Viime viikolla kirjoitin siitä kuinka, jos haluaa löytää töitä, kannattaa unohtaa työpaikkailmoitukset. Tämä ehkä vähän kärjistetysti, mutta näin asiasta itse pitkälti ajattelen. Jos itse lähtisin etsimään uusia haasteita olisi ne varmasti viimeisiä paikkoja, jonne aikaani laittaisin. Syitä tähän on monia, joista isoimmat liittyvät faktaan, että julkiseen hakuun tulee vain murto-osa työpaikoista ja ne saattavat helposti houkutella kymmeniä, jopa satoja hakijoita.
Usein kun minulta kysytään neuvoa, annan muutaman erittäin konkreettisen ohjeen henkilöille, miten löytää uusi työpaikka. Paljon on sitten henkilöstä itsestä kiinni, että viitsiikö / jaksaako tähän leikkiin lähteä. Niin tai näin, niin tässä ne tulee:
1. Digitaalinen presenssi kuntoon
Oma blogi, omat nettisivut tai vähintään hiottu LinkedIn profiili. Näistä usein listan jälkimmäinen on täysin riittävä ja muut asiat erittäin iso plussa. Hyvä LinkedIn profiili antaa kattavan kuvan henkilöstä ja kertoo ennen kaikkea, mitä lisäarvoa yritys saa palkatessaan hänet. Mitä hyvä LinkedIn profiili taas ei ole, niin tylsä listaus työpaikoista, joissa on työskennellyt.
En väitä, että omani on täydellinen, mutta ainakin vilkaisun arvoinen jos esimerkki kiinnostaa: https://es.linkedin.com/in/teemuruuska
2. LinkedInin premium tili
Ensimmäinen kuukausi on ilmainen ja senkin jälkeen se maksaa ainoastaan n. 23€ / kk ja voit keskeyttää tilauksen koska tahansa. Miksi tämä kannattaa tehdä tulee tässä kirjoituksessa myöhemmin ja todennäköisesti on yksi elämäsi parhaista investoinneista, mikäli olet etsimässä uusia haasteita.
3. Konkreettinen lista verkostoista
Kun tämän sanon, niin monelta vaistomainen kommentti on, että eivät he tunne ketään. Jokaisella meillä on vanhempia, sukulaisia, ystäviä, business tuttuja jne. jotka ovat jossakin töissä. Ota selvää kaikista ja listaa, että minkälaisissa yrityksissä he työskentelevät ja missä positioissa.
4. Aloitetaan lähestymällä niitä, jotka ovat kiinnostavissa yrityksissä
Käy tekemääsi listaa ja yrityksiä läpi ja merkitse ne yritykset, jotka vaikuttavat sinusta kiinnostavilta. Kun olet löytänyt itseäsi kiinnostavat yritykset, lähesty niissä työskenteleviä tuntemiasi henkilöitä. Älä kysy, että ”olisko teillä mulle duunia / tai oottekohan te tällä hetkellä palkkamassa ketään?” vaan kerro, että olet etsimässä uusia työmahdollisuuksia ja haluaisit tietää, kuka heidän yrityksessä on se henkilö, jota asian kanssa kannattaisi lähestyä. Voit kertoa, että olet tutustunut yritykseen ja miksi se vaikuttaa sinusta kiinnostavalta sekä avata vähän, että minkä tyyppisissä tehtävissä uskoisit sinun tuovan lisäarvoa. Liitä samaan viestiin linkki hiottuun LinkedIn profiiliisi, jotta tuntemasi henkilö pystyy helposti tutustumaan työhistoriaasi ja saa myös positiivisen sekä ammattimaisen kuvan sinusta.
Huom! Todennäköisesti joku lähestymistäsi henkilöistä toteaa, että hänen tiedossaan ei ole, että he juuri nyt palkkaisivat. Tähän voit todeta vain, että loistava juttu, koska sitten olisit jo myöhässä. Eli haluatkin olla rekrytoinnista päättävään henkilöön yhteydessä ennen kuin se paikka tulee julkiseen hakuun.
