Sosiaalisen median vaikutus rekrytointiin

Jaa somessa:

Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen. Ihan samalla tavalla kuin aikanaan tulivat tietokoneet, matkapuhelimet ja internet. Sosiaalinen media on ollut osa monen arkipäivää jo useamman vuoden ajan. Siinä missä aiemmin some oli yhtä kuin Facebook, tarkoittaa se tänä päivänä aidosti kirjavaa sosiaalisten medioiden kokoelmaa. Twitter on viimeinkin lyömässä läpi Suomessa, Instagram ja Pinterest nostavat päätään, YouTuben myötä liikkuvan kuvan merkitys kasvaa koko ajan ja LinkedIn vahvistaa asemaansa liike-elämän keskustelu- ja verkostoitumiskanavana.

Tänä päivänä yrityksetkin ovat joutuneet liittämään sosiaalisen median osaksi liiketoimintaa, markkinointiaan ja lähestulkoon kaikkea tekemistään. Mitä enemmän yritykset ovat sosiaalisessa mediassa, sitä selvemmäksi on käynyt tarve koko yritysten kulttuuriselle muutokselle. Some ja koko digitaalinen murros asettaa uudenlaisia haasteita myös rekrytoinnin näkökulmasta. Yritysten täytyy yhä enemmän miettiä omaa tekemistään sosiaaliseen mediaan liittyen.  X- ja varsinkin Y-sukupolvi on entistä kriittisempiä työnantajia ja työpaikkoja kohtaan. Heidän elämänkatsomuksensa ja arvomaailmansa eroaa täysin siitä, mitä se on esim. lähellä eläkettä olevalla yritysjohdolla. Tämä voi koitua isoksi haasteeksi siinä vaiheessa, kun yritetään rekrytoida tulevaisuuden tähtipelaajia. Jos yritys näyttää siltä, että se on sekä sisäisesti, että ulkoisesti jämähtänyt 2000- tai jopa 90-luvulle, tulee olemaan todella vaikeaa saada nuoria lupauksia kiinnostumaan. Kaikki eivät voi olla Rovioita tai Supercellejä ja onneksi ei tarvitsekaan. Sosiaalisuuden aika kuitenkin asettaa kaikenlaisten yritysten toimintatavoille, visioille, missioille ja arvoille uudet vaatimukset.

Rekrytointimielessä selkeästi tärkein sosiaalisen median kanava on LinkedIn. Tämän blogauksen kirjoitushetkellä LinkedInistä löytyy 536.118 käyttäjää, jotka ilmoittavat lokaatiokseen Suomi. Se on n. 20 % Suomessa työskentelevistä ja oma arvioni on, että vuoden loppuun mennessä käyttäjiä on jo yli 750.000. Arvio perustuu osaksi siihen, että sosiaalisen median gurut ounastelevat LinkedInin lyövän Suomessa kunnolla läpi vasta tänä vuonna. Jos ja kun näin käy, niin tuo 750.000 ei ole lukuna kummoinenkaan. Kun katsoo yleisesti, ketkä LinkedIniä käyttää, erottuu sieltä selkeästi tietyissä asemissa olevat tai tietyllä aloilla työskentelevät henkilöt. Yrityksien johtoasemassa olevat henkilöt ovat löytäneet LinkedInin pääsääntöisesti hyvin. Myös tiettyjen alojen ihmiset kuten myynti, markkinointi ja ICT ovat LinkedInissä hyvällä prosentilla.  Sitten taas teollisuuden, sosiaali- ja terveyden, teknisen sekä rakennusalan ihmiset loistavat poissaolollaan ja varmasti on vielä paljon tekemistä ennen kuin heidät saadaan houkuteltua mukaan. LinkedInissä ei olla ainoastaan etsimässä uusia työmahdollisuuksia vaan se on loistava paikka verkottautua, luoda positiivista ja ammattimaista kuvaa, jakaa mielenkiintoista tietoa ja lisäksi tehdä businesta. Osaksi näiden samojen syiden takia olen varma, että poissaolollaan loistavat alat ja ihmiset tulevat myös aikanaan löytämään LinkedInin.

