Iso osa mielenkiintoisista työpaikoista täytetään ilman, että niistä ei kerrota yhtään missään. Muistan törmänneeni artikkeliin, jossa mainittiin, että jopa 70% työpaikoista täytetään ilman, että niistä ei ilmoiteta julkisesti. Ilmoitusta ei ole siis Hesarissa, ei Oikotiellä, ei Monsterissa, ei Mollissa, ei LinkedInissa, ei rekrytointi- tai suorahakuyrityksen sivuilla eikä edes rekrytoivan yrityksen omilla sivuilla. Yritykset täyttävät useat paikoistaan oman verkostonsa avulla tai sitten he ulkoistavat rekrytoinnin esim. suorahakuyritykselle ja näin on iso mahdollisuus, että avoinna oleva työpaikka ei tule koskaan ison maailman tietoon.
Miten sitten näihin paikkoihin pääsee kiinni? Ketä pitää lähestyä ja minne pitää soittaa? Minulta hyvin usein kysytään neuvoa ja olenkin useita kertoja miettinyt sitä siltä kantilta, että mitä minä tekisin jos haluaisin lähteä hakemaan uusia haasteita hiljaisesti tai vähemmän hiljaisesti. En lähde nyt koko strategiaani avaamaan, jääköön se vielä toiseen kertaan, mutta muutaman vinkin haluaisin antaa. Asia johon panostaisin paljon on verkostoituminen ja ennen kaikkea markkinointityö isoimpia suorahakuyrityksiä kohtaan. Isoimmat suorahakuyritykset Suomessa tekevät vuositasolla satoja toimeksiantoja ja juuri näitä paikkoja minä lähtisin tavoittelemaan. Seuraavassa viisi (5) vinkkiä, jolla parannat mahdollisuuksia ”tulla headhuntatuksi”:
1. Ota puhelimella yhteys eri suorahakuyrityksiin ja selvitä heidän toimintatapansa
Suorahakuyrityksissä saattaa olla useita jopa kymmeniä henkilöitä töissä. Keneen siis kannattaa ottaa yhteys? Sama pätee kuin myynnissäkin eli jos et ole varma kuka on oikea henkilö, ota yhteys mahdollisimman korkealle. Kerro kuka olet ja tiedustele ko. yrityksen tapaa toimia ja ennen kaikkea sitä miten sinun tulisi toimia, jotta heillä olisi tietosi saatavilla, kun sopiva paikka aukeaa. Arvosta vastaajaan aikaa ja pidä keskustelu lyhyenä. Jätä tässä kohtaa itsesi myyminen vähemmälle, sen aika kyllä vielä tulee. Muutamalla lauseella toki on hyvä mainita omasta tilanteesta ja historiasta.
2. Jaa CV:si / yhteystietosi suorahakuyrityksien tietoon
Kun olet selvittänyt suorahakuyrityksen tavan toimia, on aika lähettää itsestäsi tietoa. Ennen kuin teet sen, niin katso vielä toisen ja kolmannenkin kerran, miltä CV:si näyttää. Oikein laadittu CV antaa etulyöntiaseman muihin hakijoihin nähden ja huonosti laadittu CV taas jättää parhaimmatkin ja kompetensseiltaan oikeammat henkilöt ilman kutsua työhaastatteluun. Seuraavassa blogauksessa ”Työnhakija voi olla CV:nsä uhri” käsittelen tätä aihetta tarkemmin.
3. Luo profiili erilaisten työpaikkasivustojen CV-kantoihin
Suorahakuyritykset hyödyntävät myös osaltaan erilaisia maksullisia ja maksuttomia CV-kantoja. Näistä käytetyin lienee Monsterin CV-kanta, jonne työnhakijat voivat jättää itsestään tietoja. Näissä kannattaa kuitenkin olla hivenen varovainen jos olet ns. hiljaisessa työnhaussa. Aika ajoin sitä tulee itsekin törmättyä jonkun tutuntutun CV:seen ja todettua, että kappas sitä ollaan vaihtamassa työpaikkaa. Toki profiilista voi tehdä nimettömän ja näin välttyy siltä riskiltä, että CV joutuu väärien silmien alle.
4. Ehosta LinkedIn profiiliasi, verkottaudu ja ole aktiivinen
Jos sinulla ei vielä ole LinkedIn profiilia – PERUSTA SE! Hyvä LinkedIn profiili voi poikia mielenkiintoisia työtarjouksia. Osa suorahakuyrityksistä käyttää todella paljon LinkedIniä ehdokaskartoituksessa ja näin hyvä ja perusteellinen profiili erottuu edukseen ihan samalla tavalla kuin CV:kin. Moni pelkää sen olevan suora merkki, että on hakemassa töitä, jos alkaa ehostaa omaa LinkedIn profiilia. Tässä kohtaa voi minun mielestä olla kyllä huoleti. Viimeisimmät tilastot LinkedInin kasvusta Suomessa ovat sen suuntaiset, että kohta aletaan jo ihmetellä jos sinulla ei ole profiilia tai se näyttä siltä, että sitä ei olisi koskaan käytetty. Ole myös aktiivinen, verkottaudu sekä ala seurata aktiivisesti eri suorahakuyritysten sivuja myös LinkedInissä.
5. Seuraa aktiivisesti suorahakuyrityksillä meneillään olevia toimeksiantoja
Osa suorahakuyrityksistä pitää ainakin osan meneillään olevista toimeksiannoista näkyvillä omilla www-sivuillaan. Vieraile aika-ajoin näillä sivuilla ja jos löydät mielenkiintoisen tehtävän, ota ensiksi yhteyttä selvittääksesi tehtävän painotukset ja sen minkälaista henkilöä oikeasti haetaan. ÄLÄ lähetä CV:täsi joka ikiseen tehtävään. Niin sanottuja jokapaikanhöyliä on todella paljon liikkeellä ja tänä päivänä on ensiarvoisen tärkeää miettiä ne muutamat omat ydinosaamisalueet ja pitää ne mielessä kun katsoo avoinna olevia tehtäviä. Se, että olet joskus aikaisemmassa elämässä myynyt tuotteita tai palveluita vaikkapa Ruotsiin, se ei tee sinusta vielä kansainvälisen kaupan osaajaa. Vastassa sinua on henkilöitä, jotka ovat viimeiset 20 vuotta menneet maapalloa ristiin rastiin, puhuvat neljää kieltä sujuvasti ja ovat oikeasti tehneet kauppaa pallon jokaisella mantereella. Vaikka ei ole väärin tavoitella kuuta taivaalta, niin työnhakemisessa on ensiarvoisen tärkeää olla myös realisti. Työnhakemisessa suunta, laatu ja määrä pätevät tuloksien osalta aivan samalla tavalla kuin myynnissäkin.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on liiketalouden tradenomi ja luki kansainvälistä markkinointia pääaineenaan. Teemu vastaa InHuntissa mm. liiketoiminnan kehittämisestä sekä digitaalisten kanavien tehostamisesta ja hyödyntämisestä osana rekrytointiprosesseja.
Seuraa InHuntia LinkedInissä, Twitterissä ja Facebookissa ja paranna mahdollisuuksia ”tulla headhuntatuksi” 😉