Henkilöbrändäyksen hyvät ja huonot vaikutukset

Jaa somessa:

Nyt on jonkin aikaa ollut muotia tehdä henkilöbrändäystä ja tosissaan. Opinahjot sekä somekanavat pursuvat erilaisia ohjeita ja kursseja, miten brändäät itsesi. Mielenkiintoista ja monille jopa ahdistavaa painetta yhteiskunnassamme, varsinkin nuorille.

Henkilöbrändäystä on ollut ”markkinoilla” jo satoja vuosia, jopa tuhansia. Eri uskontojen johtajat ovat olleet tässä lajissa parhaimpia. Buddha, Jeesus, etc. Eri maiden johtajat, jotka ovat kunnostautuneet kurjalla tavalla, vaikka sotatoimissa, kuten Hitler ja Mussolini. Kaikkia heitä yhdistää siis kuuluisuus sekä hyvässä että pahassa.

Henkilöbrändäystä on siis olla kuuluisa tavalla tai toisella.

Bisneksessä jos brändäyksesi onnistuu puolitehoisesti, olet oman yrityksesi kanssa ongelmissa. Tästä voisi ottaa esimerkin Jari Sarasvuosta, joka nousi loistavaksi konsultiksi omalla sarallaan ja teki kovaa tulosta itselleen yrityksensä kautta, mutta samalla hänen Trainers House kärsi yhden miehen showsta, sillä asiakkaat halusivat ostaa Jarin vetämään koulutuksia. Toki muitakin konsultteja saatiin myytyä, mutta silti Jari  oli samalla loistava brändi ja samalla ongelma omalle yhtiölleen. Skaalattavuus oli vaikeahkoa. Väittäisin, että tässä henkilöbrändäyksen hyödyntäminen eli kapitalisointi jäi puolitiehen Trainersillä.

Henkilöbrändäyksen huippuja Suomesta? Minulle yksi ylitse muiden henkilöbrändi on Kimi Räikkönen.

Mielenkiintoista on seurata henkilöbrändäystä myös kiinteistövälityssektorilla. Itsekin siinä bisneksessä mukana olevana joudun ja saan päivittäin painia tämän haastekentän kanssa. Mitä brändätään ja miksi pitkässä juoksussa? Tunnustan, ei ole helppoa. Kiinteistövälitysbisneksessä on muutamia lähes kaikille tunnettuja henkilöbrändejä. Osa on tullut teeveestä tunnetuiksi kuten Kaisa Liski, Jethro Rostedt ja Mira Kasslin, jokainen heistä omanlaisensa brändi. Miten menestys heidän kohdallaan, ovatko he osanneet kapitalisoida itsestään bisnestä laajemmalti? Jethro on ilmeisesti hyvinkin onnistunut hyödyntämään teeveen nosteen, mutta ladyt eivät niinkään, vaan omalla kohdallaan kompastelleet kivestä toiseen aiheuttaen yhtiöilleen haastavia tilanteita.

Kiinteistövälityksessä brändäyksen mestari on kyllä Andrei Koivumäki sekä myös brändiään nostava Roni Arvonen. Fanitan ihan täysillä molempia, mutta mielenkiinnolla odotan ja seuraan, osaavatko he kapitalisoida muuta kuin omaa työtänsä. Miten skaalata ja hyödyntää isossa mittakaavassa tunnettuutta. Sitä ei ole vielä näkyvissä, mutta peukutan kuitenkin iloisena heitä ja toivon, että onnistuvat bisneksissään, kun niihin oikeasti ryhtyvät. Omassa jengissäni on myös henkilöbrändejä ja fanitan myös heitä sekä mielelläni tuen heidän nousuaan henkilöbrändeiksi, mutta erottautuminen ei ole helppoa, sillä lähes kaikki Suomen kiinteistövälittäjät yrittävät samaan aikaan ja ei ole realistista kaikkien nousta huipulle tässä lajissa. Huipulla ei ole tilaa.

Henkilöbrändäyksen huippuja Suomesta? Minulle yksi ylitse muiden henkilöbrändi on Kimi Räikkönen. Aiemmin hän ajoi oikeutetusti Ferrarilla ja siinä yhdistyivät kaksi brändiä hienosti. Ja nyt kun Kimi siirtyi Alfa Romeon rattiin, nousi silmissäni Alfan brändi kiinnostavaksi ja ensimmäisen kerran elämässäni aloin miettiä, millaista olisi ajaa Alfalla, kuten Kimi. Näin toimii henkilöbrändi tukien toista bisnesbrändiä.

Kirjoittanut,

Hannu Mänty

Hallituksen puheenjohtaja

InHunt Group Oy

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Aluejohtaja
CEO, Trumo Finance
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
TALOUSJOHTAJA | CFO
Uusimmat

Blogista

BLOGIT (1200x630px) INHUNT - InCrest_Kun työmatkasta tuli arvov
Kun työmatkasta tuli arvovirta ja mitä siitä voi oppia
Kun arjen työmatka muuttuu arvovirraksi, se paljastaa yllättävän paljon myös työelämästä. Jokainen sujuva vaihe vie kohti tavoitetta – jokainen viive synnyttää...
Mies työskentelee kannettavalla tietokoneella ulkona, suunnittelee yrityksen kasvua ja tulevaa yrityskauppaa.
Yrityskauppa – strateginen prosessi, ei sattuma
Yrityskauppa on paljon enemmän kuin yksittäinen tapahtuma – se on strateginen prosessi, joka kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen ostajayhteydenottoja. Huolellinen...
Kuvassa Suomalainen työ ry:n puheenjohtaja Kati Ihamäki.
Uudelleenbrändäys loi uudet lähtökohdat toimitusjohtajan rekrytointiin
Uudistuksia luotsanneen toimitusjohtajan siirtyessä eteenpäin Suomalainen työ ry tarvitsi johtajan, joka jatkaa ja juurruttaa muutoksen käytäntöön. InHunt auttoi...
InCrest_siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä_plain_1
Siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä
Monessa yrityksessä myynti, markkinointi ja viestintä ovat kasvaneet erilleen – vaikka niiden pitäisi vetää samaa köyttä. Kasvu ei aina vaadi lisää resursseja,...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

Tällä lomakkeella voit pyytää lisätietoja InHuntin palveluista yrityksille. Avoimet työpaikat sekä hakuohjeet löytyvät täältä.

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.