Jokaisella pitäisi olla suunnitelma pahimman varalle

Jaa somessa:

Viimeiset vuodet ovat osoittaneet sen, että mikään ei ole varmaa eikä pysyvää. Moni varmasti ymmärsi tämän viimeistään siinä vaiheessa, kun Nokian kyltti oli ruuvattu Keilaniemessä irti ja tilalle oli ilmestynyt Microsoftin vastaava. Tosin yllättävän monelle tämä tai mikään muukaan viime vuosina tapahtunut asia ei ole saanut avaamaan silmiään sille tosiasialle, että myös oma työpaikka voi joku päivä lähteä alta. Eletään siinä ajatusmaailmassa, että ”eihän nyt minulle sellaista tapahdu” ja sitten kun se päivä koittaa, niin ollaan valtavassa montussa, josta ylös pääseminen kestää todella pitkään. En sitten tiedä, mikä olisi tarpeeksi iso herätys, että jokainen pikkuhiljaa tajuisi maailmassa menossa olevan muutoksen. Ehkä se kun Stockmannin kyltti häviää joku päivä Mannerheimintien ja Aleksanterinkadun kulmasta? Tuleeko näin koskaan tapahtumaan? Mene ja tiedä, mutta kuinka moni olisi viisi vuotta sitten uskonut, jos joku olisi sanonut, että vuonna 2015 puhelimissa ei enää lue Nokia.

Kuten tämän kirjoituksen otsikko kertoo niin jokaisella, aivan jokaisella pitäisi olla suunnitelma pahimman varalle. Mitä sillä sitten tarkoitan niin listaan muutaman tärkeän kohdan seuraavassa:

1. Vähintään 6kk:n puskuri pankkitilillä

Aivan liian moni elää kädestä suuhun mentaliteetilla. Säästäminen ei ole koskaan helppoa, mutta pienikin summa sivuun joka kuukausi vähentää niskaan kaatuvan kylmän veden määrää, kun tapahtuu se mitä ei voinut tapahtua. Monelle tulee myös yllätyksenä, että kuinka kauan kestää rakentaa 6kk:n puskuri ja kuinka nopeasti se raha häviää pankkitililtä, kun tulot yhtäkkiä romahtaakin.

2. Työttömyyskassan jäseneksi nyt ja heti

Työttömyyskassat antavat turvaa talouteesi. Jäsenmaksu on pieni hinta kohtuullisten tulojen varmistamisesta. Kela maksaa työttömille peruspäivärahaa, mutta tämän määrä on lapsettomille suurimmillaan vain 553 euroa/kk. Työttömyyskassat maksavat työttömiksi jääville jäsenilleen keskimäärin kaksinkertaisen määrän: 1071 euroa/kk. Ansiosidonnainen on useimmiten huomattavasti enemmän ja voi kestää jopa 500 päivää. Yleisen työttömyyskassan jäsenmaksu on 99€ vuodessa ja se on mielestäni pieni hinta kohtuullisesta lisäturvasta.

3. Verkostoidu oikeassa elämässä

Maailma on täynnä kaiken maailman kissan ristiäisiä ja verkostoitumistilaisuuksia joihin tulee kutsuja joka suunnasta. En sano, että jokaiseen pitäisi mennä, mutta ainakin joihinkin näistä kutsuista olisi syytä vastata myöntyvästi. Saa ilmaisen tilaisuuden tutustua ihmisiin ja kasvattaa verkostoa ja se voi olla suuri apu siinä vaiheessa, kun huonot uutiset yllättää. Moni on myös huomannut sen, kuinka näiden kutsujen määrä dramaattisesti tippuu siinä vaiheessa, kun työttömyys on päässyt yllättämään. Nämä businessmaailman verkostoitumistilaisuudet yleensä kun ovat suunnattu eri yrityksiä edustaville henkilöille.

4. Aktivoidu sosiaalisessa mediassa

Tykättiin siitä tai ei, niin sosiaalinen media on täällä jäädäkseen ja kasvattaa roolia koko ajan jokapäiväisessä elämässä. Laita Facebook, LinkedIn ja Twitter tilit kuntoon ja aktivoidu näissä kaikissa. Varsinkin LinkedInin vauhti Suomessa kasvaa rajusti ja se tarjoaa aidosti monenlaisia työkaluja oman brandin rakentamiseen sekä verkoston kasvattamiseen.

5. Anna asiakkaille ja yhteistyökumppaneille aina 110 %

Hyvin usein olen nähnyt, että yllättävän tilanteen sattuessa henkilö hyvin nopeasti löytääkin uuden paikan joltakin vanhalta asiakkaaltaan tai yhteistyökumppaniltaan. Hyvin usein suhdetta on ehditty rakentaa vuosia ja näin rekrytointi koetaan hyvin helpoksi ja turvalliseksi. Tähän yleensä edesauttaa tosiaan se, että on aina ollut valmis laittamaan itsenä likoon asiakkaan, yhteistyökumppanin jne. puolesta.

