Työttömyys yli 10 % – Ei vaikutusta rekrytointeihin

Työttömyys yli 10 % - Ei vaikutusta rekrytointeihin
Jaa somessa:

Suomessa työttömyysaste oli huhtikuussa 10,3 prosenttia eli 1,4 prosenttiyksikköä suurempi kuin vuotta aiemmin (lähde: Tilastokeskus). Lukumääränä tuo tarkoittaa noin 280 000 työtöntä. Äkkiseltään se tuntuu kovalta, mutta onko se oikeasti sitä? Kun tätä alla olevaa kuvaa katsoo, niin voi todeta, että aika inhimillisellä tasolla kuitenkin mennään.  Trendejä kun alkaa tulkita, niin voisi arvata, että kohta mennään taas jyrkästi alaspäin.

Työttömyysaste

Samaan aikaan kun työttömyys on ollut suhteellisen korkealla tasolla, on aika ajoin saanut lukea ja kuulla siitä, kuinka yrityksillä on vaikeaa löytää uusia sopivia työntekijöitä. Moni asiasta vähän tietämättömämpi tätä aina ihmettelee ja kysyy, että kuinka näin voi olla? Jos meillä Suomessa on 280 000 työtöntä, miten voi olla uuden työvoiman palkkaaminen niin vaikeaa?  Osaltaan vastaus löytyy siitä, että valitettavan moni varsinkin pitkäaikaistyöttömistä on jo tipahtanut kelkasta, jolla tarkoitan sitä, että osaaminen on jo osaksi vanhentunutta.

Elämme kuitenkin hyvin erilaisessa ja nopeasti muuttuvassa maailmassa, jossa osaaminen ja vaatimustasot ovat aivan uudella tasolla. Hyvänä esimerkkinä toimii IT-ala ja Ex-Nokialaiset. Viimeksi kun näin jonkun artikkelin aiheesta, niin yli puolet Ex-Nokialaisista oli vielä työttöminä ja samaan aikaan moni IT-firma on tuskaillut avoimesti uusien sopivien henkilöiden löytämisessä. Ex-Nokialaisista ei kuitenkaan tähän ratkaisua ole löytynyt, koska IT-firmat hakevat usein nimenomaan jonkin tietyn ohjelmointikielen tai taidon osaajia. Monesti kyseessä sellaista osaamista ja taitoa, joiden kanssa Ex-Nokialaiset eivät ole työskennellyt. Tätä ei moni tunnu ymmärtävän ja ajatellaan, että IT-alan osaaja on IT-alan osaaja ja sillä siisti.

Toinen hyvä esimerkki muutoksesta on B2B myyjät. Markkinoiden läpinäkyvyys, asiakkaiden tietoisuus tarpeistaan ja vaihtoehdoistaan, globaali reaaliaikainen kilpailu ja yleinen taloustilanne ovat muuttaneet myynnin maailman totaalisesti. Tänä päivänä myyjiltä vaaditaan todella paljon enemmän kuin vain perinteistä luukuttamista ja tuotteiden esittelyä. Myyjältä vaaditaan todella syvällistä osaamista ja asiantuntijuutta, jolla pystytään vakuuttamaan asiakas tekemään ostopäätös. Hyvä myyjä ja myyntiorganisaatio hyödyntävät myös paljon dataa, analytiikkaa ja muita uusia sähköisiä työkaluja myynnin tukena ja näin osaa entistä paremmin kohdistaa katseet oikeisiin asiakkaisiin.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ & http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemun vastuualueella InHuntissa on mm. liiketoiminnan kehittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä tuotteiden ja palveluiden konseptointi. Tällä hetkellä Teemu kirjoittaa mm. näitä kirjoituksia Madridista, Espanjasta käsin, jossa hän on viimeistelemässä maisterin tutkintoaan arvostetussa EAE Business Schoolissa.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CIO
Business Unit Director, Nordics
Hankejohtaja
Head of Consulting & Expertise South
Head of Consulting & Expertise West (Tampere, Turku, Pori)
Uusimmat

Blogista

InHuntGroup_Tulos_AsiakasQuote_1200px_5
Johtajatason rekrytointiin eivät kaikki suorahakukumppanit taivu
Voiko kriittinen rekrytointi onnistua keskellä kesälomakautta – ilman kiirettä tai kompromisseja? Asiakkaamme Tulos Oy todistaa, että voi. Lue, miten elintärkeä...
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Kuvassa henkilö on kannettavan tietokoneen ääressä ja erilaisia someprofiileita leijuu screenin ulkopuolella tuoden kuvaan ajatuksen sosiaalisesta mediasta.
Sosiaalinen media osana nykyaikaista rekrytointia
Sosiaalinen media on muuttanut rekrytoinnin pelisäännöt. Osaajien huomio herätetään nyt tarinoilla, kulttuurilla ja aktiivisella läsnäololla verkossa – ei vain...
InHuntGroup_Suden-ja-Karhun-malli_1200px
Karhun vai suden strategia? Selviytymiskeinot myyntitiimille haastavissa oloissa
Talven koittaessa karhu vetäytyy horrokseen ja säästää energiaa – susi kokoaa lauman ja lähtee saalistamaan. Kumpaa strategiaa myyntitiimisi seuraa? Lue vertaileva...
InHunt__Ennakoiva suorahaku ratkaisee rekrytoinnin sudenkuopat_1200px_plain
Ennakoiva suorahaku ratkaisee rekrytoinnin sudenkuopat
Ajoitus on ratkaisevaa suorahakuprosessin onnistumisessa: parhaat tulokset saavutetaan, kun headhunteriin otetaan yhteyttä heti tarpeen ilmetessä eikä vasta...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.