edistää yrityksesi kasvua ja menestystä.
Voit aina luottaa InHunt Groupiin suorahakuyhteistyökumppanina, kun tarvitset apua avainhenkilöiden rekrytoinnissa. Ota yhteyttä jo tänään.