Yrityksen itse harjoittaman suorakontaktoinnin vaarat

Yrityksen itse harjoittaman suorakontaktoinnin vaarat
Jaa somessa:

Monesti on tullut mainituksi, että yrityksien tulisi hyödyntää omien työntekijöiden verkostoja tehokkaammin rekrytoitaessa uusia henkilöitä. Useita esimerkkejä olen lukenut esim. Yhdysvalloista, että kasvuyritysten henkilöstö kerääntyy yhteen ennen jokaista rekrytointia ja miettii, minkälaista henkilöä he seuraavaksi tarvitsevat ja löytyisikö tämä henkilö mahdollisesti jonkun omista verkostoista.

Suomessakin yrityksien itse harjoittama suorakontaktointi / suorahaku on lisääntymään päin. Itselleni on kuitenkin syntynyt sellainen kuva, että osa yrityksistä on ymmärtänyt tämän väärin ja tekeekin soittoja esim. suoraan kilpailijoilla oleville henkilöille ilman mitään aikaisempaa suhdetta ko. henkilöön. Usein tämä on hyvin tehotonta, epäammattimaista ja jopa vaarallista. Miksi? Kuvittele tilanne, jossa olet todella tyytyväinen työpaikkaasi ja tehtävääsi ja sitten saat kilpailijalta soiton, jossa sinua houkutellaan heille töihin. Sanot todennäköisesti suoraan ei, kerrot asiasta kollegoillesi ja hyvin nopeasti sana alkaa kiertää yrityksessä ja sen jälkeen koko alalla. Kohta kukaan ei tule eikä uskalla vastata puheluun myöntyvästi vaikka ehkä olisikin hivenen kiinnostunut. Kukaan ei halua riskeerata nykyistä työpaikkaa sillä, että jatkaisi keskustelua uudesta mielenkiintoisesta mahdollisuudesta toisen yrityksen kanssa. Asia on jokaisen alalla olevan tiedossa ja näin riskit aivan liian korkeita sille, että asia vuotaa jossain kohtaa.

Tässä vielä muutama pääkohta siihen, miksi yrityksen ei kannata tai pidä harjoittaa itse tehtyä suorakontaktointia / suorahakua, mikäli henkilöä ei tunneta entuudestaan:

1. Luottamuksen puute – Ei kuulosta ammattimaiselta potentiaalisen henkilön korviin, kun puhelu tuntee tuntemattomalta henkilöltä ja yrityksestä johon hänet haluttaisiin töihin.

2. Korkea kynnys keskustelulle – Liian paljon kysymysmerkkejä, epäluuloja ja riskejä. Ainostaan ne jotka ovat todella tyytymättömiä nykyiseen paikkaansa suostuvat mahdollisesti jatkamaan keskusteluja.

3. Negatiivinen kuva – Epäammattimaisella suorakontaktoinnilla / suorahaulla voi olla kauaskantoiset vaikutukset.

4. Potentiaalisten kandidaattien menettäminen – On täysin varmaa, että parhaimmat ja potentiaalisimmat kandidaatit eivät tule jatkamaan keskusteluja yhtään pidemmälle.

5. Ajan hukkaaminen – Yritys ja sen henkilöstö hukkaa todella paljon omaa aikaa, kun soitot kohdistuvat heille tuntemattomille henkilöille.

Yrityksen itse harjoittamaa suorakontaktointia / suorahakua tulisi siis tehdä ainoastaan silloin, kun aidosti tunnetaan henkilö, jota lähdetään tavoittelemaan ja tiedetään, että on molempien etu pitää asia salassa vaikka se ei lähtisi etenemäänkään.

Kaikissa muissa tilanteissa suorakontaktointi / suorahaku on syytä jättää suorahakualan ammattilaisten hoidettavaksi. Suorahakuun erikoistuneet yritykset tarjoavat täyden luottamuksen ja anonyymin alustan keskusteluille. Näin kynnys jatkaa keskusteluja vaikka pelkästä uteliaisuudestakin on todella paljon alhaisempi.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ & http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemun vastuualueella InHuntissa on mm. liiketoiminnan kehittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä tuotteiden ja palveluiden konseptointi. Tällä hetkellä Teemu kirjoittaa mm. näitä kirjoituksia Madridista, Espanjasta käsin, jossa hän on viimeistelemässä maisterin tutkintoaan arvostetussa EAE Business Schoolissa.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Head of Sales, Foodservice
Hotellinjohtaja
Viestintä- ja markkinointijohtaja
Toimitusjohtaja, PK-Seutu
Kaupallinen johtaja
Uusimmat

Blogista

Kuvassa oranssi paperilennokki poikkeaa valkoisten lennokkien ryhmästä.
13 merkkiä siitä, että tärkeä työntekijäsi on lähdössä
Ironista kyllä, juuri ne työntekijät, jotka ovat eniten sitoutuneet yrityksen menestykseen, voivat aktiivisesti etsiä uusia haasteita. Tämä on yleinen ilmiö,...
nainen pitämässä puheenvuoroa Hallituspaikan haku -valmennuksessa
Hallituspaikan haku -valmennus: Satu Helkama puhui hyvästä hallitustyöstä
Lue Satu Helkaman puheenvuorosta Hallituspaikan haku -valmennuksessa, saat vastauksia mm.mihin hallituksen jäsenen hyvyys pohjautuu?
InHuntBlog_12 ammattia, joita AI ei koskaan korvaa_plain
12 ammattia, joita AI ei koskaan korvaa
Tekoäly muuttaa työelämää vauhdilla, mutta osa ammateista on turvassa vielä pitkään. Lue lisää uudesta blogista >>
InHunt_Blogi_Vesilaitokset tukevat kuntien elinvoimaisuutta_plain
Vesilaitokset tukevat kuntien elinvoimaisuutta, sekä kestävää ja vastuullista päätöksentekoa
Vesilaitokset takaavat puhtaan veden ja jätevedenkäsittelyn, mutta muuttuva maailma tuo mukanaan haasteita. Kuntien InHunt auttaa löytämään oikeat asiantuntijat...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.