Biila Solutions Oy on vuonna 2008 opiskelijavoimin perustettu autojen siirtopalveluja tarjoava teknologiayritys, jonka vahva kasvu perustuu kykyyn hyödyntää alustateknologiaa ja tekoälyä muuttuvassa maailmassa, missä freelancerius ja kevytyrittäjyys työn tekemisen malleina yleistyvät.
– Tiivistetysti sanottuna kuljetamme autoliikkeestä ostettuja autoja asiakkaille, autoliikkeestä toiseen sekä huoltoon ja takaisin – ympäri Suomea, nykyisin myös Ruotsissa ja jatkossa vielä laajemmin. Kuljettajamme eivät ole Biilan palkkalistoilla, vaan itsenäisiä yrittäjiä, jotka ansaitsevat kauttamme lisätuloja, kertoo Biila Solutions Oy:n toimitusjohtaja Aapeli Kallunki.
Biila toimii siis työelämän muutoksen ytimessä, missä yhä useampi hankkii toimeentulonsa useista lähteistä toimien kevytyrittäjinä, freelancereina tai pätkätöitä tehden. Vaikkakin myös vakituisia työsuhteita ja työntekijöitä tarvitaan, jotta kokonaisuus toimii ja kehittyy.
Biila onkin ollut kovassa nosteessa. Yritys on parin viime vuoden aikana kolminkertaistanut liikevaihtonsa runsaaseen 9 miljoonaan euroon, ja sillä on Vantaan pääkonttorin lisäksi toimipisteet Oulussa ja Tampereella sekä Ruotsin Borlängessä. Tavoitteet ovat vahvasti kansainvälisessä kasvussa, mihin myös viimeaikaiset rekrytoinnit ovat tähdänneet.
Asiantuntijoiden palkkaukset Biila on hoitanut itse, mutta kolmeen johtoryhmätasoiseen rekrytointiin yritys kaipasi kumppania – aluksi pelkästään profiilin määrittelyyn, mutta keskustelujen edetessä Biila päätti hyödyntää InHuntin osaamista myös rekrytointiprosessin muihin vaiheisiin.
– Tapasimme muutamia potentiaalisia kumppaneita, ja vaikka InHunt ei ollut se edullisin, heidän toimintatapansa tekivät vaikutuksen, Kallunki kertoo.
Biila Solutions Oy on vuonna 2008 opiskelijavoimin perustettu autojen siirtopalveluja tarjoava teknologiayritys.
Biila saikin InHuntista Kallungin mukaan aisaparin, joka toi konkreettista lisäarvoa prosessiin – työelämätuntemuksen lisäksi toimialaosaamista, rohkeutta esittää uusia näkökulmia sekä laajimmat mahdolliset verkostot. Vaakakuppi kallistui Kallungin mukaan InHuntin puoleen myös siksi, että he lupasivat tekemiseensä tyytyväisyystakuun.
– Meillä oli tietenkin omat ajatuksemme siitä, millaiseen rooliin, ja millaista henkilöä tarvitsemme, mutta tiesimme myös, että työelämän murroksen tunteva asiantuntija voi tuoda tähän prosessiin arvokasta lisänäkemystä ja tietoa. Profiilin määrittelyvaiheessa käydyt keskustelut ohjasivat meitä pohtimaan mahdollisten osaamisyhdistelmien strategisia arvoja, kuin myös omia vetovoimatekijöitämme, Kallunki jatkaa.
Kahden vuoden kumppanuus: InHuntin avulla Biila löysi juuri oikeat osaajat
Yhteistyötä on nyt takana kaksi vuotta ja sen aikana InHuntin kautta Biilalle on järjestynyt asiakkuuksista vastaava Customer Success Director, kuljettajaverkoston kehittämisestä kopin ottanut Head of Partner Success sekä kansainvälisille markkinoille katseensa suunnannut Marketing Director.
Haut edellä mainittuihin toimiin olivat julkisia, mutta InHunt käytti täsmäosaajien tavoittamiseen tehokasta suorahakua.
– InHuntin vahvuus on selvästi heidän kyvyssään jalostaa tarpeemme konkreettisiksi profiileiksi ja kaivaa esiin arvojamme vastaavat, oikealla osaamisella varustetut ja motivoituneet kandidaatit, Kallunki kertoo.
Biilassa pantiin merkille myös hakuprosessien aikainen verkkosivuvierailujen määrän kasvu, joka kertoi siitä, että InHunt osasi esitellä asiakkaansa houkuttelevana työnantajana.
–Näimme heti, että olimme tekemisissä todellisten ammattilaisten kanssa, Kallunki toteaa.
Ammattitaidosta kertonee myös se, että itse päätöksenteko tehtiin Biilalle helpoksi.
– InHuntin perinpohjaisen taustatyön ansiosta saatoimme luottaa siihen, että jokainen haastatteluun tulleista kandidaateista olisi ollut loistava työssään. Tehtäväksemme jäi vain valita henkilö, joka omasta mielestämme sopisi parhaiten yrityksemme kulttuuriin ja tavoitteisiin, Kallunki summaa.
Ja ilmeisen hyvin valinnat ovatkin onnistuneet, sillä kaikki kolme InHuntin kautta Biilalle asettunutta avainhenkilöä työskentelevät yrityksessä edelleen – ja vielä ilmeisen tyytyväisinä.