5. Myy itsesi ja tee vaikutus
Kun olet saanut rekrytoinneista vastaavan henkilön tiedot, lähesty häntä mahdollisimman nopeasti. Tänä päivänä itse olen alkanut suosimaan LinkedIniä ja monet ovat saaneetkin sillä erinomaisia tuloksia aikaiseksi. Esim. sähköpostin ongelma on sen kasvottomuus sekä se, että se helposti joutaa roskapostien tai tarpeettomien sekaan.
Mikäli olet ostanut Linkedin premium tilin, voit lähettää henkilölle suoraan InMailin, vaikka et olisikaan hänen verkostoissa. Tämä on oiva tapa erottautua ja tehdä heti persoonallinen ja positiivinen vaikutus.
On myös erittäin tärkeää, miten lähestyt ja myyt asiasi. Iso virhe on vain lähettää viesti, jossa kertoo etsivänsä töitä ja, että mielellään tulisi esittelemään itsensä. Aloita viesti kertomalla keneltä sait yhteystiedot ja sen jälkeen hyvin lyhyesti esittele itsesi. Kerro, että olet tutustunut heidän yritykseen ja totea sen vaikuttavan erittäin kiinnostavalta. Sen jälkeen kerro hyvin lyhyesti, että mitä voisit heille tuoda omalla panoksellasi, jonka jälkeen kysy, miten voisitte asian kanssa edetä.
Mikäli henkilöllä ei esim. ole LinkedIn profiilia (lähes kaikilla alkaa olla) voit toki tehdä täysin saman sähköpostitse. Silloin kuitenkin on erittäin tärkeää kiinnittää huomiota viestisi otsikkoon, jotta se herättäisi henkilön kiinnostuksen. Liitä myös viestiisi LinkedIn profiilin URL, jotta tarjoat henkilölle helpon tavan tutustua sinuun.
Tässä kohtaa myös LinkedInin premium tili nousee arvoon arvaamattomaan, koska sen avulla pystyt näkemään, että kuka on käynyt profiiliasi vilkuilemassa, joka voi tarkoittaa sitä, että olet onnistunut ainakin herättämään kiinnostuksen.
Protip: Kohdan 5 voi myös hyvin tehdä puhelimella ja silloin tulokset ovat hyvin yleisesti vielä astetta parempia. Puhelun jälkeen on erittäin tärkeää lähettää samantien kiitos viesti henkilölle, painottaa muutamia puhelimessa käytyjä asioita sekä liittää vielä linkki LinkedIn profiiliisi. Näin tarjoat hänelle mahdollisuuden vielä rauhassa tutustua sinun taustaasi, jonka voit LinkedIn -premium tilille käydä myöhemmin katsomassa, että onko näin myös tapahtunut.
Pahimmillaan tämä kaikki voi johtaa siihen, että silloin tällöin saat vastaukseksi viestin, jossa kiitetään kohteliaasti ja todetaan, että heillä ei nyt juuri ole valitettavasti tarvetta. Tällöin on erittäin tärkeää kirjata tämä ylös, tehdä seurantaa eli olla uudelleen yhteydessä parin kuukauden päästä, mikäli tilanteesi olisi vielä sama. Tätä tosin uskallan vahvasti epäillä, mikäli olet päivästä toiseen tehnyt asiat kirjoittamallani tavalla ja joka päivä olet vähintään yhteen yritykseen yhteydessä. Olen sen nähnyt monta kertaa ja näin uskallan laittaa pääni pantiksi siitä, että kun tekee tämän asian tehokkaasti ja viettää joka päivä edes pari tuntia asian parissa, hyvin nopeasti mahdollisuuksia alkaa aueta ja työhaastattelukutsuja / tapaamisia ilmestyä kalenteriin. Sen jälkeen onkin kaikki sitten jo enemmän omissa käsissä.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin digijohtajana sekä on InHuntin Espanjan toimintojen maajohtaja. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen tranformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.