Uudelleenbrändäys loi uudet lähtökohdat toimitusjohtajan rekrytointiin

Kuvassa Suomalainen työ ry:n puheenjohtaja Kati Ihamäki.
Jaa somessa:

Suomalainen työ ry:n tavoite on kirkas: vahvistaa suomalaisen työn arvostusta ja auttaa sitä menestymään. Töitä sen eteen on tehty jo yli vuosisadan ajan yhdistyksen uudistuttua alati muuttuvan maailman mukana. Viimeisin harppaus eteenpäin otettiin vuonna 2024 Suomalaisen työn liiton brändättyä itsensä Suomalainen työ ry:ksi.

Viimeisimmän nimen- ja ilmeenmuutoksen yhteydessä päivitettiin paitsi organisaation rakenteita, myös tekemistä: tehtävänjakoa tarkennettiin, uusia esihenkilötehtäviä perustettiin ja yhdistyksen roolia entistä näkyvämpänä yhteiskunnallisena keskustelijana vahvistettiin.

– Uudistuksia luotsanneen toimitusjohtajan siirtyessä seuraaviin tehtäviin oli selvää, että hänen seuraajaansa oli etsittävä erilaisin speksein kuin edellistä, kertoo Suomalainen työ ry:n puheenjohtaja Kati Ihamäki.

Johtajuudelta odotettiin sparraavaa otetta ja kykyä juurruttaa uudet järjestelyt käytäntöön. Sen lisäksi uuden keulahahmon odotettiin omaavan erityisen vahvaa yhteiskunnallista ymmärrystä, osaamista ja pelisilmää.

Ja koska väistyvää toimitusjohtajaa odotettiin jo toisaalla, oli uuden löytymisellä kiire. Aikataulupaineiden lisäksi haasteena olivat myös juuri alkanut kesälomakausi sekä se, että rekrytoinnista vastaavilla hallituksen jäsenistä jokaisella oli oma päivätyönsä – eli ei mahdollisuutta paneutua aikaa vievään hakuprosessiin.

Kumppaniksi valikoitui InHunt, jonka osaaminen, toimintatavat ja vahva verkottuminen suomalaiseen yrityselämään olivat tulleet monelle hallituksen jäsenelle tutuiksi muista yhteyksistä.

Aidosti rakentavaa dialogia

InHuntin asiantuntevuus ja varmuus tekivät asiakkaaseen vaikutuksen jo ensitapaamisella.

Yhdistyksessä oli pohdittu huolellisesti, millaista osaamista ja kokemusta uudelta toimitusjohtajalta odotettiin, ja toiveet käytiin InHuntin asiantuntijoiden kanssa keskustellen läpi.

– Se oli aidosti rakentavaa dialogia, jossa me toimme esiin omat näkemyksemme ja InHunt jalosti niitä eteenpäin kokemukseensa ja ammattitaitoonsa pohjaten. Meille esiteltiin anonyymejä profiileja, joiden perusteella teimme yhdessä vielä tarkemman kalibroinnin, Ihamäki kertoo.

Vaikka pohjatyö oli tehty huolellisesti, ja omasta mielestämme tiesimme, mitä haluamme, InHunt auttoi meitä täsmentämään, mikä oli tärkeintä.

Se on selvästi InHuntin vahvuus – kyky kuunnella, tarttua olennaiseen ja tuoda pöytään sellaista, jota emme itse tulleet ajatelleeksi, Ihamäki summaa.

Rekrytointi eteni aikataulussa lomakaudesta huolimatta

Kiitosta asiakkaan suunnalta saavat myös prosessin muut vaiheet.

Rekrytointi eteni aikataulussa, vaikka suuri osa potentiaalisista ehdokkaista oli lomalla; heitä tavoitettiin hyvin jo heinäkuun helteillä, ja se oli vasta alkusoittoa intensiiviselle elokuulle.
– Oli mielenkiintoista nähdä – ja ehkä vähän testatakin – oliko toimintamme vetovoima lisääntynyt uudistusten myötä, Ihamäki kertoo.