Osa rekrytointi- ja suorahakutaloista hyödyntää erittäin tehokkaasti sosiaalista mediaa potentiaalisten henkilöiden etsimisessä. Facebookia ja Twitteriä hyödyntämällä voidaan levittää tietoa meneillään olevista hauista ja LinkedInin avulla pystytään kontaktoimaan suoraan potentiaalisia henkilöitä. LinkedIn Jobs -osio on kasvattanut suosiotaan yritysten työpaikkailmoittelussa ja on erittäin hyödyllinen kanava sen edullisen hinnan ja toimivuuden myötä. Kun laittaa LinkedIniin työpaikkailmoituksen se myös etsii proaktiivisesti hakuun sopivia henkilöitä. Varmasti olet joskus huomannut mielenkiintoisen ja omaan profiiliisi sopivan työpaikkailmoituksen ”Jobs you may be interested in” otsikon alla. Ilmoitus tekee ikään kuin headhunterin työtä ja pyrkii herättämään sopivien henkilöiden kiinnostuksen.

Suorahakutaloille isoin hyöty LinkedInistä on kuitenkin se, että se on kuin iso avoin CV-kanta, jota oikeaoppisesti hyödyntämällä pystytään löytämään erittäin nopeasti ja tehokkaasti hakuun sopivia kandidaatteja. Henkilöitä pystytään lähestymään joko soittamalla tai sitten lähettämällä suora InMail. LinkedInissä on mahdollista ostaa laajempia käyttöoikeuksia ja näin parantaa mm. käyttäjien löydettävyyttä. LinkedIn on alkujaan kehitetty rekrytointityökaluksi ja siinä tarkoituksessa se toimiikin erittäin hyvin.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on liiketalouden tradenomi ja luki kansainvälistä markkinointia pääaineenaan. Teemu vastaa InHuntissa mm. liiketoiminnan kehittämisestä sekä digitaalisten kanavien tehostamisesta ja hyödyntämisestä osana rekrytointiprosesseja.

P.S. Seuraa InHuntia  LinkedInissä, Twitterissä ja Facebookissa ja tiedä mistä rekrytointimaailmassa puhutaan. 

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Toimitusjohtaja
Head of Claims, Protector
Intendentti
Projektipäällikkö/projektijohtaja
Hallitusammattilainen
Uusimmat

Blogista

Kuvassa iloinen tiimi juhlii hyvin onnistunutta strategiaa. Istuvat kokoustilassa.
Strategia, joka tuottaa vaikuttavia tuloksia
Strategia, joka tuottaa tuloksia, ei jää paperille. Se ohjaa päätöksiä, yhdistää ihmiset ja datan sekä elää arjessa muuttuvan maailman mukana.
InHuntWorld_hallitusten suunnanmuutos_1200x630px_plain
Hallitusten uudistumisen aika: Miksi kansainvälinen osaaminen on avain pohjoismaisten yritysten menestykseen?
Pohjoismaiset yritykset tunnetaan innovatiivisuudesta ja kansainvälisistä menestystarinoista. Silti monien hallituksista puuttuu kansainvälinen osaaminen – ja...
Kuvassa mies miettii uutta innovaatiota ja pitää ipadia kädessään. Blogin kuvitus.
Innovaatioiden puute – perusteltu syy toimitusjohtajan vaihtoon?
Innovaatioiden hiipuminen on yksi vakavimmista varoitusmerkeistä, jonka yrityksen hallitus voi kohdata. Kun kasvu pysähtyy, kulttuuri jähmettyy ja asiakastarpeet...
Kuvassa henkilö tekee tietokoneella töitä AI:lla. Kuvassa näkyy heijasteina tietokoneen näyttöjä. Henkilöstä näkyy vain kättä. Sormi koskettaa screeniä. Blogin kuvitus.
Tekoäly strategian liimana – näin yhdistät vision ja liiketoiminnan jokapäiväiseksi tekemiseksi
Strategia epäonnistuu, jos se jää vain johdon visioksi tai kalvosarjaksi. Vision ja arjen välille tarvitaan silta, ja yhä useammin se silta on tekoäly. Kun tavoitteet...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.