Yrityksen itse harjoittaman suorakontaktoinnin vaarat

Yrityksen itse harjoittaman suorakontaktoinnin vaarat
Jaa somessa:

Monesti on tullut mainituksi, että yrityksien tulisi hyödyntää omien työntekijöiden verkostoja tehokkaammin rekrytoitaessa uusia henkilöitä. Useita esimerkkejä olen lukenut esim. Yhdysvalloista, että kasvuyritysten henkilöstö kerääntyy yhteen ennen jokaista rekrytointia ja miettii, minkälaista henkilöä he seuraavaksi tarvitsevat ja löytyisikö tämä henkilö mahdollisesti jonkun omista verkostoista.

Suomessakin yrityksien itse harjoittama suorakontaktointi / suorahaku on lisääntymään päin. Itselleni on kuitenkin syntynyt sellainen kuva, että osa yrityksistä on ymmärtänyt tämän väärin ja tekeekin soittoja esim. suoraan kilpailijoilla oleville henkilöille ilman mitään aikaisempaa suhdetta ko. henkilöön. Usein tämä on hyvin tehotonta, epäammattimaista ja jopa vaarallista. Miksi? Kuvittele tilanne, jossa olet todella tyytyväinen työpaikkaasi ja tehtävääsi ja sitten saat kilpailijalta soiton, jossa sinua houkutellaan heille töihin. Sanot todennäköisesti suoraan ei, kerrot asiasta kollegoillesi ja hyvin nopeasti sana alkaa kiertää yrityksessä ja sen jälkeen koko alalla. Kohta kukaan ei tule eikä uskalla vastata puheluun myöntyvästi vaikka ehkä olisikin hivenen kiinnostunut. Kukaan ei halua riskeerata nykyistä työpaikkaa sillä, että jatkaisi keskustelua uudesta mielenkiintoisesta mahdollisuudesta toisen yrityksen kanssa. Asia on jokaisen alalla olevan tiedossa ja näin riskit aivan liian korkeita sille, että asia vuotaa jossain kohtaa.

Tässä vielä muutama pääkohta siihen, miksi yrityksen ei kannata tai pidä harjoittaa itse tehtyä suorakontaktointia / suorahakua, mikäli henkilöä ei tunneta entuudestaan:

1. Luottamuksen puute – Ei kuulosta ammattimaiselta potentiaalisen henkilön korviin, kun puhelu tuntee tuntemattomalta henkilöltä ja yrityksestä johon hänet haluttaisiin töihin.

2. Korkea kynnys keskustelulle – Liian paljon kysymysmerkkejä, epäluuloja ja riskejä. Ainostaan ne jotka ovat todella tyytymättömiä nykyiseen paikkaansa suostuvat mahdollisesti jatkamaan keskusteluja.

3. Negatiivinen kuva – Epäammattimaisella suorakontaktoinnilla / suorahaulla voi olla kauaskantoiset vaikutukset.

4. Potentiaalisten kandidaattien menettäminen – On täysin varmaa, että parhaimmat ja potentiaalisimmat kandidaatit eivät tule jatkamaan keskusteluja yhtään pidemmälle.

5. Ajan hukkaaminen – Yritys ja sen henkilöstö hukkaa todella paljon omaa aikaa, kun soitot kohdistuvat heille tuntemattomille henkilöille.

Yrityksen itse harjoittamaa suorakontaktointia / suorahakua tulisi siis tehdä ainoastaan silloin, kun aidosti tunnetaan henkilö, jota lähdetään tavoittelemaan ja tiedetään, että on molempien etu pitää asia salassa vaikka se ei lähtisi etenemäänkään.

Kaikissa muissa tilanteissa suorakontaktointi / suorahaku on syytä jättää suorahakualan ammattilaisten hoidettavaksi. Suorahakuun erikoistuneet yritykset tarjoavat täyden luottamuksen ja anonyymin alustan keskusteluille. Näin kynnys jatkaa keskusteluja vaikka pelkästä uteliaisuudestakin on todella paljon alhaisempi.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ & http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemun vastuualueella InHuntissa on mm. liiketoiminnan kehittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä tuotteiden ja palveluiden konseptointi. Tällä hetkellä Teemu kirjoittaa mm. näitä kirjoituksia Madridista, Espanjasta käsin, jossa hän on viimeistelemässä maisterin tutkintoaan arvostetussa EAE Business Schoolissa.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Tuotantojohtaja - Finnforel, Varkaus
Treasury Lead - LähiTapiola Rahoitus Oy
Toiminnanjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
Uusimmat

Blogista

Kuvassa Kokkolan Orkesteriyhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja Tiina Isotalus.
Kun osaajia on vain harvoja, oikean löytäminen on taidetta – InHunt onnistui
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri etsi uutta intendenttiä harvinaisen vaativaan tehtävään, jossa tarvittiin sekä taiteellista ymmärrystä että organisaation johtamisen...
Kuvassa InHunt Groupin headhunttereita. Bannerkuva blogille: Osaajapula jarruttaa kasvua Pohjanmaalla – yritykset tarvitsevat ratkaisuja nyt
Osaajapula jarruttaa kasvua Pohjanmaalla – yritykset tarvitsevat ratkaisuja nyt
Pohjanmaalla osaajapula on kasvanut kriittiseksi kasvun esteeksi. Tuore tutkimus osoittaa, että jopa 75 % alueen yrityksistä kokee työvoiman saatavuuden rajoittavan...
BLOGIT (1200x630px) INHUNT - InCrest_Kun työmatkasta tuli arvov
Kun työmatkasta tuli arvovirta ja mitä siitä voi oppia
Kun arjen työmatka muuttuu arvovirraksi, se paljastaa yllättävän paljon myös työelämästä. Jokainen sujuva vaihe vie kohti tavoitetta – jokainen viive synnyttää...
Mies työskentelee kannettavalla tietokoneella ulkona, suunnittelee yrityksen kasvua ja tulevaa yrityskauppaa.
Yrityskauppa – strateginen prosessi, ei sattuma
Yrityskauppa on paljon enemmän kuin yksittäinen tapahtuma – se on strateginen prosessi, joka kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen ostajayhteydenottoja. Huolellinen...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

Tällä lomakkeella voit pyytää lisätietoja InHuntin palveluista yrityksille. Avoimet työpaikat sekä hakuohjeet löytyvät täältä.

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.