6. Älä polta siltoja vanhaan työantajaan

Hyvin usein käy myös niin, että yllättävän tilanteen sattuessa uusi työpaikka löytyykin entiseltä työnantajalta. Tämä tietysti vaatii jonkun verran nöyryyttä ottaa puhelin käteen, mutta se on pieni hinta siitä, että ”uusivanha” työpaikka mahdollisesti löytyy. Jos on ollut pidetty ja tulosta tekevä työntekijä, jonka lähtöä on jääty harmittelemaan, niin hyvin suurella todennäköisyydellä hänet saatetaan haluta myös takaisin.

7. Verkostoidu rekrytointialan ammattilaisten kanssa

Hyvin moni, mutta siltikin hyvin harva tätä tekee. Lojaalisuus työnantajaa kohtaan hyve, mutta koskaan ei ole väärin sanoa esim. headhunterille, että ”toki saa olla yhteydessä jos mielenkiintoinen paikka aukeaa”. Liian usein rekrytoinnin ammattilaisia lähestytään vasta siinä vaiheessa, kun vahinko on jo tapahtunut ja silloin valitettavasti ollaan jo aika pahasti takamatkalla. Monet näistä tahoista hyödyntävät myös teknologiaa ja eri sivujen kautta pystyy jättämään itsestään tiedot tulevaisuutta silmällä pitäen. InHuntin vastaava löytyy tästä: http://inhunt.wpengine.com/avoimet-tyopaikat/view/avoin-hakemus/ 

8. Pidä CV aina päivitettynä ”pöytälaatikossa”

Itse päivitän CV:täni aika ajoin ja suosittelen sitä muillekin. Ihan jo pelkästään siitä syystä, että kun headhunteri yllättää kulman takaa ja tarjoaa sinulle unelmien työpaikkaa, niin annat itsestäsi hyvän kuvan kun toimitat ammattimaisen CV:n sovitussa ajassa. Myös silloin tällöin saattaa käydä niin, että headhunterin soitto yllättää kesken kalastusreissun ja näin unelmien työpaikka ei jää saamatta muutaman ahvenen takia, kun CV on jo valmiina.

Näiden kahdeksan kohdan lisäksi on myös suotavaa pitää koko ajan kaikki aistit aktiivisena ja seurata mitä ympäristössä tapahtuu. Jos alkaa näyttää siltä, että työpaikalla ei enää hirveän kauan pala valot, niin kannattaa viimeistään alkaa toteuttamaan tiettyjä kohtia yllä olevasta listasta.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska on liiketalouden tradenomi ja luki kansainvälistä markkinointia pääaineenaan. Teemu tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemun vastuualueella InHuntissa on mm. liiketoiminnan kehittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä tuotteiden ja palveluiden konseptointi.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Tuotantojohtaja - Finnforel, Varkaus
Treasury Lead - LähiTapiola Rahoitus Oy
Toiminnanjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
Uusimmat

Blogista

Kuvassa Kokkolan Orkesteriyhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja Tiina Isotalus.
Kun osaajia on vain harvoja, oikean löytäminen on taidetta – InHunt onnistui
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri etsi uutta intendenttiä harvinaisen vaativaan tehtävään, jossa tarvittiin sekä taiteellista ymmärrystä että organisaation johtamisen...
Kuvassa InHunt Groupin headhunttereita. Bannerkuva blogille: Osaajapula jarruttaa kasvua Pohjanmaalla – yritykset tarvitsevat ratkaisuja nyt
Osaajapula jarruttaa kasvua Pohjanmaalla – yritykset tarvitsevat ratkaisuja nyt
Pohjanmaalla osaajapula on kasvanut kriittiseksi kasvun esteeksi. Tuore tutkimus osoittaa, että jopa 75 % alueen yrityksistä kokee työvoiman saatavuuden rajoittavan...
BLOGIT (1200x630px) INHUNT - InCrest_Kun työmatkasta tuli arvov
Kun työmatkasta tuli arvovirta ja mitä siitä voi oppia
Kun arjen työmatka muuttuu arvovirraksi, se paljastaa yllättävän paljon myös työelämästä. Jokainen sujuva vaihe vie kohti tavoitetta – jokainen viive synnyttää...
Mies työskentelee kannettavalla tietokoneella ulkona, suunnittelee yrityksen kasvua ja tulevaa yrityskauppaa.
Yrityskauppa – strateginen prosessi, ei sattuma
Yrityskauppa on paljon enemmän kuin yksittäinen tapahtuma – se on strateginen prosessi, joka kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen ostajayhteydenottoja. Huolellinen...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

Tällä lomakkeella voit pyytää lisätietoja InHuntin palveluista yrityksille. Avoimet työpaikat sekä hakuohjeet löytyvät täältä.

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.