Neljä asiaa joihin rekrytoija kiinnittää ensimmäiseksi huomiota CV:ssä

Jaa somessa:

 

Vaikka elämme vuotta 2016, niin perinteinen CV on pysynyt tiukasti osana rekrytointiprosesseja. Tässä neljä asiaa joihin rekrytoija iskee silmänsä ensimmäisenä:

 

Kuva ja perustiedot

Suurin osa rekrytoijista ihan ensimmäiseksi haluaa tietää kenen CV:tä luetaan. Se, että CV:stä löytyy selkeä ja ammattimainen kuva on aina plussaa. Myös perustietojen löytyminen helposti luo positiivista kuvaa.

 

Avainsanat

Rekrytoijilla on usein kiire ja varsinkin ensimmäisellä silmäyksellä halutaan usein vain selvittää nopeasti voisiko henkilö olla tehtävään sopiva. Näinpä rekrytoija silmäilee CV:n nopeasti ja etsii vain tiettyjä avainsanoja. Mikäli ne löytyvät hakija todennäköisesti etenee eteenpäin ja CV pääsee tarkastelun alle myös prosessin myöhemmässä vaiheessa.

Kun siis lähdet hakemaan tehtävää, kirjoita ylös esim. työpaikkailmoituksesta ne asiat (sanat) joita yritys olettaa hakijoilta. Mikäli täytät tehtävässä vaaditut kriteerit niin pidä huoli, että täysin samat sanat löytyvät CV:stäsi. Tätä kutsumme CV:n optimoinniksi.

 

Uran eteneminen

Hyvin usein rekrytointia tekevä henkilö pyrkii luomaan itselleen kuvan, missä tilanteessa hakijan ura on ja miten se on edennyt viimeisten vuosien aikana. Tämän takia työtehtävien pitäisi olla uusimmasta vanhimpaan. Pyri myös avaamaan muutamalla lauseella ainakin viimeisimpiä tehtäviä ja kiinnitä huomiota tehtävien otsikointiin, koska niistä jo monesti rekrytoija olettaa löytävänsä tarpeellisen tiedon varsinkin ensimmäisellä silmäyksellä. Pyri myös välttämään rikkonaista CV:tä ja jos esim. olet ollut saman työnantajan palkkalistoilla, mutta useassa eri tehtävässä, niin yritä niputtaa nämä yhden pääotsikon alle.

 

Henkilön oma brändi ja online presenssi

Aiheeseen liittyvissä tutkimuksissa tämä asia tulee koko ajan vahvemmin esiin. Useat rekrytoijat olettavat, että hakijalta löytyy ainakin LinkedIn –profiili ja sen URL on tuotu selkeästi esiin perustiedoissa. Sen lisäksi yhä normaalimmaksi ovat tulleet henkilökohtaiset domainit sekä erilaiset oman brändin rakentamiseen keskittyneet sivustot. Valitettavasti sellainen hakija, jolta nämä puuttuvat alkaa jäädä pahasti alakynteen ja näin työhaastattelukutsun saaminen tulee koko ajan epätodennäköisemmäksi.

Nämä samat asiat pätevät myös aika lailla, kun rekrytoijat käyvät läpi profiileja esim. LinkedInissä. Silloin tosin silmä osuu myös ”skills” listaan, saatuihin kirjallisiin suosituksiin (recommendations), tiivistelmään (summary) sekä aktiivisuuteen LinkedInissä johon vaikuttaa mm. kontaktien määrä ja ryhmät joihin kuuluu.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on Hunting Heads Espanjan toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä:

http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa:

https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä:

https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CEO, Trumo Finance
Museonjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
VP, Engineering | Managing Director, Finland
Uusimmat

Blogista

Tarja Ilvonen ja Mia Mantsinen (oikealla) InHunt Groupin Hallitushakujen valmennuksen tilaisuudessa syyskuussa 2025.
Hallitustyö kasvaa yrityksen mukana – Mantsisen opit perheyhtiön hallitusmatkalta
InHuntin Hallitushakujen valmennuksessa syyskuussa vieraili Mantsinen Groupin pääomistaja ja toimitusjohtaja Mia Mantsinen. Hän jakoi oivaltavan puheenvuoron...
Johtotiimi seuraa reaaliaikaista kasvukäyrää, joka kuvaa asiakaskeskeisen strategian ja yhteisen rytmin vaikutusta tuloksiin.
Asiakaskeskeisyys ei ole tunne – se on strateginen rakenne
Yritykset, jotka pitävät päätöksenteon ja asiakkaan todellisuuden samassa ajassa, kasvavat nopeammin kuin kilpailijansa. Asiakaskeskeisyys ei ole tunne, vaan...
Suomalainen teknologiaekosysteemi ja kasvava startup-ala.
Suomi rakentaa tietä AI- ja teknologiaosaamisen kärkeen – onko tämä meidän hetkemme?
Suomen teknologiasektori kasvaa ja monipuolistuu nopeasti. Tekoälyn lisäksi Suomi on edelläkävijä 5G:ssä, bioteknologiassa ja kyberturvallisuudessa. Kasvu edellyttää...
Ihmiset istuvat neuvottelupöydän ääressä keskustelemassa. Kuvassa näkyy lämmin ja keskittynyt tunnelma, joka kuvastaa muutoksen johtamista ja psykologista turvallisuutta työyhteisössä.
Muutoksen johtaminen ja psykologinen turvallisuus
Moni muutos epäonnistuu, ei siksi että suunnitelma olisi huono, vaan koska ihmiset eivät löydä siihen omaa merkitystään. Psykologinen turvallisuus ja vaikuttamisen...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.