Niin lienee tapahtunut, sillä ehdokasjoukko oli edelliseen hakuun verrattuna laajempi ja profiililtaan monipuolisempi.

– Suomalaisen työn arvostus on noussut viime vuosina, ja nyt tehdyn haun perusteella voidaan sanoa, että myös sen suuntaan ja tulevaisuuteen haluttiin päästä vaikuttamaan, Ihamäki toteaa ilahtuneena.

Ja kuin bonuksena – Ihamäki kertoo InHuntin aktiivisen ja näkyvän otteen tuoneen myös yhdistyksen työlle huomiota ja tunnettuutta.

InHunt osasi nostaa uuden position rinnalla esiin myös brändiä ja tekemistä, mikä oli todella hieno juttu, Ihamäki kiittelee.

Valmiiseen pöytään

InHuntin seuloessa ehdokkaita asiakas pidettiin kartalla prosessin etenemisestä. Ja kun loppusuora häämötti, hallitus sai Ihamäen mukaan istua valmiiseen pöytään – jossa odotti mieluisa yllätys:

– Vaikka haku perustui tarkasti määriteltyihin ehtoihin, oli InHunt onnistunut löytämään shortlistalle joukon kriteerit täyttäviä ehdokkaita, joista jokainen toi pöytään vielä jotain uutta ja erilailla arvokasta – se teki valinnasta meille odotettua positiivisemman haasteen, Ihamäki kertoo.

Valituksi tuli vain yksi, mutta myös valitsematta jääneet olivat Ihamäen mukaan kiitelleet prosessin sujuvuutta ja erityisesti sen inhimillisyyttä.

Rekrytointiprosessi on monivaiheinen kokonaisuus, jossa ehdokkaat laittavat itsensä kaikkinensa peliin. Osoittaa todellista taitoa luotsata heidät sen läpi niin, että kaikille jää päällimmäiseksi mieleen hyvä kokemus, Ihamäki kiteyttää.

Suorahaun InHunt Groupilta toteuttivat Senior Headhunterit Terhi Ahokas ja Pia Siukosaari.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
TUOTANTOJOHTAJA - Finnforel, Varkaus
Treasury Lead - LähiTapiola Rahoitus Oy
CEO
Toiminnanjohtaja
Aluejohtaja
Uusimmat

Blogista

Kuvassa InHunt Groupin headhunttereita. Bannerkuva blogille: Osaajapula jarruttaa kasvua Pohjanmaalla – yritykset tarvitsevat ratkaisuja nyt
Osaajapula jarruttaa kasvua Pohjanmaalla – yritykset tarvitsevat ratkaisuja nyt
Pohjanmaalla osaajapula on kasvanut kriittiseksi kasvun esteeksi. Tuore tutkimus osoittaa, että jopa 75 % alueen yrityksistä kokee työvoiman saatavuuden rajoittavan...
BLOGIT (1200x630px) INHUNT - InCrest_Kun työmatkasta tuli arvov
Kun työmatkasta tuli arvovirta ja mitä siitä voi oppia
Kun arjen työmatka muuttuu arvovirraksi, se paljastaa yllättävän paljon myös työelämästä. Jokainen sujuva vaihe vie kohti tavoitetta – jokainen viive synnyttää...
Mies työskentelee kannettavalla tietokoneella ulkona, suunnittelee yrityksen kasvua ja tulevaa yrityskauppaa.
Yrityskauppa – strateginen prosessi, ei sattuma
Yrityskauppa on paljon enemmän kuin yksittäinen tapahtuma – se on strateginen prosessi, joka kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen ostajayhteydenottoja. Huolellinen...
InCrest_siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä_plain_1
Siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä
Monessa yrityksessä myynti, markkinointi ja viestintä ovat kasvaneet erilleen – vaikka niiden pitäisi vetää samaa köyttä. Kasvu ei aina vaadi lisää resursseja,...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

Tällä lomakkeella voit pyytää lisätietoja InHuntin palveluista yrityksille. Avoimet työpaikat sekä hakuohjeet löytyvät täältä.

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.