Miksi headhuntereita edelleen käytetään?

Jaa somessa:

Viimeisten oikeastaan kymmenen vuoden aikana muutos ja digitalisaatio on ollut niin valtaisa, että potentiaalisten kandidaattien löytäminen ei yleensä olee enää mikään juttu. Tehokkaita sähköisiä kanavia on useita, joista potentiaaliset kandit löytyvät nopeasti. Etenkin LinkedIn on tehnyt sen, että valtava määrä tietoa henkilöistä on kaikkien saatavilla. Digitalisaatio on tuonut tiedon muutamien klikkauksien päähän ja nykyään headhunter tietää potentiaalisesta ehdokkaasta yllättävän paljon ennen kuin lähtee edes ensimmäistä yhteydenottoa tekemään. Kaukana ovat ne ajat, kun henkilön pelkän tittelin ja toimialan perusteella lähdettiin tekemään ensimmäistä yhteydenottoa.

Yksi iso ero suorahakutoimistojen välillä tulee siinä, että osataanko käyttää tehokkaasti näitä kaikkia saatavilla olevia työkaluja. Miten hyvin pystytään siivilöimään valtavasta tiedonmäärästä ne parhaat ja sopivimmat ja ennen kaikkea herättämään heidän kiinnostuksensa uudesta mahdollisuudesta. Varsinkin tuo viimeinen on erittäin ratkaisevaa ja se yleensä syntyy headhunter-tiimin kokemuksesta, toimialaosaamisesta sekä myyntitaidoista.

Mutta miksi sitten headhuntereita käytetään edelleen? Seuraavassa omasta näkökulmastani viisi isointa syytä:

Parhaat ovat yleensä jo jossakin töissä

Suurin yksinkertainen syy siihen, miksi headhuntereita edelleen käytetään, on se, että yleisesti parhaat työntekijät ovat jo jossakin töissä. Hyvin usein myös ne halutuimmat tekijät katoavat vapailta markkinoilta erittäin nopeasti, jos syystä tai toisesta niin on päässyt tapahtumaan. Hyvän headhunterin avulla tähän joukkoon päästään kiinni.

Tehtävän kriittisyys yrityksen menestymisen kannalta

Kun on kyse erittäin tärkeästä positiosta, turvaudutaan usein headhunterin apuun. Halutaan olla varmoja siitä, että prosessi hoidetaan laadukkaasti ja päästään tekemään valintaa erittäin kovan luokan ehdokkaista. Headhunterin avulla ja ammattimaisesti toteutetulla headhunting-prosessilla minimoidaan myös merkittävästi virherekrytoinnin ja siitä aiheutuvien massiivisten kustannusten riskiä.

Yrityksen oma rekrytointiosaaminen

Hyvin usein yritys tiedostaa, että rekrytointi ja varsinkaan headhunting eivät ole heidän ydinosaamistaan. Välillä se ei ole myöskään ihan sitä fiksuinta ajankäyttöä lähteä opettelemaan jotain sellaista, mihin on toisaalta helppo löytää apua. On huomattavasti helpompaa ja fiksumpaa antaa prosessi ammattilaisten hoidettavaksi ja keskittää oma aika siihen, minkä varmasti osaa ja hallitsee.

Yrityksen tunnettuus ja brändi

Suomessa suurin osa yrityksistä on suurelle osalle varsin tuntemattomia ja näin ollen ne eivät vedä automaattisesti puoleensa hyviä ehdokkaita. Iso osa meille tulevista toimeksiannoista on juuri tämän tyyppisiä, joissa asiakas kertoo yrittäneensä ensiksi itse, mutta omat hakuprosessit ja työpaikkailmoitukset eivät ole tuottaneet tarpeeksi laadukkaita hakijoita.

Yrityksen sijainti

Yrityksen sijainti on usein yksi asia, joka aiheuttaa isoja haasteita rekrytoinnille. Meillä InHuntilla on kahdeksan toimistoa Suomessa ja varsinkin mitä pohjoisemmaksi mennään, löytyy paljon yrityksiä pieniltä syrjäisiltä paikkakunnilta, joiden yksi merkittävä kasvun este on se, että oikean tyyppisiä henkilöitä ei tahdo löytyä. Tähän usein on ratkaisu asiansa osaava ja alueen tunteva headhunter, joka lähtee etsimään potentiaalisia henkilöitä vähän kauempaa. Myös mahdolliset paluumuuttajat ovat aina mielenkiintoisia kohteita yrityksen näkökulmasta.

Teemu Ruuska

CEO

InHunt World

https://www.linkedin.com/in/teemuruuska/

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sijoitusjohtaja
Markkinointikonsultti, Vipu
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
COO (operatiivinen johtaja)
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Matkailu- ja ravintola-ala _InHuntGroup_plain
Matkailu- ja ravintola-ala kohti nousukautta
Matkailu- ja ravintola-ala (MaRa) on kärsinyt pandemiasta. Miten hyödyntää alan osaajat tulevaisuuden kasvussa? InHunt Groupin blogissa tarjoamme käytännön vinkkejä...
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuvassa 5 henkilöä ovat yhdessä toimistolla kokoustilassa.
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla
Kuntien yhtiöittämisellä pyritään kustannustehokuuteen ja palvelun laadun parantamiseen. Yhtiöittämiskehityksen jatkuessa kuntien tytär- ja osakkuusyhtiöiden...
Miten rekrytoida menestyksekkäästi kasvun aikana? Kuvassa henkilö pitää korkeammalla isoa punaista sateenvarjoaan kuin muut, joilla on musta sateenvarjo.
Onko yrityksesi valmis nousukauteen? - ota tämä huomioon rekrytoinnissa
EK:n lokakuun 2024 suhdannebarometrin mukaan Suomen talous on toipumassa syvästä suhdannekuopasta, tosin elpyminen etenee maltillisesti. Samalla henkilöstön...
Miten rekrytointitoimistot toimivat. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät.
Miten suorahakutoimistot toimivat?
Suorahakutoimistot toimivat välittäjinä yritysten ja huipputalenttien välillä, karsivat hakijat ja esittelevät parhaat ehdokkaat. Lue lisää>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.