Hyvän työnantajabrändin hyödyt

Jaa somessa:

Työnantajabrändi on mielenkiintoinen asia. Vaikka siitä on puhuttu vuosia niin silti tuntuu, että monikaan yritys ei edelleenkään ymmärrä asian tärkeyttä tai edes sitä, mitä sillä tarkoitetaan. Jos minulta kysytään, että mitä työnantajabrändillä tarkoitetaan, niin hyvin yksinkertaistettuna minulle se tarkoittaa sitä, mitä ja miten yrityksen nykyiset ja entiset työntekijät puhuvat työnantajastaan.

Hyvä työnantajabrändi on etenkin rekrytoinneissa merkittävässä roolissa. Ei ainoastaan silloin, kun yritys hoitaa itse rekrytoinnin vaan myös silloin, kun käytetään ulkopuolista apua. On erittäin mukavaa tehdä hyvän työnantajabrändin omaavalle yritykselle toimeksiantoa, kun pystyy aidosti kertoa siitä, miten hyvä työpaikka se on ja miten työntekijät siellä viihtyvät.

Seuraavassa muutama asia, miten hyvä työnantajabrändi vaikuttaa aina positiivisella tavalla rekrytointeihin:

Kandidaattien määrä

On paljon tutkimuksia ja raportteja siitä, kuinka monet työnhakijat eivät ota sellaista työpaikkaa vastaan yrityksestä, jolla on huono maine. Näin on selvää, että huonon työnantajabrändin omaava yritys ei myöskään vastaanota ihan liikaa hakemuksia avoinna oleviin tehtäviin, kun taas hyvän työnantajabrändin omaava yritys vetää automaattisesti hakijoita puoleensa.

Kandidaattien laatu

Hyvä työnantajabrändi ei ainoastaan näy hakijoiden määrässä, mutta myös niiden laadussa. On selvää, että hyvät työnhakijat pyrkivät pääsemään hyviin yrityksiin töihin. On paljon tutkittu tätä asiaa ja erilaiset tutkimukset kertovat siitä, kuinka ne yritykset, jotka olivat panostaneet työnantajabrändin kehittämiseen, raportoivat merkittävää parannusta kandidaattien laadussa. Se taas johtaa parempiin palkkauksiin ja mm. pienempään vaihtuvuuteen.

Työntekijöiden pienempi vaihtuvuus

Hyvällä työnantajabrändillä on merkittävä vaikutus työntekijöiden viihtyvyyteen ja näin myös pysyvyyteen. Työntekijöiden pysyvyydellä ja alhaisella vaihtuvuudella on erittäin merkittävät vaikutukset yrityksen kannattavuuteen. Olen nähnyt erilaisia laskelmia siitä, kun yhden asiantuntijan menettäminen saattaa maksaa organisaatiolle hänen puolen vuoden – puolentoista vuoden palkan verran.

Tämän luulisi ainakin ihan niitä organisaation ylimmälläkin pallilla istuvia kiinnostavan, vaikka muuten ajatus työantajabrändin kehittämisestä kuulostaisi lähinnä HR- ja markkinointiosaston mukavalta pikku puuhastelulta.

Alhaisempi kustannus per palkattu henkilö

Kun saadaan jokaiseen hakuun enemmän laadukkaita hakijoita, säästää se myös rahaa. Aikanaan luin, että amerikkalainen Glasdoor oli laskenut, että rekrytointikustannukset tippuvat keskimäärin n. 22 %, kun yritys on panostanut työnantajabrändiinsä. Kun yhden rekrytoinnin kokonaiskustannukset yleensä mitataan tuhansissa euroissa, voidaan säästöä pitää ihan merkittävänä.

Olemassa olevien työntekijöiden verkostojen hyödyntäminen

Tänä päivänä nopea ja tehokas tapa kasvaa ja tehdä oikeita rekrytointeja on hyödyntää yrityksen omia verkostoja. Varsinkin alkuvaiheessa olevilla yrityksillä ja startupeilla omat verkostot ovat todella tärkeitä alkuvaiheen kasvussa. Mikäli yrityksen työnantajabrändi ja myös tuote on kunnossa ja työntekijät viihtyvät, voi olla ihan varma, että olemassa olevat työntekijät mielellään myös levittävät sanaa omaan verkostoonsa siinä vaiheessa, kun on uusi paikka avoinna.

Teemu Ruuska

CEO

InHunt World

https://www.linkedin.com/in/teemuruuska/

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CEO, Trumo Finance
Museonjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
VP, Engineering | Managing Director, Finland
Uusimmat

Blogista

Tarja Ilvonen ja Mia Mantsinen (oikealla) InHunt Groupin Hallitushakujen valmennuksen tilaisuudessa syyskuussa 2025.
Hallitustyö kasvaa yrityksen mukana – Mantsisen opit perheyhtiön hallitusmatkalta
InHuntin Hallitushakujen valmennuksessa syyskuussa vieraili Mantsinen Groupin pääomistaja ja toimitusjohtaja Mia Mantsinen. Hän jakoi oivaltavan puheenvuoron...
Johtotiimi seuraa reaaliaikaista kasvukäyrää, joka kuvaa asiakaskeskeisen strategian ja yhteisen rytmin vaikutusta tuloksiin.
Asiakaskeskeisyys ei ole tunne – se on strateginen rakenne
Yritykset, jotka pitävät päätöksenteon ja asiakkaan todellisuuden samassa ajassa, kasvavat nopeammin kuin kilpailijansa. Asiakaskeskeisyys ei ole tunne, vaan...
Suomalainen teknologiaekosysteemi ja kasvava startup-ala.
Suomi rakentaa tietä AI- ja teknologiaosaamisen kärkeen – onko tämä meidän hetkemme?
Suomen teknologiasektori kasvaa ja monipuolistuu nopeasti. Tekoälyn lisäksi Suomi on edelläkävijä 5G:ssä, bioteknologiassa ja kyberturvallisuudessa. Kasvu edellyttää...
Ihmiset istuvat neuvottelupöydän ääressä keskustelemassa. Kuvassa näkyy lämmin ja keskittynyt tunnelma, joka kuvastaa muutoksen johtamista ja psykologista turvallisuutta työyhteisössä.
Muutoksen johtaminen ja psykologinen turvallisuus
Moni muutos epäonnistuu, ei siksi että suunnitelma olisi huono, vaan koska ihmiset eivät löydä siihen omaa merkitystään. Psykologinen turvallisuus ja vaikuttamisen...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.