Nämä vinkit toimivat! 5 vinkkiä CV:n tekoon!

5 vinkkiä CV:n tekoon
Jaa somessa:

Oletko kyllästynyt ympäripyöreisiin vinkkeihin kuten ”tuo oma itsesi esiin, kiteytä, erotu massasta…”. Seuraavassa viisi (5) konkreettista vinkkiä CV:tä varten, joita noudattamalla työhaastattelukutsu on lähempänä kuin uskoisitkaan. Olettamuksena tietysti, että tehtävässä vaadittava osaaminen löytyy ainakin suurilta osin.

CVO = Curriculum Vitae Optimization

CVO tulee sanoista Curriculum Vitae Optimization. Siinä noudatetaan samaa logiikkaa kuin www-sivujen hakukoneoptimoinnissakin (SEO). Eli CV rakennetaan niiden avainsanojen ympärille, jotka halutaan rekrytoinnista vastaavan henkilön löytävän. Toisin sanoen CV tehdään vastaamaan avoinna olevaa työpaikkaa johon ollaan hakemassa.

Vinkkinä, että jos olet hakemassa paikkaan, josta on olemassa työpaikkailmoitus, niin näitä CV:n avainsanoja ei itse kannata keksiä vaan kannattaa lukea työpaikkailmoitusta tarkkaan ja poimia avainsanat sieltä. Jos taas työpaikkailmoitusta ei ole olemassa, mutta olet saanut joltakin vinkin avoimesta työpaikasta, niin jos vain mahdollista ota yhteyttä henkilöön ja kysy tehtävästä hieman lisää. Kysymällä ihan peruskysymyksen: ”minkälaista osaamista tai henkilöä ollaan hakemassa”, nämä avainsanat on helppo poimia vastauksista.

Miksi näin? Rekrytoijat käyttävät tunnetusti ensimmäisellä kerralla hyvin vähän aikaa CV:n lukemiseen. Hyvin usein he ovat myös painaneet tietyn listan sanoja mieleensä liittyen koulutukseen, kokemukseen, toimialaosaamiseen, kielitaitoihin jne. ja yrittävät niitä nopeasti etsiä. Nämä ns. avainsanat löytyvät usein työpaikkailmoituksesta ja yhtä usein niiden pitäisi löytyä kandidaattien CV:stä.

50 sanan tiivistelmä

Tämä on alkanut yleistymään, mutta siltikin sitä näkee vielä liian vähän. Monet rekrytoijista ovat kiireisiä eikä heillä ole heti aikaa paneutua esim. työpaikkahakemuksiin. Ensimmäiset jaot tehdään pelkän CV:n perusteella. Näin ollen CV:llä pitää antaa paras mahdollinen kuva itsestään. Tähän tähdätessään suosittelen tekemään n. 50 sanan tiivistelmän itsestään heti CV:n alkuun. Tämä tiivistelmä olisi syytä tehdä myös vastaamaan haettavaa työtehtävää ja samalla siitä tulisi löytyä 2 – 3 sellaista asiaa miksi yrityksen kannattaisi palkata juuri sinut.

Konkretia

Niin CV:ssä, työhakemuksessa kuin työhaastattelussakin olisi syytä pystyä tuomaan konkreettisia tuloksia, aikaansaannoksia ja saavutuksia esiin. Käytä lukuja ja esimerkkejä apunasi. Älä myöskään pelkää kehua itseäsi. Työnhaku on väärä paikka olla vaatimaton.

Liian vähän valkoista

Rekrytoinnissa on aina myös tunteet pelissä vaikka rekrytoinnin ammattilaiset sanoisivatkin jotain muuta. Tähän tunnepeliin vaikuttaa myös se minkälaisen kuvan itsestään CV:llä antaa. Positiiviseen kuvaan voit vaikuttaa mm. sillä, että CV:si on maksimissaan 2 sivua pitkä ja siinä on tarpeeksi valkoista aluetta tarkoittaen sitä, että CV:tä ei ole ahdattu täyteen tekstiä tai kuvia ja diagrammeja.

Jokainen CV on uniikki

Saman geneerisen CV:n lähettely on usein ajan hukkaa. Business Insiderissä oli kirjoitus, joka käsitteli tehtyä tutkimusta työpaikan hakemisesta. Siinä oli mm. tutkittu kahta eri ryhmää, jossa toiset lähettivät joka paikkaan saman CV:n ja toiset näkivät vaivaa ja muokkasivat jokaista CV:tä ennen sen lähettämistä. Ei varmasti tarvitse kertoa kumpi ryhmä sai enemmän haastattelukutsuja. Ja ero oli huomattava.

Näiden vinkkien lisäksi löytyy paljon muitakin hyväksi havaittuja niksejä CV:n tekoon. Nämä viisi edellä mainittua ovat kuitenkin sellaisia, jotka erityisesti kannattaa huomioida, kun omaa CV:tä tekee ja työpaikkoja hakee.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sijoitusjohtaja
Markkinointikonsultti, Vipu
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
COO (operatiivinen johtaja)
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Matkailu- ja ravintola-ala _InHuntGroup_plain
Matkailu- ja ravintola-ala kohti nousukautta
Matkailu- ja ravintola-ala (MaRa) on kärsinyt pandemiasta. Miten hyödyntää alan osaajat tulevaisuuden kasvussa? InHunt Groupin blogissa tarjoamme käytännön vinkkejä...
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuvassa 5 henkilöä ovat yhdessä toimistolla kokoustilassa.
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla
Kuntien yhtiöittämisellä pyritään kustannustehokuuteen ja palvelun laadun parantamiseen. Yhtiöittämiskehityksen jatkuessa kuntien tytär- ja osakkuusyhtiöiden...
Miten rekrytoida menestyksekkäästi kasvun aikana? Kuvassa henkilö pitää korkeammalla isoa punaista sateenvarjoaan kuin muut, joilla on musta sateenvarjo.
Onko yrityksesi valmis nousukauteen? - ota tämä huomioon rekrytoinnissa
EK:n lokakuun 2024 suhdannebarometrin mukaan Suomen talous on toipumassa syvästä suhdannekuopasta, tosin elpyminen etenee maltillisesti. Samalla henkilöstön...
Miten rekrytointitoimistot toimivat. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät.
Miten suorahakutoimistot toimivat?
Suorahakutoimistot toimivat välittäjinä yritysten ja huipputalenttien välillä, karsivat hakijat ja esittelevät parhaat ehdokkaat. Lue lisää>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.